Annonce
Annonce
Medier

Landbrugs-tv kritiseres for at være rene partsindlæg

Regionalstationer køber fjernsyn om landbrug af landbrugets egen interesseorganisation.

Når TV 2’s station i Syd- og Sønderjylland, TV Syd, om lørdagen blænder op for serien ’Ud på landet’ om eksempelvis majsmarker, biogas, mælkeproduktion og dyreunger, skal seerne lægge nøje mærke til de sidste sekunder med rulleteksten, hvis de vil have ren besked om afsenderen.

I virkeligheden er det nemlig et program, som landbrugets egen tv-station, Land-TV, har produceret. Med andre ord er afsenderen af programmerne om landbrugsspørgsmål altså en af de stærke parter og interessenter i sagen, Landbrug & Fødevarer. Det fremgår af Land-TV’s egne programmer, men det store logo for landbruget er pillet ud, når TV Syd sender. Der står i stedet ’Landbrug & Fødevarer’ under punktet ’Redaktion’ i rulleteksten.

LÆS OGSÅ DR's klagehold tager imod spandevis af brok

»Men er man stået af inden rulleteksten, som mange gør, eller sidder man bare ikke og holder øje med, hvem der har siddet i redaktionen, vil man uvilkårligt få det indtryk, at det er TV Syd selv, der har produceret«, mener pressechefen i Danmarks Naturfredningsforening (DN), Jannie Brixen.

»Jeg forstår udmærket, at Land-TV går ind på det marked. Vi gør selv, hvad vi kan, for at få vores budskab ud, men TV 2 har altså et problem, når man serverer udsendelser, som den gængse seer vil opfatte som objektivt fjernsyn fra en af Danmarks store kanaler, og det så i virkeligheden er en form for industri-propaganda«.

Ensidig fremstilling
Det er i første omgang mere princippet end indholdet, Danmarks Naturfredningsforening (DN) vender sig imod, men miljøorganisationens fagmedarbejdere mener også, at programmerne har indholdsmæssige problemer.

Udsendelserne er ukritiske over for landbrugsproduktion og lider af redaktionel slagside, fordi modparten ikke bliver spurgt, lyder det fra DN, der som eksempel nævner et af de seneste programmer om majsproduktion til biogas.

Der er risiko for, at seerne ikke bliver opmærksomme på, at de hører en bestemt part i konflikten

Stig Hjarvard

Majsmarkerne breder sig med hast i de danske landskaber, fordi majs er effektivt dyrefoder og kan indgå i biogasproduktion, men majsproduktion er ikke uproblematisk, understreger Danmarks Naturfredningsforening.

»Danmarks plastres til med de her to meter høje planter, og det gør altså noget ved landskabet. For ikke at tale om sprøjtegiftene. Men det hører vi ikke om. I stedet får vi en ensidig fremstilling, hvor miljøsiden ikke kommer til, mens landbrugssiden får lov at tale om gode landbrugsprodukter«, siger klima- og energimedarbejder i DN, Janne Wichard Henriksen.

Et andet program om, at ’Mælk er ikke bare mælk’, indledes i DN-optik med ’rene reklameindslag’ med Arla-produkter og flotte tankvogne fra Naturmælk.

Mangler varedeklaration
Medieforsker Stig Hjarvard fra Københavns Universitet har været inde og se på et par af programmerne, og han oplever ikke ’specielt dårligt fjernsyn’ fra Land-TV, der da også laves af professionelle mediefolk.

Landbrug & fødevarer

Landbrugets interesseorganisation, som har sin egen tv-station, Land-TV.

Det er programmer herfra, der under fællestitlen 'Ud på landet' sendes på bl.a. TV Syd.

»Men der er ingen tvivl om, at TV Syd har en temmelig beskeden omtale af, at programmet er produceret af en partskilde. Det virker sjusket, at de ikke varedeklarerer tydeligt«, mener Stig Hjarvard.

»Det er evident, at landbruget har stærke interesser i at fremstille de her temaer så godt som muligt, og der er risiko for, at seerne ikke bliver opmærksomme på, at de hører en bestemt part i konflikten«.

Afbalancerede programmer
På TV Syd er programchef Claus Christensen glad for programmerne, som også andre af de regionale stationer har købt.

»Det er klart, at når vi køber udefra, så er vi inde og se igennem, om det er afbalancerede programmer. Det er selvfølgelig ikke undersøgende journalistik, men det er lærerige programmer om landbruget, og som sådan har vi vurderet, at vi vil bringe dem«, siger programchefen.

»Det er rigtigt, at vi har fjernet det logo i begyndelsen, men det var, fordi det skulle passe til os, og fordi det simpelthen var for grimt. Og jeg kan forsikre dig om, at miljøorganisationerne følger os nidkært, og når vi ikke har fået en klage hidtil, vil jeg mene, at det skyldes, at det er afbalancerede programmer«.

LÆS OGSÅ 10.000 står på venteliste til Søren Ryge-dvd

Hvorfor følger I ikke bare udsendelserne op med en debat og spørgsmål til modparten?

»Det var da en god ide. Den vil jeg da tage op«, siger Claus Christensen.

I forbindelse med den seneste medieaftale fik de regionale tv-stationer mere sendetid, og TV Syd er således også i forhandlinger med en række kommuner om at købe fjernsyn fra dem.

»Men vi er jo altså ikke forpligtede til at sende mere, og jeg kan stå inde for de udsendelser, vi vælger at bringe«, understreger Claus Christensen.

FACEBOOK Bliv ven med Politiken

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce