Annonce
Annonce
Medier

Søfolk vil have en million af Ekstra Bladet

Retssag om Ekstra Bladets dækning af to sømænds gidseltagning hos somaliske pirater starter mandag.

Annonce

To år og 129 dage sad styrmand Søren Lyngbjørn og kaptajn Eddy Lopez som gidsler hos somaliske pirater.

Forløbet blev undervejs i 2012-13 dækket i en kampagne i Ekstra Bladet, og avisen var også indvolveret i søfolkens befrielse sidst i april 2013.

Ekstra Bladet trækkes i retten, fordi de to søfolks organisation, Søfartens Ledere, mener, at avisens dækning gik for tæt på gidslerne og dermed krænkede privatlivets fred, siger direktør Fritz Ganzhorn.

»Der er vist fotos af dem i ufrivillige og ydmygende situationer. Der er bragt meget personlige oplysninger om deres mentale og fysiske situation, at de var syge og ville begå selvmord. Vi mener, at der er et hensyn at tage til folk, som er udsat for en kriminel handling imens dækningen foregår«, siger han.

Skadet forhandlingerne

Søfartens Ledere mener også, at avisen har skadet forhandlingerne om søfolkenes frigivelse.

»Ekstra Bladet har efter vores opfattelse deltaget i den markedsføring og mediestrategi, som piraterne anvendte i forbindelse med forhandlingerne for at lægge pres på aktørerne«, siger Fritz Ganzhorn.

Endelig er det et tema i sagen, at Søfartens ledere mener, at avisen også forsøget at påvirke den danske stat.

»Avisen kørte på et tidspunkt en kampagne med demonstrationer, som skulle få politikerne i tale, og det kan have skabt en forventning hos piraterne om, at de kunne trække forhandlingerne ud for at afvente, om statskassen også kunne bidrage«, siger direktøren.

500.000 kroner til hver

Kravet er en erstatning på 500.000 kroner til hver, som de to søfolk vil dele med den phillipinske besætning, som også var gidsler.

Samtidig vil sagsøgerne have fjernet nogle af de fotos og udtalelser fra søfolkene på eb.dk, som har været krænkende.

De to tidligere gidsler, Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez, skal vidne i byretten i København.

Også Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen er tilsagt sammen med nogle af de journalister, som har dækket sagen.

I en leder i Ekstra Bladet søndag, skriver Poul Madsen, at han gerne havde været foruden retssagen.

»Ekstra Bladet har ikke krænket Søren og Eddy gennem vores omtale. Vi har tværtimod hjulpet dem med at komme fri«, skriver han.

Rederiejeren udebliver

Den tidligere ledelse i rederiet Shipcraft er indkaldt som vidner.

Rederen John Arne Larsson har på forhånd meddelt, at han ikke agter at møde op.

Der er afsat syv dage i byretten. Sidste dag er 8. april.

For abonnenter
Redaktionen anbefaler

Ny bog: Ekstra Bladet og TV 2 misbrugte danske Somalia-gidsler

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce