Det danske spil 'LIMBO' er et af årets største successer. Det kostede 15 millioner at udvikle - bl.a. med statsstøtte - men tjente udgifterne ind blot tre uger efter sin lancering i juli. I dag har det omsat for over 45 millioner kroner.

Det danske spil 'LIMBO' er et af årets største successer. Det kostede 15 millioner at udvikle - bl.a. med statsstøtte - men tjente udgifterne ind blot tre uger efter sin lancering i juli. I dag har det omsat for over 45 millioner kroner.

Medier

Spilbranchen savner seriøse støttekroner

Spilbranchen får langt færre støttekroner end eksempelvis dansk film.

Medier

Det er en alt andet end tilfreds spilbranche, der følger de igangværende forhandlinger om et nyt filmforlig for de kommende fire år.

Spilbranchen, der også hører under filmforliget, tegner nemlig til at få omkring fire millioner kroner om året i økonomisk støtte.

Og det er alt for lidt, siger Per Rosendal, der er medlem af Producentforeningen, og som udtaler sig på vegne af Spilhuset - et kontorfællesskab i Pilestræde i København med en væsentlig andel af danske spilproducenter som Playdead og Press Play, der hhv. står bag spillene 'LIMBO' og 'Max & the Magic Marker'.

LÆS ARTIKEL

»Regeringen sover i timen, når de ikke har en ordentlig kulturpolitik på spilområdet«, siger han.

De fire millioner kroner i årlig støtte skal ses i lyset af, at dansk film ifølge regeringens udspil vil få omkring 400 millioner kroner årligt de kommende fire år.

Altså 100 gange så meget.

Unge spiller mere end de ser film
»Når man sammenligner film-og spilbranchen, er de nærmest lige store, så det giver ikke mening. Og det giver slet ikke mening, når man ser på medieforbruget.

Unge mennesker bruger længere tid foran en skærm end foran fjernsynet. Lige nu lader vi vores børn og unge vokse op med primært udenlandske spiloplevelser, og det er en dum prioritering«, siger Per Rosendal.

LÆS ANMELDELSE

»Det handler om at tilbyde noget, der er dansk og nordisk også. Både hvad angår sprog, oplevelser og værdier - i virkeligheden er det alt det, der også er den væsentligste grund til at fastholde en dansk filmindustri«, siger Per Rosendal.

Socialdemokratisk opbakning
Han får opbakning af kulturordfører for Socialdemokraterne Mogens Jensen, der ønsker en særskilt aftale om støtte til computerspil. Ligesom Socialdemokraterne havde foreslået at støtte spilbranchen med 16 millioner kroner årligt - altså fire gange så meget, som regeringens udspil lægger op til.

»Det handler om tre ting. For det første det kulturpolitiske: at vi skal sikre, at der ikke kun er amerikanske produkter på markedet«, siger han.

»For det andet det erhvervspolitiske, fordi det er en branche med et enormt potentiale«. »Og for det tredje skal vi sikre, at vi har de uddannelser, som branchen har brug for herhjemme for at kunne udvikle sig«, siger Mogens Jensen.

Pengene skal ikke tages fra filmstøtten, men kan derimod finansieres som en del af oppositionens samlede finanslovsforslag, blandt andet på grund af millionærskatten, fastslår Mogens Jensen.

LÆS MERE

Spil ligger i en gråzone
Fra regeringens side afviser man, at der kan findes flere penge til computerspil i forhandlingerne om filmforliget.

»Mogens Jensen vil gerne give mange penge væk, men vi har ikke et pengetræ, sådan som Socialdemokraterne åbenbart har«, konstaterer Venstres kulturordfører Troels Christensen.

»Så skulle vi tage støtte fra spillefilmene, og det tror jeg nu heller ikke, at vi ville få meget ros for. Der er jo bud efter støttepengene alle vegne fra, sådan er det.

Men det er også derfor, at vi gerne vil tale med Erhvervsministeriet om andre støttemuligheder til spilbranchen«, siger han.

»Men spilbranchen må også selv erkende, at de befinder sig i en gråzone. Det er ikke et rent kulturprodukt«.

LÆS ARTIKEL

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvad er det helt præcis, der gør, at spil havner i denne gråzone mellem kultur og erhverv, mens film ikke gør?

»Det er et godt spørgsmål. Men computerspil er jo et meget nyt område, der også lige skal finde sin plads. Og vi er i en situation, hvor vi ikke kan udvide de økonomiske rammer, det er også en del af virkeligheden. Og vi er meget opmærksomme på spilbranchens potentiale, som vi synes, er rigtig spændende«, lyder det fra Venstres Troels Christensen.

Kultur eller erhverv?

På samme måde understreger den konservative kulturordfører Rasmus Jarlov, at yderligere støtte til computerspil vil være ligesom at give erhvervsstøtte.

»Argumentationen for at støtte spilbranchen handler om at skabe arbejdspladser og vækst, og det kan jeg godt se rationalet i, men vi kan ikke forsvare at skære ned på kulturen for at lave et erhvervsfremstød«, siger han.

LÆS ARTIKEL

Per Rosendal fra Spilhuset fastholder dog, at computerspil er kultur på samme måde, som film er det.

»Det kan da ikke være et handikap, at vi i nogle tilfælde er i stand til at tjene penge på spilproduktionen i Danmark«, slår han fast.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce