Annonce
Annonce
Medier

Danskerne elsker tabloidmedier

Når danskerne går online efter nyheder, er det hurtige nyheder fra tabloidmedier, flertallet går efter.

Annonce

Har du været på mobilen og tjekke nyheder for nylig? Så er det med meget stor sandsynlighed tabloide medier som Ekstrabladets eller BT’s online-tjenester, du har besøgt.

Ifølge en netop forsvaret ph.d.afhandling fra Københavns Universitet er et højt forbrug af online-nyheder det samme som et højt forbrug af tabloid-nyheder. Og blandt dem, der søger online-nyhederne på mobilen, er det næsten to ud af tre, der vælger tabloidmedier.

Det fortæller medieforsker og nybagt ph.d. Jacob Ørmen, som på baggrund af en repræsentativ spørgeskemaundersøgelse og efterfølgende kvalitative interviews har undersøgt danskernes mediebrug.

»Der er sket et skift med hensyn til, hvor folk finder deres nyheder. De bruger ikke i så høj grad længere en halv time på tv-avisen eller morgenavisen. I stedet er der flere, som nu bruger lige så lang tid på nyheder, men som fordeler tiden på otte-ti gange à 1-2 minutter, hvor de lige tjekker sociale medier eller on-line nyhedsmedier for at se, hvad der er sket siden sidst«, siger Jacob Ørmen.

Det kan få konsekvenser for den samtale, som demokratiet bygger på.

Medieforsker Jacob Ørmen.

I spørgeskemaerne blev folk også bedt om at forholde sig til de nyheder, de havde læst, og det viste sig, at de, der fik nyheder fra traditionelle medier som tv, radio og papiraviser, var langt bedre orienteret end de, der primært fik deres nyheder fra sociale medier og nettet, fortæller Ørmen. Han advarer derfor om, at den sporadiske nyhedssøgning kan blive et demokratisk problem:

»Den hurtige læsning i køen i supermarkedet, eller hvor man nu står og har et par minutter til overs, gør det sandsynligt, at sjovt vinklede historier vil være mere attraktive end store udlægninger af flygtningeproblematikken eller andre samfundsforhold. Det kan få konsekvenser for den samtale, som demokratiet bygger på«.

Men hvor mange får kun deres nyheder fra sociale medier eller online medier?

»Det hører klart med til historien, at det kun gælder en meget lille gruppe på 9 procent. De allerfleste, også unge, bruger flere forskellige medier, så der er ingen rød alarm for befolkningen som sådan. Men for den gruppe, som kun får nyheder socialt eller online, er der en risiko for at havne uden for samfundsdebatten«.

LÆS OGSÅ:Danskerne elsker tabloidmedier

Gruppen består tydeligt af folk under 40 år, uanset uddannelse, fortæller Jacob Ørmen, der ikke kan sige, om gruppen, når den bliver ældre, vil begynde også at supplere med andre medier, eller om det er et generationstræk.

»Det er det spørgsmål, som den slags undersøgelser her, altid må stille sig, og vi ved det ikke endnu«.

Kort om

Danskernes forbrug af nyheder online.

Når danskerne henter nyheder på nettet fordeler de tiden på flg. nyhedssites:

Tabloid medier som eb.dk og bt.dk: 49 procent.

Public service som dr.dk og tv2.dk: 31 procent.

Morgenavisernes sites som pol.dk, b.dk m.fl.: 13 procent

Lokale/regionale medier: 4 procent

De, der læser online-nyheder på mobilen fordeler tiden:

Tabloid medier som eb.dk og bt.dk: 63 procent.

Public service som dr.dk og tv2.dk: 19 procent.

Morgenavisernes sites som pol.dk, b.dk m.fl.: 11 procent

Lokale/regionale medier: 3 procent

Kilde: Undersøgelsen, som Jacob Ørmen baserer sine resultater på, er udført af Gallup for Klaus Bruhn Jensen og Rasmus Helles. 1065 danskere i alderen 18-90 år.

Det er ikke i sig selv problematisk at få nyheder online, påpeger medieforskere. Det er, fordi undersøgelserne så klart viser, at online medieforbruget er præget af tabloide medier, at kan kan bekymre sig, og især set i lyset af, at det især er mobil-brugerne, som vælger tabloid: Når alt tyder på, at vi fremover i endnu højere grad vil hente nyheder og informationer på mobilen, vil det betyde, at stadig flere får deres viden om samfundslivet fra tabloide medier. I hvert fald hvis tendensen fra undersøgelsen fortsætter.

Medierne får en kæmpe opgave med at tilpasse nyhedsformidlingen til en ny tid, siger han:

»Medier som dit eget skal finde ud af, hvordan man kan lave dyb og seriøs nyhedsformidling, hvis man kun har sine brugere et par minutter af gangen«.

Undrer sig

Professor og medieforsker Kirsten Drotner fra Syddansk Universitet finder ph.d.afhandlingen interessant, men der er også dele hun undrer sig over. For under et år siden var hun involveret i en større medieundersøgelse af 13-23-årige, og konklusionen var, at flere unge læste nyheder, end de gjorde fire år tidligere.

»Kvantitativt er de altså ret godt med, men spørgsmålet er selvfølgelig, hvad de læser. Vi ved ikke meget om, hvad de vælger og fravælger, og jeg er enig i, at det i et demokratisk perspektiv er afgørende, at man får en bred nyhedsdæknin«, siger professoren.

LÆS OGSÅ:Professor: Pressen er blevet historieløs

Hun undrer sig imidlertid over, at gruppen af mediebrugere, som kun får nyheder fra sociale medier og online medier, skulle være defineret af en ung alder.

»Vi ved fra andre undersøgelser, at det er social baggrund og uddannelse, der er afgørende. Og sådan var det også tidligere: Især folk med korte uddannelser, læste tabloidmedier som BT og Ekstrabladet«.

Kirsten Drotner advarer samtidig imod at opretholde en skarp skillelinje mellem tabloide og seriøse medier.

»Vi ved, at medier som eb.dk med deres vinklede og hårdtslående nyheder har appel, men der er sket det, at de tabloide medier og de andre har nærmet sig hinanden. Eb.dk har også afslørende journalistik, og medier som jeres har for eksempel langt mere livsstilsstof end tidligere«, siger Kirsten Drotner.

Tendensen med nyheder som en ny form for løbebånd med 24-7-dækning genkender hun. Den tiltaler bare ikke kun unge, men hele befolkningen, vurderer professoren

Redaktionen anbefaler

Nyheder fylder kun lidt på de sociale medier

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce