TRANSFORMERET. Politisk var også den performance, som cubans amerikanske Ana Medieta udførte i 1972 under titlen 'Bird Transformation' – den kan man nu kan se et billede fra på Louisiana.
Foto: The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC/Galerie Lelong, New York/Louisiana

TRANSFORMERET. Politisk var også den performance, som cubans amerikanske Ana Medieta udførte i 1972 under titlen 'Bird Transformation' – den kan man nu kan se et billede fra på Louisiana.

Kunstanmeldelser

Når lidt føles som meget

Louisiana scorer billige point på flere fronter, men præsenterer også en lang række fantastiske eksempler på samtidskunst.

Kunstanmeldelser
FOR ABONNENTER

På mange måder er det en god idé, man har fået på Louisiana. På nogle punkter endda lidt for god.

For selv om ’Illumination’ med sine næsten et hundred samtidskunstværker er den største præsentation af sin slags på stedet i årtier, er der dybest set ikke tale om en egentlig særudstilling.

Udstillingen udgøres således ganske enkelt af museets kunstindkøb siden 2011. Værkerne er altså ikke udvalgt, fordi de har noget at sige hinanden, men fordi de nu indgår i samlingen. Derfor er oplevelsen i ’Illumination’ da også mere som at gå gennem en permanent samling end den selvstændige udstilling, den præsenteres som.

Man har endda trukket denne idé så langt, at de nye videoværker i samlingen har fået deres egen udstilling, ’Fire under Snow’, der åbnede et par uger før ’Illumination’. Men der er intet grundlag for sådan en opdeling. Det skulle da lige være at lokke folk forbi to gange.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce