Annonce
Annonce
Annonce
Medier

Gå væk, Sidney Lee: Gustav er den nye konge af reality

At være realitystjerne er blevet et erhverv, og Gustav er en af de mest succesrige.

Gem til liste

Han har flere fans end de fleste popstjerner.

135.000 følger ham på Facebook. Man skal op i L.O.C.-, Rasmus Seebach- og Medina-ligaen for at finde nogen, der slår ham.

Latino-bøssen Gustav er lige nu et af de hotteste navne i den danske reality-verden.

LÆS OGSÅTv-redaktør om reality-fjernsyn: Der sniffes numse for rullende kamera

Populariteten er kommet, efter at Gustav Salinas blev fast indslag i 'For Lækker Til Love' på TV 3. Her jagter han på 4. sæson den store kærlighed og fortæller uden blusel om, hvordan han har fået fjernet hårene i røven, eller udbryder: »Åh, jeg elsker mig selv«, mens han poserer for kameraet.

De skal bare være sig selv, men skrue op for deres personlighed

Elisa Lykke, caster, 'Fristet', 'Big Brother'

Tv-seerne og produktionsselskaberne elsker ham åbenbart også. For den tidligere tjener og bartender har for længst kvittet sit almindelige job og arbejder nu på fuld tid som reality-stjerne.

De seneste to år har han kunnet leve af at være overgearet bøsse i reality-programmer, siger han. Og han lever godt, har egen lejlighed og har betalt sin bil ud, men vil ikke fortælle, hvor meget en realitystjerne tjener.

»Folk kan få ondt i røven«, som han siger.

»Men jeg klager ikke, og jeg synes da også selv, at jeg arbejder hårdt for det, jeg laver«.

Den røde løber er mål i sig selv
Gustav er en moderne reality-stjerne. Langt fra tidligere tiders 'Biker Jens', 'Dan the man' og 'Sonny' fra 'Robinson-ekspeditionen', der først og fremmest var med for at få en på opleveren. For Gustav er det helt afgørende, at han er kendt. Det er det, han kan leve af. Og det er det, han vil leve af.

Mange af de unge, der møder op til casting på realityprogrammer i dag, er helt bevidste om, at det kan være begyndelsen på en karriere som Roulette.  Amalie Szigethy. Kendt fra bl.a. 'Paradise Hotel', 'Amalies Verden' og 'Divaer i Junglen'.tv-kendis og den direkte vej til de kulørte blades spotlys og berømmelsen. De går mere professionelt til opgaven, og nogle møder eksempelvis op med en agent.

»Der er kommet et langt bredere ønske om at ramme den røde løber og dens 'se mig'-glamour. Og det er jo en forholdsvis nem vej til berømmelse. De skal bare være sig selv, men skrue op for deres personlighed«, siger Elisa Lykke, der har castet deltagere til serier som 'Fristet' og 'Big Brother'.

For programmerne bliver mere og mere outrerede og overskrider flere og flere grænser, og deltagerne gør det samme. Det er det, der sælger på reality-jobmarkedet. Typer som Gustav er så skæve, mærkelige eller særlige, at de bliver en attraktion i sig selv.

»Der er så mange reality-formater i dag, at det er sværere at slå igennem. Derfor oplever man mere ekstreme typer«, siger Fredrik Hillerbrand, der leder den danske afdeling af produktionsselskabet Strix. Strix producerede 'Robinson Ekspeditionen' og siden en række reality-serier.

Det bedste af det bedste
I foråret tog TV 3 så konsekvensen af, at reality-stjerner er den ny tids tv-kendisser, og valgte at samle nogle af de kendteste og sende dem ud på strabadser i den costaricanske jungle, så det for alvor kunne slå gnister i serien 'Divaer i Junglen'. Gustav og Amalie var - som de to måske største nye stjerner - selvfølgelig med.

Det var sådan set ligegyldigt, hvad deltagerne lavede i det program, mener Fredrik Hillerbrand.
Kendis.  Frederik Fetterlein. Kent fra bl.a.: 'Divaer i Junglen', 'Dagens Mand', '6 På Date' og 'Tæsk en kendt'
»Man havde bare taget de underligste og skæggeste reality-deltagere og sat dem sammen. Det ville være uinteressant, hvis de ikke var kendte i forvejen«, siger han.

Men den store genbrug af reality-stjerner betyder også, at nogle af dem begynder at opføre sig som andre professionelle på tv.

Gustav har for eksempel en ven, der er deltidsmanager for ham, og en anden ven, der er assistent og hjælper ham med at opdatere sin Facebook-side. Han er fuldstændig bevidst om, at han skal holde sin kendthed ved lige for at blive på tv.

»Selvfølgelig plejer jeg mig selv, og selvfølgelig promoverer jeg mig selv«, siger han.

»Ellers ville jeg jo heller ikke stille op til det her interview«.

LÆS OGSÅAlmindelige mennesker er den ny tv-valuta

Det er ikke bare deltagerne, der gerne vil være kendte. Tv-stationerne lukrerer også på at skabe tv-kendisser, som stiller op til alt og giver en masse omtale i andre medier.

»Man genbruger reality-deltagerne, fordi man er sikker på, at de er leveringsdygtige«, siger Elisa Lykke.

'Almindelige' mennesker som Gustav eller Amalie Szigethy, der viser sig at have starquality, kan bruges igen og igen.

»Man kan ikke opfostre dem. Enten er de stjerner, eller også er de ikke stjerner«, siger Mette Bennike, der er chefcaster på 'Paradise Hotel'.

Bundet af kontrakter
Produktionsselskaberne leder efter de rette reality-stjerner, som man ville lede efter den rette skuespiller til en film eller dramaserie. Selv om der måske melder sig 3.000 til Paradis Hotel, er det ikke sikkert, at der er bid.

Brystbombe.  Linse Kessler, kendt fra bl.a. 'Gustav og Linse på udebane', 'Paradise Hotel' og 'Familien på Bryggen'.I dag leder casterne også i nattelivet og på Facebook efter emner, som de mener har potentiale til reality og måske kan blive den næste stjerne.

Derfor er det også normen, at reality-deltagere underskriver en kontrakt om, at de ikke må optræde for andre tv-stationer, uden at det bliver godkendt af den tv-station, de har lavet en aftale med, og som har gjort dem berømte. Er man blevet et seerhit på TV 3, skal TV 3 have mulighed for at udnytte kendtheden.

Det lærte TV 3 på den hårde måde i reality-tv's barndom, da stationen havde gjort 'Biker Jens' kendt i 'Robinson-ekspeditionen', og han lige pludselig gik over til konkurrenten TV Danmark og lavede 'Biker Jens' i USA.

»Det var jo surt, når TV 3 havde brugt penge og energi på at bygge ham op«, siger TV 3's pressechef Søren Hedmann.

Ser ned på reality-kendisser
Gustav Salinas underskrev også sådan en kontrakt, da han begyndte at lave 'For Lækker til Love'. Men da den udløb efter to år, var Gustav så overbevist om sit eget værd, at han nægtede at skrive under på en ny kontrakt med TV 3 med klausul om, at han ikke måtte medvirke andre steder. Så det står der ikke noget om i hans nye kontrakt.

»TV 3 ejer mig ikke længere. Jeg tror, at man skal være ret bevidst i livet og om de ting, man skriver under på«, siger han.

LÆS OGSÅDjævlens Advokat raser mod kanalchef: »et fjols som dig, der lukker alt muligt crap ud«

Nu får han folk med forstand på jura til at læse kontrakterne og eventuelt få dem ændret, inden han sætter sin underskrift på dem.

Man kan ikke opfostre dem. Enten er de stjerner, eller også er de ikke stjerner

Mette Bennike, chefcaster, 'Paradise Hotel'

»Jeg ved godt selv, at jeg har en værdi. Og ligesom hvis du er den bedste sælger et sted, skal du også have en god kontrakt, hvis du er god på tv«, siger han.

Som i skuespillerbranchen er der både stjerner og statister i reality-verdenen, og langt de fleste deltagere i reality-programmer må nøjes med at få betaling for tabt arbejdsfortjeneste.

Stjerne til det sidste
Men Gustav satser på, at han kan blive ved. Den unge reality-stjerne er i gang med at udvikle sine egen ideer til programmer og håber, at der er nogen på et produktionsselskab, der siger: »det der er skidegodt, Gustav, det skal vi lave«.

»Jeg synes efterhånden, at jeg ligesom har lært branchen at kende og ved, hvad der er hot og hvad der er not«, siger han.

Reality kan minde om et alternativt skuespillermarked - bortset fra at stjernerne ikke er omgivet af samme respekt eller anerkendelse.

LÆS OGSÅKan du ikke finde et job? Så kan du komme på tv

»Når jeg er på den røde løber, kan jeg godt mærke, at skuespillere, stand-up-komikere og alle mulige andre kendte ser ned på reality-mennesker. Det er chokerende. Og diskriminerende på en måde. For reality-mennesker kan også noget. Jeg kan underholde folk, jeg kan give dem noget, vise alt. Jeg brænder for at underholde folk ligesom en entertainer eller en stand-up-komiker. Jeg kan vise mine følelser, jeg giver min sjæl. Der er ikke mange mennesker, der kan blotte sig på den måde«, siger han.

Står det til 22-årige Gustav Salinas, er han kun lige begyndt. Han håber på en tv-karriere - lige så lang som Bubbers.

PolitikenPlus
  • Rytteriet live 2 Komikerparret Martin Buch og Rasmus Botoft vender tilbage til Bellevue Teatret med deres liveshow.

    Pluspris 325 kr. Alm. pris 375 kr. Køb
  • DR Big Bandet med John Scofield Det er ved at være et par år siden DR Big Bandet sidst spillede sammen med en af jazzen helt tunge drenge, John Scofield.

    Pluspris 184 kr. Alm. pris 250 kr. Køb
  • DR PigeKorets Forårskoncert Pigekoret hilser foråret velkomment med forårskoncerten 'Til en veninde' i Holmens Kirke

    Pluspris 104 kr. Alm. pris 150 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen De gener der producerer kunstnere i hobetal synes at forekomme særlig hyppigt hos musikere, og Bach-familien er urørlig rekord.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Butique Requiem En indebrændt, bramfri kabaret og dødalvorlig klovneforestilling efter Peer Hultbergs 80?er-klassiker ?Requiem?.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 130 kr. Køb