Annonce
Annonce
Annonce
Medier

Ny britisk dramaserie boltrer sig indholdsløst i grandiose setupper

Serien om stormagasinet Selfridges og dets grundlægger er lag på lag-nostalgi.

Gem til liste

Hvis man er typen, der ser film som ’Some Like it Hot’ og ’Roman Holiday’ og med et dybtfølt suk tænker: Alt det moderne bras, de laver i dag, når ikke det her til sokkeholderne, så skal man holde sig til lørdag aften på DR, når kanalens nye britiske tv-serie ’Store forretninger’ løber over skærmen.

For her får man alt det, 1950’ernes og 1960’ernes romantiske komedieperler havde til overflod: yndige damer, autoritære herrer, store drømme, grandiose scenografier, intriger, kærlighed og en munter vals for fulde violiner til at få det hele til at glide i takt.

LÆS OGSÅ Besøg det rigtige Downton Abbey-slot

’Store forretninger’ følger i hælene på succesen 'Downton Abbey' som endnu et bud på engelsk periodedrama til danske seere.

Serien fortæller historien om amerikaneren Harry Gordon Selfridge, der i 1909 åbner stormagasinet Selfridges & Co., i dag bedst kendt bare som Selfridges, på Oxford Street i London.

Harry Selfridge er manden, der tilskrives forretningscredoet ’Kunden har altid ret’, og de visioner, han formede sit stormagasin omkring, er grundlaget for det meste af det, vi i dag forbinder med kundeservice og shopping som oplevelse og fornøjelsesdisciplin.

Ari Gold er tilbage
I hovedrollen som mr. Selfridge har vi Jeremy Piven (’Entourage’s Ari Gold), der lægger en vældig energi i at fremstille den driftige amerikaner som et entreprenant, men også opportunistisk og egocentreret menneske.

Selfridge kaster sig hovedkulds ud i at realisere sin drøm om et shoppingmekka, hvilket kræver en god portion forretningsmæssigt mod og et vældigt fodarbejde i Londons finere kredse, hvor hans frembusende manerer og kommercielle tankegang støder sammen med traditioner og etikette.

Samtidig kører en række sidehistorier, der er spundet op på Selfridge og hans stormagasin.

LÆS OGSÅBBC fortsætter populær 1970'er-serie

Umiddelbart virker det, som om det spor, der følger Harry Selfridges kone, Rose (Frances O’Connor), er det, der har har mest kød på sig.

Men fælles for alle trådene er, at de i høj grad er underordnet hovedplottet om det store shoppinghus’ succes.

Det er det, der driver handlingen frem, og karakterernes interne relationer og konflikter bliver en lidt ligegyldig staffage til den store historie.

Tableau-overflod
Dertil kommer, at persontegningen er firkantet grænsende til det karikerede. Om det er et bevidst stilmæssigt valg fra holdet bag ’Store forretninger’, kan jeg ikke helt greje.

Person-tegningen er firkantet grænsende til det karikerede

Det er det til gengæld tydeligvis, når adskillige scener parafraserer de guldrandede filmromancer, jeg nævnte i indledningen, i en lag på lag-nostalgi, hvor én tidsperiodes filmiske udtryk bliver brugt til at formidle en historie hentet fra endnu tidligere tider.

’Store forretninger’ bruger løs af 1950’er-klassikernes staccato-tempo, grandiose setupper og musikalitet, som når alle de nyansatte Selfridges-ekspeditricer indtager stormagasinets sale i en rap koreografi iklædt ens uniformer og i perfekt koordineret takt som et dansekompagni.

Også lydsiden er domineret af underlægningsmusik i en grad, der er ren stilanakronisme, og flere scener har nærmest tableauform.

Blikfang
Men samtidig arbejder serien også med et retrospektivt blik, der bliver styrende for portrættet af Harry Selfridge og hans projekt.

For i dag ved vi jo, at den fremsynede forretningsmand har fat i den lange ende, når han dikterer over for sine medarbejdere, at de skal lægge varerne frem på disken og ikke holde dem gemt i skufferne, og når han shanghajer tidens kendte ansigter som blikfang for sit stormagasin.

LÆS OGSÅHistoriske film lokker hundredetusindvis i biografen

I scene efter scene kombinerer ’Store forretninger’ denne nutidige forståelsesramme med den fuldfede dobbelte dyrkelse af fordums skønhed i form af filmsproget fra 1950’erne og tidsbilledet fra 1900-tallet.

Tilsammen giver det et helhedsindtryk af et stiliseret metarefleksivt produkt frem for en virkelighedsnær biografisk fortælling.

Overbrug og manglende effekt
Det er der sådan set ikke noget galt i. Det kunne være en interessant vinkel at tage på en historisk serie at takle den på denne eklektiske facon.

Men de stilmæssige greb bliver ikke brugt til andet end at underholde og fascinere på overfladen. Det ser godt ud, javist, og til at starte med kan de hvirvlende kameraer, der farer mellem de søjlebårne etager i Selfridges, fremkalde den samme svimlende følelse af vidunder, som 1950’er-filmene kunne.

LÆS OGSÅDet må du ikke glemme på turen til London

Men det bliver overbrugt og mister sin effekt, ligesom det sjove også klinger af, når Harry Selfridge igen og igen præsenterer de kontrære briter for de kontroversielle løsninger, vi ved bliver fremtidens kommercielle columbusæg.

’Store forretninger’ er kun to afsnit henne, og kan stadig nå at udvikle sig mere i dybden, især på karakterdelen.

Men indtil videre ligner den en sæsonvare, der ser brandgodt ud ved første øjekast, men som bliver glemt bagerst i skabet, så snart der kommer nye sager på hylderne.

PolitikenPlus
  • Bora Bora Få rabat med Plus på Bora Bora i Aarhus.

    Pluspris 110 kr. Alm. pris 140 kr. Køb
  • Koncerten ?Koncerten? er en fysisk ekspressiv og grotesk historie om et orkester, der gør oprør mod hierarkiet.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 125 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Det er med stor glæde, at vi denne gang kan præsentere et komplet sæsonprogram for efterår 2013 og forår 2014.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Teatret Svalegangen Få rabat med dit Pluskort på Teatret Svalegangen i Aarhus.

    Pluspris 145 kr. Alm. pris 190 kr. Køb