Annonce
Annonce
Annonce
Medier

Lund lukker og slukker med mageløst flot dramatik

'Forbrydelsen' er et hovedværk i dansk tv-drama om det moderne menneskes valg mellem ambition og følelse.

Gem til liste

fakta

Forbrydelsen
'Forbrydelsen' har i snit haft 1.624.000 danske seere for alle tre sæsoner. Rekorden er 2.107.000 for sidste afsnit i sæson 1.

1,04 mio. britiske seere så 'Forbrydelsen III', da BBC 4 viste første afsnit forrige lørdag.

'Forbrydelsen I' vandt den britiske Bafta-pris i 2011 som 'bedste internationale dramaserie' og var nomineret i 2012.

Afstemning

Hvor mange hjerter giver du sæson 3 af 'Forbrydelsen'?
  • Nul
  • Et
  • To
  • Tre
  • Fire
  • Fem
  • Seks
0  har stemt

Loke var skyld i Balders død. Medea slog sine børn ihjel.

Men denne gang var det faktisk - på en måde i alle fald - butleren, der gjorde det, hvorfor de subtilt indlejrede mytologiske spilfægterier kun tjente til at narre fjenden.

Og Sarah Lund - med et tomt udtryk i ansigtet og øjne så blanke som en nyfanget nytårstorsks - endte med at fjerne batteriet fra sin mobiltelefon efter at have taget afsked med sin store kærlighed i en lille lufthavn, der - formentlig med et tonstungt gustent overlæg - sendte tankerne i retning af dengang i Casablanca, hvor Bogart sagde til Bergman, at hun skulle gå om bord på flyet.

For ellers ville hun fortryde det. Måske ikke i dag. Og måske heller ikke i morgen, men snart og derefter resten af livet.

En morder dømmes og dræbes
De overordnede interesser sejrede. Og derfor måtte Sarah Lund - det sidste renhjertede og gode menneske i en verden så kold som fryseren på Retsmedicinsk Institut - tage loven i egen hånd og blæse hjernen ud på den formentlige seriemorder Niels Reinhardt, spillet med Max von Sydowsk disciplin og kynisme af Stig Hoffmeyer.

For gjorde hun ikke det - i seriens dybt symbolske logik - ville hun miste det eneste, hun havde tilbage at holde fast i, det sidste halmstrå: sin menneskelighed.

LÆS OGSÅDR holder 'Forbrydelsen'-anmeldere i usædvanlig stram snor

Da hun indså, at hensynet til almenvellet endnu en gang ville sejre over humanismen udnævnte hun - som en anden Mike Hammer - sig selv til både dommer, jury og bøddel. Bang, bang. Du er død, sagde hun til misdæderen, som ikke svarede på grund af akut blyforgiftning.

Råddenskaben råder
Med de tre ’Forbrydelsen’-forløb har manusforfatter Søren Sveistrup indskrevet sig i dansk tv-dramatiks historie som sin tids Leif Panduro.

Men hvor den digtende tandlæge blotlagde den højere middelklasses mentale patologi i 1970’eres værdiskred med skarp psykologisk realisme og traditionelt karakterskuespil, har Sveistrup grebet til noir-genrens gennemstiliserede univers og arketypiske karakterologi.

Han har gelejdet de danske - og udenlandske - tv-seere rundt i en dunkel labyrints mest skræmmende irgange. Såvel konkret som symbolsk.

LÆS OGSÅ'Forbrydelsen's far siger stop

Og demonstreret, at råddenskaben råder, at alle kun tænker på sig selv, og at troen på livet og menneskets værd, som Nordahl Grieg digtede så indfølt om, ikke holder længere end til regnskabets time, hvad enten det så er politisk eller moralsk.

Det er et mageløst flot stykke dramatik, der står tilbage. Enkelte flovsere og et antal skønhedspletter forhindrer trilogien i at være et fuldtonet mesterværk, men det er og bliver noget af det mest konsekvente, nyskabende og vedkommende fjernsyn, der er lavet i mange, mange år.

Business as usual
Tematisk har serien taget fat i vor tids mest centrale menneskelige modsætning: den mellem ambition og følelse, mellem familie og karriere, mellem kærlighed og kynisme. Og vist os, at de gode ikke altid vinder til sidst.

Det kan meget vel være, at den lille Emilie Zeuthen kom hjem til far og mor, som atter - i skikkelse af Anders W. Berthelsen og Helle Fagralid, begge i konsekvent spillede rollefigurer - blev forenet som par.

LÆS OGSÅDin karakter til *Forbrydelsen 3'

Men bekymringen lyste ud af øjnene på den lille piges moder, da hun næsten neurotisk tvangsmæssigt kyssede hende på håret, og farmand måtte se sig moralsk afvæbnet af sin onde bestyrelsesformand, gestaltet med skræmmende tilbagelænet arrogance af Henning Jensen, landets måske mest interessante film- og tv-skurk i disse år.

Vores øjne har festet og fråset i nærmest maleriske renderinger af et kuldslået Copenhagen noir

Business as usual. Vi ses mandag morgen.

Guds lam
Rent handlingsmæssigt har de tre gange ’Forbrydelsen’ - måske især den første sæson fra 2007 - vist os, at puslespilskrimien stadig kan bruges som forlæg for fængende handling, og at man sagtens kan have en hovedperson, som både er kvinde, socialt handikappet og et større følelsesmæssigt kvaj end Mads Skjern.

Og sammenligningen med den driftige korsbækborger fra nationalklenodiet ’Matador’ er ikke tilfældig.

LÆS OGSÅAnmelderne: 'Forbrydelsen' er fuld af plot-huller

For slutningen på ’Forbrydelsen’-trilogien kan sagtens ses som en modificering: Mads Skjern endte med at få det hele, men måtte betale med forholdet til sine nære og mest elskede; Sarah Lund giver alt på retfærdighedens alter. Hun ofrer så at sige det konkrete for en idealistisk abstraktion.

Hun er Guds lam, som bærer alverdens synder på sine strikklædte smalle skuldre.

Midt i en krimitid
For så vidt angår konsekvent produktionsdesign, fotografisk æstetik og brug af underlægningsmusik må man sige, at serien fortjener den største ros. Frans Baks suggestive minimalisme har som en perfekt bh båret, formet og støttet billedernes fortælling om tugt og ikke mindst utugt i årene efter mellemtiden.

Og vores øjne har festet og fråset i nærmest maleriske renderinger af et kuldslået Copenhagen noir, hvor de skjulte dagsordener hersker og en død teenagesøn blot er en del af prisen for magten og æren.

LÆS OGSÅBritiske anmeldere selvantænder i begejstring over Lunds sweater i Forbrydelsen 3

’Forbrydelsen’ har også været tv til tiden. Den har dels ramt durk midt ind i den grasserende krimibegejstring på langt mere konsekvent vis end de genremæssigt halvbagte tiltag ’Rejseholdet’, ’Ørnen’ og ’Livvagterne’, dels har den genindført den flamboyante skurkagtighed, der engang var baggrunden for fascinationen af genren.

Men uden at give afkald på de sociale og menneskelige indsigter, de svenske stilfornyere Maj Sjöwall og Per Wahlöö tilførte knaldromanen med deres ’Roman om ett brott’ fra 1965-75.

Middelklassens livsløgn
’Forbrydelsen’ har med stor anatomisk indsigt udforsket, hvad der sker med familiekroppens funktionsduelighed, når et af lemmerne amputeres uden bedøvelse og forudgående varsel.

Og den har udstillet hulheden i den herskende middelklassementalitet, som siger, at familien, kærlighed og de noble intentioner betyder alting, men i virkeligheden tager mere hensyn til overfladen og blæreværdien af et blankpoleret selvbillede.

LÆS OGSÅGråbøl: Bare overskriften på min nekrolog ikke bliver: »Sweateren er død«

Den generaliserede livsløgn som verdslig religion og fortrængt national selvforståelse. Og sjovt som med et vagt ekko af ’Nikolaj og Julie’.

Det er fortræffeligt. Det er fuldbragt. Og moralen er: Ingenting bliver nogensinde det samme igen. Lige meget, hvor gerne man vil. Det er en kold tid, som vi lever i. Alle går rundt og fryser.

PolitikenPlus
  • Bora Bora Få rabat med Plus på Bora Bora i Aarhus.

    Pluspris 110 kr. Alm. pris 140 kr. Køb
  • Koncerten ?Koncerten? er en fysisk ekspressiv og grotesk historie om et orkester, der gør oprør mod hierarkiet.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 125 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Det er med stor glæde, at vi denne gang kan præsentere et komplet sæsonprogram for efterår 2013 og forår 2014.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Teatret Svalegangen Få rabat med dit Pluskort på Teatret Svalegangen i Aarhus.

    Pluspris 145 kr. Alm. pris 190 kr. Køb