Online. Melissa Nielsen på 16 år tjekker Tumblr på den bærbare og Twitter på mobilen. Der hænger ikke en eneste fanplakat for bandet One Direction på hendes værelse. I stedet dyrker hun bandet på Twitter og Tumblr op mod seks timer hver dag.
Foto: Finn Frandsen

Online. Melissa Nielsen på 16 år tjekker Tumblr på den bærbare og Twitter på mobilen. Der hænger ikke en eneste fanplakat for bandet One Direction på hendes værelse. I stedet dyrker hun bandet på Twitter og Tumblr op mod seks timer hver dag.

Medier

Unge synes, at Facebook er »sådan lidt taberagtigt«

16-årige Melissa Nielsen har droppet facebook, ligesom flere andre unge.

Medier

Det første, Melissa Nielsen gør, når hun vågner på sit værelse med den ene lilla væg, er at tjekke sin twitterkonto.

Hun logger ind for at se, om nogle af »drengene« fra det britiske boyband One Direction er online, og er de det, tweeter hun til dem.

»Det er virkelig vigtigt at få skrevet til dem og se, om de svarer tilbage«, siger den 16-årige pige, der går i 9. klasse i Hillerød.

One Direction har også en facebookside, men den har Melissa Nielsen ikke engang liket. Sidste år slettede hun sin konto på det sociale medie, hvor over tre millioner danskere har en profil.

»Jeg synes, Facebook er rimelig ... last year-agtigt. De fleste på Twitter og Tumblr laver lidt grin med dem, der er på Facebook. Det er sådan lidt taberagtigt«, siger hun.

Unfriendede sin mor

Melissa Nielsen var ellers en af de første i sin klasse til at komme på Facebook for cirka fire år siden. Men siden er der sket rimelig meget. Ikke kun med antallet af sociale medier, men også med, hvem der bruger dem.

Inden Melissa Nielsen droppede Facebook, unfriendede hun sin mor, fordi hun ikke kunne lide, at moderen fulgte med i, hvad hun lavede med vennerne på Facebook.

»Min mor var meget nysgerrig. Det er slet ikke for at være ond, men samtidig var jeg lidt ligeglad med, hvad hun skrev på Facebook. Det var sådan ’åh, tillykke med barnet’ og sådan noget. Mine forældre er ikke på Twitter og Tumblr. Jeg tror ikke engang, de ved, hvad det er. Det er noget, jeg kan have for mig selv«.

55+ rykker på Facebook

I USA viser en undersøgelse lavet i januar af marketingfirmet iStrategyLabs, at mere end 11 millioner unge mennesker i USA har droppet Facebook siden 2011.

Undersøgelsen baserer sig på Facebooks egne Facebook Advertising-tal, som firmaet bruger til at sælge reklamer på det sociale medie.

Særligt de 13-17-årige dropper deres profil eller opretter aldrig en. Samtidig er den hurtigst voksende aldersgruppe på Facebook de 55+-årige.

Her, tæt på Facebooks 10-års jubilæum 4. februar, lader det til, at ’Facen’ aldrig har været mindre cool.

»Der er ikke længere meget privatliv for teenagere på Facebook. Og hvilken 16-årig gider hænge ud med sin tante?«, siger iStrategyLabs marketingchef, D.J. Saul, der har været med til at lave undersøgelsen, på telefon fra USA.

Til fest uden de voksne

En lignende undersøgelse er ikke blevet lavet i Danmark, hvor Facebook – som i USA og resten af verden – stadig er det absolut mest udbredte sociale medie.

Men ifølge Trine-Maria Kristensen, der rådgiver virksomheder og organisationer om sociale medier, kunne man godt forestille sig, at den samme udvikling kommer til at ske eller er ved at ske lige nu i Danmark.

»De helt unges identitetsdannelse foregår ikke i rum, hvor de voksne står og kigger med. Det svarer til at være til en fest, hvor de voksne sidder i en kødrand uden om dansegulvet. Når mor og far, bedstefar og bedstemor og alle mulige andre voksne myldrer ind på Facebook, er det en helt naturlig udvikling, at teenagere søger væk«, siger hun.

»På Twitter kan jeg gemme mig«

Melissa Nielsen finder en computer frem for at vise, hvordan hendes tumblrblog ser ud.

Hendes egen bærbare er lige gået i stykker, så i dag bruger hun moderens »oldstidsfund« – en grå tyk computer, der er lidt sløv i optrækket.

Hun har opkaldt sin tumblrblog efter Louis fra One Direction, der er hendes crush.

»Altså, det betyder, at det er ham, jeg gerne ville date og ser mig selv mest sammen med personlighedsmæssigt«, forklarer hun.



Hun bruger op mod seks timer hver dag på Tumblr og Twitter. Her følger hun med i bandmedlemmernes liv og chatter med andre fans, såkaldte directioners fra ’fandommet’, der sidder steder som Singapore, Storbritannien og Kina.

Det er nu ikke kun for at undgå forældrene, at Melissa Nielsen har droppet Facebook. Også dem på hendes egen alder, der er på Facebook, bruger det på en måde, som hun blev træt af.

»Jeg synes, der var meget drama derinde. Det var meget mere negativt end positivt. Mange fra min klasse konkurrerede om, hvor mange likes de kunne få på et profilbillede. Jeg kan ikke så godt lide at statusopdatere om, hvad jeg selv laver«, siger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»På Twitter og Tumblr kan jeg gemme mig. Der er ikke ret mange her, jeg kender i virkeligheden. Og der dømmer folk ikke hinanden så meget. Jeg kan godt lide tanken om at være anonym, i stedet for at alle kan se, hvad jeg laver«, siger 16-årige Melissa Nielsen.
Foto: FINN FRANDSEN (arkivfoto)

»På Twitter og Tumblr kan jeg gemme mig. Der er ikke ret mange her, jeg kender i virkeligheden. Og der dømmer folk ikke hinanden så meget. Jeg kan godt lide tanken om at være anonym, i stedet for at alle kan se, hvad jeg laver«, siger 16-årige Melissa Nielsen.

Konkurrerer om 'likes'

Hun scroller ned over nogle af de One Direction-fanblogs, hun følger på Tumblr. En har lagt en kavalkade af bevægelige fotostumper (GIF’er) op af de fem bandmedlemmer, der tager deres T-shirts af og blotter bart maveskind igen og igen.

På Tumblr skaber man et selvdesignet, personligt blogunivers, der typisk fokuserer på en særlig interesse, og Melissa Nielsen synes, det er specielt godt til at dele videoer og billeder.

På de sociale medier, hun er på nu, er det fællesskabet i fandommet og ens viden om bandet, der tæller – ikke om man har taget endnu en selfie.



»På Twitter og Tumblr kan jeg gemme mig. Der er ikke ret mange her, jeg kender i virkeligheden. Og der dømmer folk ikke hinanden så meget. Jeg kan godt lide tanken om at være anonym, i stedet for at alle kan se, hvad jeg laver. Jeg vil bare gerne kunne være på internettet uden at skulle tænke på, hvad alle andre tænker om det, jeg poster«.

For de unge, der er opvokset med de sociale medier, kan anonymitet være en årsag til, at man fravælger Facebook som stedet for sin identitetsdannelse, siger Trine-Maria Kristensen.

»Facebook er meget krævende: De vil have dit rigtige navn og e-mail, for det bygger deres forretningsmodel på. Tumblr og mange andre nye sociale platforme, hvor man kan være anonym, er i vækst. Der kan de unge lege med deres identitet. De kan for eksempel prøve at være lidt mere emo- eller punkagtige for et par måneder, uden at det står på en virtuel tidslinje til evig tid«, siger hun.

Overvejer at oprette ny profil

I vindueskarmen på Melissa Nielsens værelse står et billede af hende og hendes bedste veninde fra klassen skulder ved skulder.

Veninden er også fan af One Direction, og til sommer har de sammen med nogle andre directioners talt om at splejse til et værelse på et hotel i København, hvor de tror, bandet skal bo, når de giver koncert i Danmark.

Efter sommerferien skal de to veninder i gymnasiet. Og netop derfor har Melissa Nielsen ikke opgivet Facebook for evigt. Når hun begynder på sin nye skole, kunne hun godt finde på at oprette en profil igen.

»Dem fra min folkeskoleklasse har jeg jo kendt halvdelen af mit liv. Når jeg starter i gymnasiet er det meget godt at se, hvem de nye mennesker er på deres profil. Hvis de liker en side, man også liker, har man jo noget at snakke om næste dag«, siger hun.

Facebook ikke dødt

Ifølge Facebooks markedsføringstal er der 560.000 danske facebookprofiler, der har oplyst, at de er mellem 13 og 19 år. Mediet er altså langtfra dødt blandt danske teenagere.

Men brugen af det har ændret sig hos de unge, siger Anja Bechmann, der er lektor på Aarhus Universitet og forsker i unge og Facebook. Hun har blandt andet lavet en undersøgelse om, hvordan 18-21-årige bruger Facebook.

»Fra primært at være en profil, et face, hvor man profilerede sig selv og blev forbundet med andre, er Facebook blevet en meget mere kompleks størrelse med chat-funktion, indboks og grupper. De unge, jeg har undersøgt, brugte det til mikrokoordinering snarere end blot selvpromovering«, siger hun.



Fra at man skrev på hinandens væg om at mødes på fredag, gjorde de unge fra undersøgelsen det nu i en privat besked.

Og selv om de stadig likede andres statusser og billeder, havde de selv droppet de daglige opdateringer om, hvad de havde lavet, og hvem de var sammen med.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ude af fællesskabet

Hvis Melissa Nielsen opretter en profil igen til sommer, vil hun heller ikke bruge Facebook til selfies og statusopdateringer.

I stedet vil hun holde kontakten med de gamle klassekammerater, hun ikke mere kommer til at se hver dag. Og så vil hun helt sikkert bruge det til at se, hvilke fester og begivenheder hun skal gå til og til selv at organisere at mødes med nye venner.

Twitter og Tumblr har hun dog ikke tænkt sig at opgive.

»Er du ikke på i én dag, går du bare glip af alt muligt. En dag var jeg ikke på, fordi jeg var til fest. Der kunne jeg godt mærke dagen efter, at jeg følte mig ude af fællesskabet«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce