Google møder skarp kritik for ikke at have styr på placeringen af annoncer. Her er det topchef Sundar Pichai.
Foto: Tsering Topgyal/AP

Google møder skarp kritik for ikke at have styr på placeringen af annoncer. Her er det topchef Sundar Pichai.

Medier

I seng med Ku Klux Klan: Firmaer trækker reklamer fra Google i protest

Reklamer for en række store virksomheder er dukket op i uheldige sammenhænge med ekstremistisk indhold.

Medier

Store internationale virksomheder som L'Oreal, McDonalds, Audi og Vodafone har erklæret sig færdige med at reklamere gennem Google.

Den amerikanske mediegigant, som ellers sidder på store dele af annoncemarkedet, har nemlig ikke helt styr på, hvor reklamerne dukker op på internettet.

Det har betydet, at reklamer for de omtalte virksomheder er blevet vist i forbindelse med ekstremistiske videoer med for eksempel en tidligere leder af Ku Klux Klan på Youtube. Eller for eksempel den muslimske prædikant Wagdi Ghoneim, som har fået indrejseforbud i Storbritannien, fordi man frygter, han vil opfordre til terror.

Også flere store reklamebureauer har meldt ud, at de trækker deres annoncer - eller har ambitioner om at gøre det - fra Google, som ejer Youtube, skriver The Guardian.

Økonomisk støtte til ekstremister

Virksomhederne er ikke bare blevet associeret med det ekstremistisk indhold, de har også direkte støttet personerne bag det ekstremistiske indhold, som modtager en del af indtægterne fra de reklamer, som bliver vist.

På Youtube får ophavsmanden til en video i omegnen af 50 kroner hver gang 1000 mennesker klikker på videoen. Det kan, estimerer eksperter, betyde, at virksomhederne sammenlagt har støttet ekstremister med op mod 2 milliarder kroner.

Google er derfor i Storbritannien blevet indkaldt af statsdepartementet, som afkræver virksomheden en forklaring og ikke mindst en løsning på problemet.

»Vi anerkender, at vi ikke altid rammer rigtig, og at annoncer nogle gange vises, hvor de ikke burde. Vi bestræber os på at blive bedre«, udtaler Mark Jansen, Head of Communications for Google i Nordeuropa, i en skriftlig kommentar til MediaWatch.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Sådan er kommunalvalget gået

    Søjlerne viser landsresultatet (resultatet af 2013-valget står i gråt)

Annonce