Annonce
Annonce
Medier

Casper Christensen-firma fupper medierne - igen

Nyheden om en natklub kun for de smukke var en løgnehistorie.

En natklub om bord på fregatten Victoria i Københavns Havn. Oveni en natklub udelukkende for smukke mennesker - såkaldte pickere vil sørge for, at det kun er de lækre, der kommer ind.

Den opsigtsvækkende nyhed tikkede i weekenden ind på flere medier, heriblandt politiken.dk.

Men historien var fup og fidus fra ende til anden, iscenesat af komikeren Casper Christensens medieselskab, Douglas Entertainment.

»Det handlede egentlig bare om at skrive en super-absurd pressemeddelelse og se, hvor mange der ville bide på den uden overhovedet at tjekke deres kilder, tjekke om der var en fregat, der hed Victoria, eller om der var en fyr, der hed Morten Olsen i natklubmiljøet«, siger Kristoffer Eriksen fra Douglas Entertainment.

»Et satireprojekt«
'Morten Olsen' er det fiktive navn på ejeren af den fiktive natklub.

Pressemeddelelsen var sendt ud af en vis 'Kim Larsen' fra et kommunikationsbureau med navnet 'Fakta'. Et navn, som, afslører Kristoffer Eriksen, står for 'Falsk Afsporet Kommunikation Til Alle'.

»Det er et satireprojekt. Vi har før skrevet pressemeddelelser, der er gået ukritisk gennem medierne, f.eks. på politiken.dk, senest under modeugen sidste år. Så var det meget sjovt at tjekke, om folk er blevet klogere. Ringer man overhovedet på en pressemeddelelse, eller copypaster man stadig væk?«, siger Kristoffer Eriksen.

FUPHISTORIEN FRA SIDSTE ÅR Ibyen.dk trækker historie om falsk modedesigner tilbage (februar 2012)

»Formålet har ikke været at narre medierne, men mere at tjekke den der pressemeddelelseskultur i dansk journalistik, hvor tingene bare bliver trykt. Jeg synes, det er underligt. Det er en gren af journalistikken, der er undtaget alle journalistiske spilleregler: Når en pressemeddelelse kommer fra en virksomhed, opfatter man den automatisk som sand«, siger han.

Han er allermest overrasket over, at det er gået så nemt at høste omtale for natklubben for de smukke mennesker. For egentlig troede han, at løgnehistorien trods alt var for tyk. Der var ingen af hans egne venner, der lod sig overbevise, fortæller han.

BT var det første netmedie til at bringe historien lørdag formiddag. Søndag fulgte politiken.dk, hvor historien lå på sitet i en times tid, inden den blev pillet af igen, fordi ingen detaljer kunne verificeres.

»Har spredt sig som en cancer«
Siden har også realityportalen.dk været på historien og blandt andet spurgt kendissen Frederik Fetterlein, om han har planer om at dukke op til natklubbens åbningsaften.

I dag har også AOK bragt historien, ligesom Kristoffer Eriksen mandag eftermiddag har optrådt på TV 2 Lorry, hvor han iført blazer og hue har spillet rollen som 'natklubejer Morten Olsen'.

»Historien er blevet delt over 6.000 gange via de sociale medier. Den spredte sig som en cancer i weekenden«.

Skal I bruge projektet til noget?

»Det ved vi ikke. Lige nu synes vi, at det er et sjovt indslag, som ligger fint i tråd med, hvad vi ellers beskæftiger os med herinde på Douglas Entertainment. Vi ved ikke helt, hvad der skal laves ud af det endnu«, siger Kristoffer Eriksen.

Del link
Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce