Annonce
Annonce
Medier

Aller-direktør lægger op til fyringer

Allers undersøgelse af Se og Hør-sagen bekræfter, at der er begået ulovligheder på bladet.

Annonce

Der vil ske fyringer blandt ansatte på både ledelses- og medarbejderniveau i Aller Media i dag.

Det sker som konsekvens af den undersøgelse, som koncernen har fået lavet af Se og Hørs ulovlige metoder.

For loven blev brudt, da Se og Hør i årevis betalte sig til oplysninger om kendte og kongeliges kreditkortinformationer, konkluderer Allers rapport, hvis hovedkonklusioner bliver offentliggjort senere i morgen.

Det forklarede Allers administrerende direktør, Pål Thore Krosby, i dag til Politiken, som han havde inviteret til en forhåndsbriefing.

Mellem hænderne holdt han tre ark papirer med hovedkonklusionerne i den undersøgelse, som advokat Henrik Stagetorn på Allers bestilling har gennemført i samarbejde med revisionsfirmaet PwC.

Betingelserne for at delagtiggøre avisen i indholdet var, at det først måtte deles med andre i aftes, hvor ledelsen har haft tid til at drage »personalemæssige konsekvenser« af rapporten.

Bestillingsarbejde

Vi har derfor ikke kunnet spørge andre kilder ind til konklusionerne.

Undersøgelsen er på forhånd blevet kritiseret for at være et bestillingsarbejde, og bestyrelsesformanden for Aller Holding – selskabet, der ejer Aller Media – Linda Nielsen trak sig i maj fra sin post på grund af undersøgelsen.

LÆS OGSÅAllers topdirektør vil til sin død nægte kendskab til brug af tys-tys-kilden

Hun kunne »ikke samvittighedsfuldt fortsætte«, lød det i en pressemeddelelse, hvor hun skrev, at »en fyldestgørende undersøgelse bør omfatte væsentligt flere forhold, end der på nuværende tidspunkt er lagt op til«.

Kun Gud ved alt

Administrerende direktør Pål Thore Krosby afviser, at der skal være tale om et bestillingsarbejde, men vil af hensyn til medarbejdere ikke lægge hele undersøgelsen frem for offentligheden.

Flere af sagens hovedpersoner har ikke medvirket i undersøgelsen: Kim Henningsen, Henrik Qvortrup, tys-tys-kilden for at nævne nogle. Er der nok med, til at undersøgelsen kan danne et relativt sandt billede?

»Ja, jeg har det indtryk. Jeg har ikke gennemført undersøgelsen og det er kun Gud, som ved absolut alt, som er foregået. Men en ting er, hvad folk påstår i et interview. Her er det koblet op med fakta«, siger Pål Thore Krosby med henvisning til, at undersøgerne har haft adgang til både telefoner, mails og regnskaber hos Aller.

Hvad siger rapporten?

Her følger direktørens udlægning af rapportens hovedkonklusioner.

»Se og Hør har i en periode på knap tre år fra 2008 til 2011 gjort brug af ulovligt tilvejebragte oplysninger fra en kilde i PBS. Vi har fået at vide, at det er fra efteråret 2008 til 2011«, forklarer Krosby.

Men historien om prins Joachims bryllupsrejse var fra tidligere i 2008?

Det får konsekvenser for personer på ledelsesniveau og på medarbejderniveau

Pål Thore Krosby

»Jeg har ikke lavet rapporten eller bestemt nogle datoer, jeg forholder mig til de oplysninger, der er kommet frem i den, og der står, at det var i efteråret«.

Krosby fortæller, at ulovlighederne – igen ifølge rapporten – stod på i to faser: En første fase, hvor en stor gruppe medarbejdere i et eller andet omfang kendte til kilden, og en anden fase, hvor kun en mindre skare var indviet.

Krosby vil ikke fortælle, hvem det specifikt drejer sig om. Det eneste navn, han nævner, er den nu afgåede udgiverdirektør Per Ingdal, som har erkendt et begrænset kendskab til kilden.

Ifølge rapporten har hverken den øvrige direktion eller bestyrelsen haft kendskab til kilden.

Et andet kritisk kildeforhold

Ud over forholdet til kilden i PBS – altså tys-tys-kilden – konkluderer rapporten også, at et andet kildeforhold har været i strid med lovgivningen:

»Der er søgt oplysninger om kendtes flyreservationer via en medarbejder i et flyselskab, som ifølge rapporten anses som ulovligt tilvejebragte«, siger Krosby.

LÆS OGSÅUndskyldende Aller-topchef afviser at lukke Se og Hør

Hvad angår Aller Medias betaling til tys-tys-kilden, konkluderer rapporten, at der har været »uregelmæssigheder« i udbetaling af tiphonorarer og attestation.

»Det betyder også – og det er ikke konkluderet – at der er risiko for, at reglerne i forhold til Skat ikke har været overholdt«.

Pål Thore Krosby vil ikke kommentere på, om det kan få konsekvenser for ansatte i regnskabsafdelingen.

Konsekvenser for alle

Rapportens konklusioner vil få umiddelbare konsekvenser for ansatte i Aller, men ledelsen vil veje en række forhold – som niveauet af kendskab til kilder og det forhold, at at medarbejdere udførte ordrer – med i beslutningerne, siger Pål Thore Krosby, der afviser at gå i detaljer om, hvem der vil blive ramt:

»Kan det bevises, at man har haft specifikt kendskab og har medvirket aktivt til denne type ulovlighed, begynder man at bevæge sig mod noget, der vil kunne få en konsekvens for et ansættelsesforhold. Det får konsekvenser for personer på ledelsesniveau og på medarbejderniveau«.

LÆS OGSÅSe og Hørs tys-tys-kilde får nej til navneforbud

Som Politiken kunne skrive i søndags, vil Aller-koncernen indføre en række nye retningslinjer, der skal forhindre, at noget lignende skal gentage sig: Det vil blandt andet bestå i skrappere regler for ledere og ansatte, skærpet presseetik, nye økonomiske kontroller, indførelse af en whistleblowerordning og en reformering af Se og Hør, der blandt andet skal have en anden redaktionel profil.

Alt skal være på plads inden 30. september, siger Krosby.

Et skønsspørgsmål

Har undersøgelsen omfattet søsterblade og Aller-udgivelser i andre lande?

»Ja, alle spor er fulgt. Ud fra rapporten er der ingen andre forgreninger i koncernen og – tager jeg for givet – ikke til udlandet«.

Vil I lægge hele undersøgelsen frem for politiet?

»Vi har ingenting imod at lægge den frem for politiet, men af kildemæssige hensyn, som nu skal afgøres i landsretten, ser vi det som umuligt at lægge den frem, så længe den sag kører«.

LÆS OGSÅAllers topdirektør: Flere Aller-folk kan miste jobbet

Giver undersøgelsen overblik over, hvor mange der er blevet overvåget?

»Ud fra det , jeg har læst indtil nu, lader det ikke til det«.

Hvor mange medarbejdere har kendt til brugen af kilden?

»Der er ikke et overblik over det, for det er et skønsspørgsmål, alt efter hvor vi sætter grænsen for, hvornår man kan siges at have kendskab. Jeg vil ikke sige et tal«

Større omfang end forventet

Giver undersøgelsen dig grund til at tænke, at flere medarbejdere skulle have været sendt hjem?

»Jeg ønsker ikke at svare på det«.

Har der været flere, der kendte til det, end du havde forestillet dig?

»Ja. Sagen har haft et større omfang, og det har overrasket mig«.

Den tidligere Se og Hør-journalist Ken B. Rasmussen, der afslørede sagen, har påstået, at kendskabet til kilden gik hele vejen op til Pål Thore Krosby, og ifølge BT skulle der findes en båndoptagelse, hvor daværende chefredaktør Kim Henningsen fortæller to journalister, at Pål Thore Krosby har forbudt brug af kilden. Til det siger Krosby selv:

»Jeg kender ikke noget til en båndoptagelse, og jeg kan ikke erindre, at jeg har haft en samtale med Kim Henningsen om det. Men jeg kan ikke forhindre, at han bruger mit navn for at gennemføre en beslutning. Jeg vil antage, at andre i løbet af min karriere har brugt mit navn for eksempel i forbindelse med fyringer. Jeg vil tage afstand fra, at det kan blive brugt i sådan en sammenhæng, men kan ikke udelukke, at det kan ske«.

Del link

Læs i magasinet

 Foto: Peter Hove Olesen

Det store fald

I fem et halvt år arbejdede Henrik Qvortrup på at lægge afstand til sin tid som chefredaktør på Se og Hør. En dag var fortiden i telefonen.

Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce