Annonce
Annonce
Annonce
Medier

Ny reklameafgift vil ramme kulturen hårdt

Aftenskoler går fri, men kulturhuse, musikforeninger og teatre skal betale kassen.

Gem til liste

Regeringens forslag om en reklameafgift vil ramme kulturlivet benhårdt - og helt uretfærdigt.

Sådan lyder kritikken fra landets kulturhuse og teaterforeninger.

»Forslaget vil medføre en meget stor ekstraudgift for kulturhusene, og der må være tale om en utilsigtet konsekvens. Jeg tror, politikerne vil opkræve ekstra for reklamerne for Føtex og Bilka og ikke de kulturelle tilbud til folk i deres nærområde«, siger Mikael Rørsted, formanden for Danske Koncert- & Kulturhuse, der er en sammenslutning af landets 24 største musikhuse.

Nogle musikhuse vil måske kunne finde pengene, men mange steder vil kulturforsendelserne simpelthen falde bort

Mikael Rørsted, formand for Danske Koncert- & Kulturhuse

Mikael Rørsted er selv til daglig musikhuschef for Værket i Randers, og her går beregninger på, at lovforslaget vil koste stedet 100.000 kroner om året.

»Nogle musikhuse vil måske kunne finde pengene, men mange steder vil kulturforsendelserne simpelthen falde bort«, siger Mikael Rørsted.

Forslaget om en ny reklameafgift er en del af årets finanslov og skal inddrive 420 millioner kroner til statskassen. Målet er desuden at tynde ud i bunken af reklamer og tilbudsaviser i danskernes postkasser.

Rammer skævt
Men de adresseløse, husstandsomdelte - og ofte kommunalt finansierede - sæsonkataloger fra de lokale kulturinstitutioner vil altså blive ramt hårdt af den nye afgift.

Lovforslaget er blevet første behandlet i Folketinget og har støtte fra regeringspartierne og Enhedslisten, mens oppositionen - af forskellige årsager - er imod reklameafgiftspakken.

Vi efterlyser en ligestilling med de organisationer, som er omfattet af Folkeoplysningsloven. Vi synes, at det er bizart, at vi ikke er det

Lars Salling, formand for Danmarks Teaterforeninger

Fra kulturinstitutionerne lyder kritikken, at afgiften rammer pilskævt.

For kirker og politiske partier foreslås undtaget fra afgiften, ligesom aftenskoler som AOF og FOF og andre foreninger under Folkeoplysningsloven heller ikke skal betale den nye afgift.

»Vi vil ligestilles«
Men for kulturinstitutionerne er der altså ingen kære mor, og det betegner formanden for Danmarks Teaterforeninger som en »bizar vilkårlighed«.

»Vi efterlyser en ligestilling med de organisationer, som er omfattet af Folkeoplysningsloven. Vi synes, at det er bizart, at vi ikke er det«, siger formand Lars Salling fra foreningen, der er en paraplyorganisation for 65 professionelle teatre.

Det er en fuldstændig urimelig forskelsbehandling. Spillestederne og teatrene vælter sig jo ikke ligefrem i penge

Jan E. Jørgernsen, folketingsmedlem for Venstre

»Vores foreninger omsætter i omegnen af 350.000 teaterbilletter om året. Og de skal jo formidle tilbuddene til borgerne. Det lægger man altså nogle voldsomme hindringer i vejen for«, siger Lars Salling.

Minister i samråd
Venstre-manden Jan E. Jørgensen har i eftermiddag indkaldt skatteminister Holger K. Nielsen (SF) i samråd i sagen.

»Det kan jo ikke være rigtigt, at når det er en aftenskole, der kommer med et kulturtilbud, så er det vigtigt, mens hvis det er et teater eller et kongrescenter, der reklamerer, så er det pludselig bare affald, som skal beskattes. Det giver ikke mening«, siger Jan E. Jørgensen.

»Det er en fuldstændig urimelig forskelsbehandling. Spillestederne og teatrene vælter sig jo ikke ligefrem i penge. Og den nye afgift vil være vanskeligere at bære for dem, end den vil være for Dansk Supermarked, f.eks.«, siger han.

Lovforslaget om reklameafgiften er langt fra endeligt besluttet, men skal 2. og 3. behandles i Folketinget inden årsskiftet. Men skatteminister Holger K. Nielsen slår i et skriftligt svar fast, at meningen er, at den nye afgift vil ramme reklamer for kulturarrangementer, hvis de er husstandsomdelte.

PolitikenPlus
  • Tosca Oplev en af de mest elskede og tragiske operaer af mesteren Puccini. Historien om Tosca, der vil redde sin elskede, oser af jalousi, mord, begær og bedrag.

    Pluspris fra 556 kr. Alm. pris fra 695 kr. Køb
  • Art Copenhagen 2014 Danmarks internationale kunstmesse

    Pluspris 65 kr. Alm. pris 95 kr. Køb
  • Færøske Biodage - Atlantic Rhapsody Jubilæumsvisning af den første færøskproducerede spillefilm, Atlantic Rhapsody (1989), hvis underfundige og sprudlende skildring af hverdagslivet i Tórshavn havde premiere for 25 år siden.

    Pluspris 40 kr. Alm. pris 60 kr. Køb
  • 24 låger med Jensen Få rabat med dit Pluskort på Teatret Svalegangen i Aarhus.

    Pluspris 145 kr. Alm. pris 190 kr. Køb
  • Kendte Folk & Kendte Folks Børn ? et dobbeltprogram om hvordan det hele begyndte af Mark Twai n og Morti Vizki.

    Pluspris 156 kr. Alm. pris 195 kr. Køb