Søren Dahl, der har bestyret Cafe Hack, er medejer af SK Productions, som DR nu klipper alle bånd til.
Foto: Tobias Nicolai

Søren Dahl, der har bestyret Cafe Hack, er medejer af SK Productions, som DR nu klipper alle bånd til.

Medier

DR lukker radioprogrammet Cafe Hack

Det sker, fordi programmet har opkrævet penge for at lægge optagelserne forskellige steder i landet.

Medier

DR lukker med øjeblikkelig virkning Danmarks næstmest lyttede radioprogram, Cafe Hack på P4. Og DR stopper samarbejdet med SK Productions, der står bag programmet.

Det sker efter, at Radio24syv har afsløret, at radioprogrammet opkrævede penge for de byer, det optrådte i på sin årlige sommerturne.

Ifølge 24syv har Cafe Hack på den måde tjent pænt over en million kroner i strid med DR's regler om skjult sponsorering.

»Det er en alvorlig sag for alle parter, når vi på denne måde skal afslutte et samarbejde med et produktionsselskab, som vi har arbejdet sammen med i rigtigt mange år. Men der er desværre ikke nogen vej uden om. Der må ikke kunne sås tvivl om DRs troværdighed, og der er ingen tvivl om, at SK Productions i forbindelse med produktionen af sommer-versionerne af Cafe Hack har overtrådt DR's retningslinjer, når de har opkrævet penge fra de enkelte steder«, siger radiochef Gustav Lützhøft i en pressemeddelelse.

Sommerturne

Det populære radioprogram sender normalt fra Aarhus, men har siden 2011 hvert år taget rundt i landet på en særlig sommerturne.

Og det er i den forbindelse, at SK Productions har opkrævet betaling fra de enkelte steder, der skulle sendes fra.

Radio24syv har kontaktet samtlige 36 steder, Cafe Hack har besøgt i perioden 2013-2016. 15 af de 36 steder har oplyst om, hvad de har betalt for at få Cafe Hack til at optage hos dem. Priserne svinger fra 55.000 til 125.000 kroner.

»Vi har ingen grund til at tro, at de enkelte steder har haft redaktionel indflydelse på programmerne, men det skal være helt klart, at man selvfølgelig ikke kan købe sig til eksponering i DR's radioprogrammer. Derfor er vi også nødt til at tage det store skridt, det er at stoppe samarbejdet«, siger Gustav Lützhøft i pressemeddelelsen.

Ifølge TV 2 var Cafe Hack i 2008 involveret i en lignende sag. Her blev Roskilde Kommune tilbudt et besøg af Cafe Hack, hvis de ville betale 175.000 kroner. Dengang sagde DR, at de havde indskærpet reglerne overfor SK Productions.

For P4-lytterne betyder det, at den radioudsendelse, mange af dem har lyttet til søndag formiddag mellem 10 og 12, på søndag er taget af. De vil i stedet kunne lytte til Dennis Johannesson og ’Hit med historien’, der overtager Cafe Hacks sendetid.

DF kræver, at Cafe Hack betaler pengene tilbage til de steder, hvor det har opkrævet dem.

Politiken har forgæves forsøgt at få en kommentar fra SK Productions. I en besked til Ritzau skriver selskabet, at det er i »chok« over DRs beslutning om at lukke Cafe Hack.

SK Productions mener, at beslutningen er truffet på et forkert grundlag og er nu blevet enige med deres advokat om at lægge sag an mod DR.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce