Hit. Fredagsunderholdning som 'Vild med Dans' på TV 2, her med Sven-Ole Thorsen og Mie Moltke kan stadig trække seertal i millionklassen.
Foto: FOLKVER PER

Hit. Fredagsunderholdning som 'Vild med Dans' på TV 2, her med Sven-Ole Thorsen og Mie Moltke kan stadig trække seertal i millionklassen.

Medier

Seerne svigter DR og TV 2

Det samlede tv-forbrug stiger. Men færre lægger vejen forbi DR og TV 2.

Medier

De gamle public service-bastioner – DR og TV 2 – kan stadig bryste sig af millionseertal, når Sara Lund jagter forbrydere i en ny dramaserie, eller når ’Vild med Dans’ afholder afdansningsbal en fredag aften.

Alligevel mister de to kanaler, sammen med DR 2, terræn til både deres egne nichekanaler og deres kommercielle konkurrenter – og det, selv om det samlede tv-forbrug er opadgående.

Hvor de tre kanaler tilsammen tegnede sig for 58 procent af det samlede tv-forbrug i andet kvartal af 2004, er tallet i dag nede på 44 procent, viser tal fra Gallup baseret på distributionsselskabet YouSee’s kunder – knap 1,2 millioner husstande.

Mere diffust mediebillede
Hos YouSee mener salg- og marketingdirektør Erik Andersen, at nedgangen afspejler et mere og mere diffust og individualiseret mediebillede, og at DR, DR 2 og TV 2 – de såkaldte must carry-kanaler, som alle distributører er forpligtet til at tilbyde deres kunder – selv har været med til at skubbe på denne udvikling.

»DR og TV 2 har været med til at lancere en masse nichekanaler som DR K, Zulu og Ramasjang«, siger han.

»Og når eksempelvis TV 2 lancerer Charlie målrettet det modne publikum, så lærer man også de ældre generationer at skifte kanal. Og når de lærer det, lærer de også, at de kan skifte væk fra TV 2 og over på Discovery, hvor de har et spændende nicheprogram om krabbefiskere«.

Vicedirektøren understreger dog samtidig, at DR, DR 2 og TV 2 stadig har helt andre, og flotte, seertal end public service-kanaler i lande som Spanien og USA.

Rendyrkede fyrtårne
Alligevel er der grund til bekymring, hvis de tre kanalers markedsandele fortsætter med at falde, mener han.

Og derfor ser han gerne, at public service-stationerne, samtidig med at de udvikler nichekanaler, rendyrker hovedkanalerne som de steder, der kan samle millioner:

»I min verden er deres rolle at være samlingspunker og sætte en meget høj standard for kvalitet. Tag eksempelvis ’Forbrydelsen’ – den kan vi alle sammen lide og samles om, unge, gamle og også dem, der interesserer for krabbefiskerier og fransk kultur. Vi har brug for den slags fyrtårne i et mere og mere individualiseret mediebillede«.



Yngre seere svigter
Det er særligt unge mennesker, som viger væk fra public service-kanalernes tilbud.

At især DR har vanskeligt ved at holde fast i de unge seere, har således længe været en kilden udfordring for public service-stationen.

Ifølge en Gallup-undersøgelse, som Producentforeningen fik lavet i juni, fravælger hver fjerde tv-seer mellem 12 og 25 år DR’s tilbud i løbet af en uge.

Navnlig den yngre del af befolkningen er ikke så forlovet med en national medieramme som tidligere



Kirsten Drotner, medieprofessor ved Syddansk Universitet, peger da også på, at unge i dag ikke har samme naturgivne tilhørsforhold til public service-stationerne som før i tiden.

»Navnlig den yngre del af befolkningen er ikke så forlovet med en national medieramme som tidligere«, siger hun.

Hun peger på, at det ikke kun er DR og TV 2’s tv-konkurrenter, der suger de unge til sig.

Også sociale medier og nettets myriade af alternative medietilbud som Facebook og YouTube tiltrækker dem under 30, mener Kirsten Drotner.



Tv på computeren
Medieprofessoren peger på, at det netop derfor kan være vanskeligt at få et reelt billede af danskerens medieforbrug alene ud fra Gallups målinger af seertal.

I dag behøver kontakten mellem licensbetalerne og public service-stationerne nemlig ikke kun at ske via tv-skærmen. Seerne kan ligeså vel foretrække at se nyheder eller film på computeren eller iPad’en.

»Vores tv-forbrug er i stigende grad afkoblet fjernsynsskærmen, som vi kender den i gammeldags forstand – levende billeder finder vi på en lang række platforme. Flere og flere ser tv på mobil og computer «, siger Kirsten Drotner.



Tal fra DR viser da også, at selv om de unge seere viger væk fra DR’s tv-tilbud, har hele 98 procent af alle danskere en eller anden kontakt til DR’s samlede medieudbud i løbet af en uge.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce