Kulturskat. Både Føtex og supermarkedets nabo her i Vanløse, det lokale kulturhus, skal ifølge regeringens lovforslag betale reklameafgift, hvis der bliver sendt hustandsomdelte reklamer til borgerne i området.
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

Kulturskat. Både Føtex og supermarkedets nabo her i Vanløse, det lokale kulturhus, skal ifølge regeringens lovforslag betale reklameafgift, hvis der bliver sendt hustandsomdelte reklamer til borgerne i området.

Medier

Ny reklameafgift vil ramme kulturen hårdt

Aftenskoler går fri, men kulturhuse, musikforeninger og teatre skal betale kassen.

Medier

Regeringens forslag om en reklameafgift vil ramme kulturlivet benhårdt - og helt uretfærdigt.

Sådan lyder kritikken fra landets kulturhuse og teaterforeninger.

»Forslaget vil medføre en meget stor ekstraudgift for kulturhusene, og der må være tale om en utilsigtet konsekvens. Jeg tror, politikerne vil opkræve ekstra for reklamerne for Føtex og Bilka og ikke de kulturelle tilbud til folk i deres nærområde«, siger Mikael Rørsted, formanden for Danske Koncert- & Kulturhuse, der er en sammenslutning af landets 24 største musikhuse.

Mikael Rørsted er selv til daglig musikhuschef for Værket i Randers, og her går beregninger på, at lovforslaget vil koste stedet 100.000 kroner om året.

Nogle musikhuse vil måske kunne finde pengene, men mange steder vil kulturforsendelserne simpelthen falde bort

»Nogle musikhuse vil måske kunne finde pengene, men mange steder vil kulturforsendelserne simpelthen falde bort«, siger Mikael Rørsted.

Forslaget om en ny reklameafgift er en del af årets finanslov og skal inddrive 420 millioner kroner til statskassen. Målet er desuden at tynde ud i bunken af reklamer og tilbudsaviser i danskernes postkasser.

Rammer skævt
Men de adresseløse, husstandsomdelte - og ofte kommunalt finansierede - sæsonkataloger fra de lokale kulturinstitutioner vil altså blive ramt hårdt af den nye afgift.

Lovforslaget er blevet første behandlet i Folketinget og har støtte fra regeringspartierne og Enhedslisten, mens oppositionen - af forskellige årsager - er imod reklameafgiftspakken.

Fra kulturinstitutionerne lyder kritikken, at afgiften rammer pilskævt.

Vi efterlyser en ligestilling med de organisationer, som er omfattet af Folkeoplysningsloven. Vi synes, at det er bizart, at vi ikke er det

For kirker og politiske partier foreslås undtaget fra afgiften, ligesom aftenskoler som AOF og FOF og andre foreninger under Folkeoplysningsloven heller ikke skal betale den nye afgift.

»Vi vil ligestilles«
Men for kulturinstitutionerne er der altså ingen kære mor, og det betegner formanden for Danmarks Teaterforeninger som en »bizar vilkårlighed«.

»Vi efterlyser en ligestilling med de organisationer, som er omfattet af Folkeoplysningsloven. Vi synes, at det er bizart, at vi ikke er det«, siger formand Lars Salling fra foreningen, der er en paraplyorganisation for 65 professionelle teatre.

»Vores foreninger omsætter i omegnen af 350.000 teaterbilletter om året. Og de skal jo formidle tilbuddene til borgerne. Det lægger man altså nogle voldsomme hindringer i vejen for«, siger Lars Salling.

Det er en fuldstændig urimelig forskelsbehandling. Spillestederne og teatrene vælter sig jo ikke ligefrem i penge

Minister i samråd
Venstre-manden Jan E. Jørgensen har i eftermiddag indkaldt skatteminister Holger K. Nielsen (SF) i samråd i sagen.

»Det kan jo ikke være rigtigt, at når det er en aftenskole, der kommer med et kulturtilbud, så er det vigtigt, mens hvis det er et teater eller et kongrescenter, der reklamerer, så er det pludselig bare affald, som skal beskattes. Det giver ikke mening«, siger Jan E. Jørgensen.

»Det er en fuldstændig urimelig forskelsbehandling. Spillestederne og teatrene vælter sig jo ikke ligefrem i penge. Og den nye afgift vil være vanskeligere at bære for dem, end den vil være for Dansk Supermarked, f.eks.«, siger han.

Lovforslaget om reklameafgiften er langt fra endeligt besluttet, men skal 2. og 3. behandles i Folketinget inden årsskiftet. Men skatteminister Holger K. Nielsen slår i et skriftligt svar fast, at meningen er, at den nye afgift vil ramme reklamer for kulturarrangementer, hvis de er husstandsomdelte.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce