Overvældende. Ingvar Cronhammars underjordiske installation er enkel, gennemsigtig og samtidig overvældende.
Foto: Mads Nissen (arkiv)

Overvældende. Ingvar Cronhammars underjordiske installation er enkel, gennemsigtig og samtidig overvældende.

Underjordiske cisterner er tæt på at gøre Politikens anmelder religiøs

Ingvar Cronhammar har indtaget cisternerne i Søndermarken med vand, lys og lyd.

Kunstanmeldelser
FOR ABONNENTER

Der er ingen tvivl. Det er nåden, der strømmer ned i de mørke, fugtige underjordiske rum under Søndermarken. Nåden skildret i et dobbeltgreb, idet søjler af på én gang lys og vand åbenbarer sig ovenfra og ned, så selv en forbenet ateist som mig mærker impulsen til at knæle og råbe tak!

Og så melder der sig en kritisk stemme, der siger: Er dette ikke effektjageri, er du ikke bare overvældet af patos-effekter i bedste hollywoodstil? Denne stemme har fat i noget, for selvfølgelig er det effekter, men den rammer samtidig ved siden af, for det meste kunst arbejder med effekter, og Cronhammars effekter i Cisternerne er ikke overfladisk patos.

INTERVIEW

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce