Esben Bjerre og Peter Falktoft blev kendte som værter på P3, men er nu gået solo.
Foto: Daniel Hjorth

Esben Bjerre og Peter Falktoft blev kendte som værter på P3, men er nu gået solo.

Tendens: Kendte journalister skrider fra de store medier - og går solo med egne brands

Monte Carlo, Henrik Qvortrup og mange andre mediepersonligheder har forladt de etablerede medier til fordel for en mere fri tilværelse som selvstændigt mediebrand.

Medier

De forlader de gamle, store medier, der har været udgangspunktet for deres popularitet som værter i bedste sendetid på tv eller i radioæteren.

Og går solo i eget navn. Typisk med en selvproduceret podcast eller lignende.

Listen af kendte journalister og andre mediepersonligheder, der begynder en ny tilværelse uden for de store mediehuse som selvstændige medieprodukter, er ret så lang. Og den bliver ved at vokse.

Nogen gør det af fri vilje. Andre fordi de ender i en skandale.

Esben Bjerre og Peter Falktoft har for længst forladt deres faste jobs i DR og laver nu blandt andet podcasten 'Her går det godt', som er sponsoreret af Irma.

DR's gamle radioværter Anders Breinholt og Anders Lund Madsen viderefører makkerparret med podcasten 'Anders og Anders' med Blockbuster i ryggen.

Og Ditte Hansen og Louise Mieritz, som stod bag 'Ditte & Louise' på DR, har ligeledes planer om at fortsætte serien uden for det statsfinansierede mediehus. Blandt andet med en film.

»Vi ser flere og flere eksempler på personligheder, som tager et opgør med den gamle medieinstitution, hvor de er blevet kendt. Nogen gør det af fri vilje. Andre fordi de ender i en skandale«, siger digital analytiker Claus Bülow Christensen.

Det sidste gælder ikke mindst radioprogrammet Café Hack, som 1. marts blev lukket på DR P4, fordi selskabet bag den ugentlige lyttersucces har forbrudt sig mod DR's retningslinjer om sponsorater. Programmet genopstår nu på Facebook og via YouSee med kommerciel støtte fra netop YouSee og som vanligt med Søren Dahl i værtsstolen.

Fredag kom det også frem, at værten på P1-programmet 'Harddisken' fremover skal lave podcast andetsteds.

Brandet er altafgørende

Da Peter Falktoft og Esben Bjerre gik over til at producere journalistik på egen hånd, lød forklaringen, at de to tidligere DR-journalister gerne ville »udfordre måden, hvorpå man tænker, producerer og især udkommer med indhold«.

Udenfor DR og de andre store mediehuse har værterne da ofte også »langt friere hænder« til at indgå samarbejder og udvikle koncepter på egen hånd, vurderer Claus Bülow Christensen. Det er ifølge ham en central årsag til, at flere og flere mediepersonligheder går den vej.

»De er fuldstændig løsrevet fra de begrænsninger, de måtte have i DR's system. De er ikke underlagt en redaktør og har frie hænder til at indgå sponsorater og lave det program, som de helt selv ønsker«, siger han.

Solotilværelsen kan samtidig have en økonomisk fordel for værterne, siger journalist og mediekommentator Lasse Jensen.

Han kæder tendensen med værter, der går solo, sammen med en generel udvikling i mediebranchen, hvor få store massemedier er blevet til mange små medier, som lever af at være i tæt kontakt og i øjenhøjde med deres publikum.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det stiller store krav til dit brand. Men hvis du kan få tilstrækkelig mange lyttere fra et bestemt segment, vil der altid være nogen, som er klar til at sponsorere. Og så kan dit program gå hen og blive mange penge værd«, siger han.

Det er formentlig hemmeligheden bag sponsoraftaler som den, Monte Carlo-drengene har indgået med Irma. Eller det samarbejde, YouSee har indgået med Café Hack.

»Målgruppen behøver ikke at være kæmpestor. Hvis bare publikum er klart defineret. Et program kan være mange penge værd, hvis bare sponsorerne oplever, at de når præcis ind i den målgruppe, de gerne vil ind i«, siger han.

Nu kan det lade sig gøre

Podcasten 'Borgen Unplugged' om dansk politik bliver produceret hjemme i privaten hos Thomas Qvortrup. Han vender hver fredag den forgangne uge på Christiansborg med sin fætter, den politiske kommentator Henrik Qvortrup.

Efterfølgende lægger værterne selv afsnittet op på Itunes til fri afhentning. De gør det selv. Optager selv og publicerer selv.

På den måde fortæller de kendte mediepersoners opbrud fra den etablerede branche også om en større medieteknologisk udvikling, siger Claus Bülow Christensen. At det i dag i modsætning til tidligere kan lade sig gøre selv at producere indhold.

»Vi har ikke bare fået mange platforme, men de er også blevet velfungerende, og brugerne har taget dem til sig. Det har givet nye veje ud til publikum for mediepersonlighederne«, siger han.

Populariteten holder til gengæld ikke sig selv ved lige. Den skal vedligeholdes på især de sociale medier. Hele tiden. Ellers er man hurtigt »død, borte og glemt«. Claus Bülow Christensen spår derfor kun vedvarende succes til de allerstørste navne fra underholdningsbranchen.
»Man skal ikke langt ned under den øverste hylde, før det bliver tvivlsomt om man kan leve af sit gode navn alene i myldret på internettet«, siger han.

Selvom Café Hack havde i omegnen af 1 million ugentlige lyttere som flowradio på P4, er mediekommentator Lasse Jensen ikke så sikker på, at radioprogrammet får succes i den digitale verden, hvor radioprogrammet ikke automatisk kommer ud af højttalerne hver søndag formiddag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Hvis jeg skulle være professionel pessimist, ville jeg pege på, at Café Hack var et program på P4 med lyttere over 50 eller 60 år«, siger han.

»Det er ikke dem, der normalt bevæger sig rundt på nettet og opsøger nye medier. Det er de unges domæne. Derfor er det ret interessant og udfordrende, at Yousee alligevel prøver«.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce