Annonce
Annonce
Kunst For abonnenter

Cunningham beskriver den virkelige verden med ufatteligt smukke billeder

Imogen Cunningham var en central figur i amerikansk fotokunst, og nu nyder hendes værker fornyet opmærksomhed.

Den nøgne kvindekrop er et af kunstens mest yndede motiver, hele vejen fra den klassiske kunst og frem til avantgardens eksperimenter. De slænger sig på sofaer, poserer på muslingeskaller og danser glade omkring i den fri natur. Den form for nøgenhed er vi vant til, men bare mænd er en lidt anden historie.

Det opdagede Imogen Cunningham (1883-1976), da hun i 1915 fotograferede sin egen mand, Roi Partridge, i bar figur på Mount Rainier, hvor han sprang omkring som en anden mandlig nymfe. Billederne afstedkom nemlig en skandale, og Cunningham blev anklaget for at være direkte vulgær i sit motivvalg.

Denne artikel er forbeholdt Politikens abonnenter.
For kun 79 kr. om måneden kan du få et abonnement på politiken.dk, og læse alle de artikler du har lyst til.

Allerede abonnent? Log ind

Få fuld adgang til politiken.dk, med inspirerende artikler, opdateret nyhedsoverblik og begavet underholdning. Det tager kun et øjeblik – så er du i gang.

Allerede abonnent? Log ind

For abonnenter
Redaktionen anbefaler

Udstilling er som legetøj for synssansen

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce