Toppen. I 2012 var soulsangeren Lukas Graham den mest spillede kunstner på Spotify, viste tal fra den populære streamingtjeneste sidste år.

Toppen. I 2012 var soulsangeren Lukas Graham den mest spillede kunstner på Spotify, viste tal fra den populære streamingtjeneste sidste år.

Lovlige streamingtjenester stopper piratkopiering

Danske netpirater lægger ulovlighederne bag sig, fordi flere musiktjenester gør det muligt lovligt at høre musik på nettet.

Medier

Der var store forventninger, da streamingtjenesten Spotify i oktober 2011 blev lanceret i Danmark.

Efter at have revolutioneret musikforbruget i Sverige og Norge håbede den danske musikbranche på en lignende udvikling herhjemme.

Her halvandet år senere lytter knap hver tredje dansker mellem 15 og 60 år til musik via en musiktjeneste på nettet, og næsten to tredjedele af dem bruger Spotify.

LÆS OGSÅ

Og nu ser endnu en forventning ud til at være opfyldt. Nemlig troen på, at streamingtjenester som Spotify, WiMP og TDC Play var det våben, der kunne slå musikpiraternes ulovlige download tilbage:

Ifølge en ny undersøgelse, der offentliggøres i dag, er 81 pct. af dem, der tidligere hentede musikken ulovligt på nettet, holdt op med det, efter at de har fået adgang til en lovlig streamingstjeneste.

Danmark er bagefter
Undersøgelsen er gennemført af Megafon for musikselskabernes brancheorganisation Ifpi. Her glæder direktør Jakob Plesner Mathiasen sig over at se, at forbrugerne gerne vil betale for musik i stedet for at hente den ulovligt og gratis på nettet.

»Vi er overraskede over, at tallene er så overbevisende, men det viser jo, at vores tese gennem de sidste år har været rigtig: Den bedste medicin imod piratkopiering er at give forbrugerne lovlige tjenester. Så vælger de selv de gode lovlige tjenester til og de ulovlige fra«, siger Jakob Plesner Mathiasen, der gerne indrømmer, at den danske musikbranche var længe om at stille om:

»Branchen var for længe om at gribe udviklingen, da de første tjenester kom for ti-femten år siden. Man tudede for meget og reagerede med panik: Man havde ikke noget lovligt alternativ at tilbyde og begyndte i stedet at forfølge potentielle kunder med søgsmål«.

I andre lande er udviklingen gået hurtigere. I Sverige, Norge og flere andre europæiske lande slog streamingtjenesten Spotify stort igennem, mens de danske musikeres brancheorganisationer ikke kunne blive enige med Spotify om, hvor meget kunstnerne skulle have for deres musik.

Derfor kunne en norsk undersøgelse allerede i 2010 nå den konklusion, som Ifpi offentliggør i dag.

Tab på musik kunne være undgået
Ifølge Jakob Plesner Mathiasen har det formentlig skadet musikbranchen at være langsom i optrækket:

»Med den her undersøgelse in mente kan man sige, at tingene nok havde set meget anderledes ud, og at man måske kunne have undgået mange af de tab, vi har haft«, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mads Thimmer er direktør i Innovation Lab og specialist i digital udvikling. Han ser store fordele for forbrugerne og de store streamingfirmaer, men mener, at udviklingen kan skabe problemer for mindre spillere, der kan blive blive væltet af giganterne:

De store selskaber som NetFlix og Spotify kan jo gå ind i et land og kapre hundredvis af kunder. Men for forlag, der måske baserer sig primært på dansk sprog og dansk musik, kan det være svært at se, hvordan de vil stå distancen



LÆS OGSÅ

»Jeg står midt i en konference i New York, og NetFlix har lige lagt tal frem og vist, at de på de seneste to måneder har fået tre millioner nye betalende kunder. Så nogle klarer sig godt: de store selskaber og forbrugerne. Kunstnerne skal nok også klare sig. Men det kan blive svært at se, hvordan de mellemstore forlag i mindre lande skal bygge forretningen op og klare sig«, siger han med tanke på bogforlag, pladeselskaber og filmselskaber, der sælger bøger, film og musik på dansk.

»De store selskaber som NetFlix og Spotify kan jo gå ind i et land og kapre hundredvis af kunder. Men for forlag, der måske baserer sig primært på dansk sprog og dansk musik, kan det være svært at se, hvordan de vil stå distancen«.

Mads Thimmer er enig med Jakob Plesner Mathiasen i, at den danske musikbranche har sovet i timen:

»Og nu hvor den er vågnet, kan det være svært at se, hvad den skal stille op over for de her giganter med de her store muskler«, siger han. Samme udvikling for serier og film

Hos Koda glæder kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius sig over udviklingen og forventer, at den også kommer musikerne til gode: »Nu er vi så heldige, at løsningen er der. Vi ved jo ikke, om det digitale kommer op i nærheden af det niveau, vi havde i de gode, gamle dage. Vi er inde i en forandringens tid, men vi kan se, at der er vækst. Vi skal så bare have økonomien til at sive igennem, så den også mærkes af dem, der leverer indholdet – og det sker også med de her tjenester«. I sidste uge viste en undersøgelse, at andelen af lovlige danske tv-seere på nettet havde overhalet andelen af pirater. Hver femte dansker ser film eller tv-serier over nettet på lovlige streamingtjenester, mens 14 pct. ser piratfilm.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce