Annonce
Annonce
Annonce
Medier

Verdens bedste dårlige tv-serie slutter i Danmark

Det blev kun til 21 år med 'Glamour', før seerne ikke gad længere.

Gem til liste

Sæbeoperaen har det som genre hårdt.

I USA er der efterhånden kun en håndfuld af de store klassiske day time-serier tilbage, og det står ikke stort bedre til her i Danmark, hvor det nu er kommet så vidt, at Kanal 4 ikke køber den kommende sæson af ’Glamour’ – moderne dansk for ’The Bold og the Beatiful’ – selv om den netop dette efterår er skiftet til HD-format og således mulig at se i endnu bedre (billed)kvalitet end hidtil.

Årsagen til svigtet – thi et sådant er der reelt tale om – er den simple, at seerne falder fra.

De gider ikke længere følge med i de evindelige stridigheder i familien Forrester og omegn, selv om det mildest talt ikke kræver ret meget intellektuel energi at holde rede på hverken persongalleriet eller konflikterne.

En epoke er forbi
Men når Kanal 4 slukker for sæben, er en epoke i dansk fjernsyn forbi.

Glamour? var som verdens bedste gamle ven, der altid tog imod en med åbne arme og ikke spurgte til fraværets .

For dengang i slutfirserne, da danske tv-seere for første gang på kunne opleve de intrigante løjer på skærmen, var det et pust fra den store verden.

Og et både forfriskende og berusende sådan. Det var nemlig ensbetydende med, at Danmarks Radios formynderiske og opdragende monopol på tv-underholdning var brudt.

Slut med finske tv-spil, tjekkiske dukkeserier og franske film, som havde fundet øje for kulturpolitikernes kritiske blik.

Godt nok havde seerne vist fået lov til i en kort periode at følge med i briternes foretrukne fjernsynsserie, ’Coronation Street’; men kun kort, og efterfølgende fik vi i stedet vores egen rendestensromantiske pendant i form af ’Huset på Christianshavn’, der blandede sæbe og sitcom til en boblende og tidstypisk cocktail.

Hårde tv-stoffer
Men med ’Glamour’s indtog på skærmene i Dannevang fik vi den ægte vare.

Det hårdeste og mest vanedannende af alle tv-stoffer, nemlig sæbeoperaens narkotisk langsommeligt fremvaltende fortælling om kærlighed og fjendskab: shakespearesk drama i et snekugleunivers sat op med flere klicheer, end der er kunststofhabitter til et afdansningsbal i Herlev Hallen.

Med et forstod vi, hvorfor amerikanske husmødre blev hjemme fra arbejdsmarkedet og gav pokker i deres mænds utroskab i frokostpausen. For i en serie som ’Glamour’ fandtes selve livets mening. På en gang underholdning og følelsesdrama på de helt høje nagler.

Verdens bedste gamle ven
Alt blev sat i spil: familie, venner, liv, død, kærlighed og slægt. Som omvandrende eksistentialer fortolkede skuespillerne menneskelivets vilkår i den senkapitalistiske tidsalder.

Og det var til at følge med i. På grund af det langsomme fortælletempo kunne man snildt springe et par afsnit – ja, faktisk et par måneders afsnit – over og hoppe på igen.

LÆS OGSÅAlle tiders sæbeopera vender tilbage fra de døde

’Glamour’ var som verdens bedste gamle ven, der altid tog imod en med åbne arme og ikke spurgte til fraværet.

Hvilken sød frihed var det ikke at sidde foran kakkelbordet og falde i svime over en ægte amerikansk serie, som intet andet ville end at fungere som magnet for reklamer. Fuck Panduro, kulturradikalisme, ungdomsredaktionen og Otto Leisner. Og goddag til de tomme tv-kaloriers forjættende rige.

Hård konkurrence
Siden har meget ændret sig. Udbuddet er fjernsyn har ændret sig eksplosivt til det nærmest uoverskuelige, og derfor har ’Glamour’ også fået konkurrence.

Af realityformater i allehånde varieteter. Af kokkeprogrammer, der er mere talrige end strandens sand.

Af sport i rå mængder. Af komedieserier, krimiserier, hollywoodfilm, folketingsdebatter og tv-bingo. Og af franske film, gamle quizprogrammer med Otto Leisner, serier om Hitler, rullende nyheder og debat, så hatten passer.

Noget skidt
Så derfor er det på en gang trist og glædeligt, at ’Glamour’ ikke længere er at finde på danske tv-kanaler.

Det er trist, fordi mange af os har en historie med serien og dens stereotype persongalleri, fortænkte handlingstråde og grotesk reduktive menneskeskildring.

Men glædeligt, fordi det måske kan tolkes derhen, at folk bruger deres valgfrihed til at se noget andet og bedre.

For hvis vi skal være helt ærlige, så var og er ’Glamour’ – som de fleste andre sæbeoperaer – noget skidt. Så hvil i fred, ’Glamour’. Du vil ikke blive videre savnet.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

PolitikenPlus
  • Heart of Darkness Republique har udfordret sansernes mester Enrique Vargas til for første gang at skabe et univers, hvor du kan møde din mørke side. Det er en eksklusiv ekspedition for dig ind i mørkets hjerte.

    Pluspris 250 kr. Alm. pris 350 kr. Køb
  • Aarhus Litteraturfestival Prøv det på fransk. Vild med ORD har i år et fransk tema.

    Pluspris fra 45 kr. Alm. pris fra 60 kr. Køb
  • Sympati for Djævelen Nazist? Tysk teater ikon! Mefistomester - om Gustaf Gründgens som finder sig godt til rette og gør karriere under Det Tredje Rige.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 135 kr. Køb
  • Brahms & Sjostakovitj Den franske violinvirtuos Renaud Capucon er solist i Brahms' romantiske Violinkoncert. Sjostakovitjs 1. Symfoni er et af historiens mest overlegne debutværker, skrevet af et nyskabende og flabet geni.

    Pluspris fra 128 kr. Alm. pris fra 180 kr. Køb
  • Teater Momentum Få rabat med dit Pluskort på Teatret Momentum i Odense.

    Pluspris 120 kr. Alm. pris 160 kr. Køb