Mediemarked. For første gang nogensinde ligger alle betalte, danske dagblade under 100.000 i oplag. På billedet er det Politikens chefredaktør Bo Lidegaard.
Foto: MATHIAS CHRISTENSEN (arkiv)

Mediemarked. For første gang nogensinde ligger alle betalte, danske dagblade under 100.000 i oplag. På billedet er det Politikens chefredaktør Bo Lidegaard.

Politiken er den største morgenavis

Oplagstal: Politiken er nu større end Jyllands-Posten.

Medier

Styrkeforholdet mellem de danske morgenaviser er blevet skubbet på Rådhuspladsen.

Politiken har allerede slået sin position fast som den mest læste betalte morgenavis, men nu overhaler avisen også Jyllands-Posten for så vidt angår oplagstal. Det skriver mediawatch.dk.

I første halvår af 2012 er Jyllands-Posten for første gang røget under 100.000 i oplag på hverdage og lander nu med et oplag på 97.481 mod 104.195 sidste år.

Til sammenligning er Politikens oplag blot faldet fra 98.973 i første halvår af 2011 til 97.820 i dette års første seks måneder.

Lidegaard: Politiken står stærkt

»De nye læsertal bekræfter, at Politiken står stærkt i læsernes bevidsthed. Vi er i dag landets førende privatejede medie, og vores læsere har taget godt imod de omlægninger, vi har gennemført på avisen gennem det seneste år - både i vores broadsheet-sektioner og gennem vores weekend-tillæg«, siger Politikens chefredaktør Bo Lidegaard.

»Nu gælder det digitale satsninger, hvor det bliver afgørende at tilbyde vores brugere den bedste kvalitet på de områder, der også fremover vil kendetegne Politiken: Nyheder, kultur og debat. Det er gennem vores evne til at formidle knivskarpt på alle tre felter, at vi kan leve op til de forventninger, læserne og brugerne stiller til os både på print og digitalt. Det er med det afsæt, vi snart også vil begynde at tage betaling for dem, der hyppigst bruger vores digitale produkter«, siger chefredaktøren videre.

Retfærdigvis skal det dog nævnes, at Jyllands-Posten stadig er størst om søndagen. Her hedder oplagstallet 121.643 mod 120.411 for Politiken.

Berlingske, Børsen, BT og Ekstra Bladet har alle tabt mere end hver tiende avis i oplaget i forhold til sidste år.

Nicheaviserne Kristeligt Dagblad og Information går henholdsvis en lille smule frem og en lille smule tilbage i forhold til sidste års oplagstal.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce