Annonce
Annonce
Medier

Lisbeth Knudsen: Børsen-opkøb er genialt

JP/Politikens Hus får en enestående stærk position på det lukrative business-område, vurderer Berlingskes tidligere adm. direktør

Med opkøbet af Børsen sætter JP/Politikens Hus sig meget tungt på det danske avismarked, vurderer den tidligere administrerende direktør for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, der i dag er direktør for mediehuset og tænketanken Mandag Morgen.

»Det er en fantastisk stærk strategisk beslutning, der giver JP/Politikens hus en enestående stærk position på businessmarkedet, der er det mest købedygtige marked, når vi taler digital udvikling«, siger Lisbeth Knudsen.

Hvorfor købe Børsen, når JP/Politikens Hus har lanceret det digitale erhvervssite Finans?

»Selv om man konkurrerer indbyrdes på de forskellige business-udgivelser, så giver det alligevel en fantastisk stærk markedsposition. Ud fra en strategisk vurdering, så var det nok noget af det mest geniale JP/ Politikens Hus kunne gøre lige nu på det danske marked«.

»Det at konkurrere med sig selv er ikke nødvendigvis en skidt ting. Det kan være med med til at udvikle kvalitet, at man har råderummet til at eksperimentere og prøve nye ting af, hvis man har så stærk en position på markedet. Og det er min overbevisning, at der i den nye digitale verden er sådan et 'winner takes it all'-fænomen. At man skal være mest dominerende på et marked for at vinde det.

LÆS OGSÅ JP/Politikens Hus køber Børsen

Har JP/Politikens Hus med det her opkøb lagt afgørende afstand til Berlingske?

»Det er jo allerede sket med de frasalg, der er lavet i Berlingske Media regi, hvor man har sagt, at vi koncentrerer os om de tre stærke brands (Berlingske, BT og Weekendavisen, red.). Og dermed er der ligesom taget en strategisk beslutning om, hvilken vej man skal gå. Med det her opkøb må man sige, at JP/Politikens Hus er den suverænt store spiller, man kommer ikke bare til at sidde på morgenavismarkedet, men også på et meget vigtigt nicheområde som erhvervsstoffet«.

Bliver Berlingske nu presset yderligere?

»Det må give anledning til overvejelser hos Berlingske. Men det er klart, at så stærk en erhvervsposition, JP/Polikens Hus får med det her, så vil det presse andre aktører, der også har business som kerneområde. Selv om man konkurrerer internt i JP/Politikens Hus, så gør den volumen man får alligevel, at man bedre kan eksperimentere og udnytte den samlede database man har på en meget mere effektiv måde end andre«, siger Lisbeth Knudsen.

Redaktionen anbefaler

JP/Politikens Hus køber Børsen

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce