Jeppe Juhl er manden bag netmediet 24nyt.dk. Han mener, at flere af de medier udfylder et hul i markedet, som er opstået fordi de danske journalister er ude af trit med samfundet. »Ingen journalister bor for eksempel i Mjølnerparken«, siger han blandt andet.
Foto: Finn Frandsen

Jeppe Juhl er manden bag netmediet 24nyt.dk. Han mener, at flere af de medier udfylder et hul i markedet, som er opstået fordi de danske journalister er ude af trit med samfundet. »Ingen journalister bor for eksempel i Mjølnerparken«, siger han blandt andet.

Medier

På Facebook slår nye nichemedier de etablerede

En ny undersøgelse viser, at Facebook har gjort det muligt for mindre medier at få en stemme blandt de etablerede massemedier. Men demokratiseringen baner også vej for propaganda, mener lektor.

Medier

De første tre måneder af 2017 fik Karen Jespersen og Ralf Pittelkows meningsjournalistiske nyhedssite Den Korte Avis i gennemsnit 355 likes, kommentarer eller delinger ved hver eneste af deres facebookopdateringer. Politikens opslag fik i gennemsnit 217.

På samme måde får også andre etablerede medier som Berlingske baghjul af nye, mindre medier på Facebook. Det viser en ny undersøgelse, som Center for journalistik på Syddansk Universitet har foretaget for Politiken.

På kort tid er en række nichemedier – herunder Den Korte Avis, 24nyt, Folkets Avis, Zetland og Føljeton – begyndt at tage del i den offentligt tilgængelige nyhedsstrøm med succes. Ifølge Filip Wallberg, der er journalistisk lektor og ekspert i digitale og sociale medier ved Syddansk Universitet, viser tallene, at der er sket et nybrud i den danske mediebranche.

Facebook har i den grad demokratiseret mulighederne for, at mindre medier kan spille op mod de store

»For 10 år siden tror jeg ikke, man havde forudset, at et lille medie som NewSpeek Networks ville kunne trække lige så mange interaktioner som de etablerede massemedier«, siger Filip Wallberg med henvisning til nichemediet, der ligesom Den Korte Avis med få midler og en udpræget islamkritisk linje har opnået stor gennemslagskraft.

»Facebook har i den grad demokratiseret mulighederne for, at mindre medier kan spille op mod de store«.

Filip Wallberg vil nu undersøge, hvor mange forskellige mennesker de nye medier reelt når ud til.

Politiken har været i kontakt med flere læsere af de nye medier. Fælles for dem alle er, at de føler, at de etablerede massemedier mere eller mindre vinkler ens, og derfor finder flere af de meningstilkendegivende medier forfriskende kritiske.

Selv om de nye medier langtfra er lige så store som eksempelvis TV 2 Nyhederne eller Ekstra Bladet, mener lektor i journalistik på Roskilde Universitet Mads Kæmsgaard Eberholst, at Facebooks demokratiserende effekt også kan have negative konsekvenser.

»Problemet er, at nyheder bare er en form, og hvis man kan få propaganda til at passe ned i den form, så spreder de sociale medier lige pludselig det indhold på lige fod med rigtige nyheder«, siger han.

Ifølge Eberholst viser flere undersøgelser, at de fleste mennesker ikke går kildekritisk til nyhederne på de sociale medier og også deler ukritisk uden at have læst andet end overskriften: »Diskussionen omkring ’fake news’ har til dels sat fokus på det her problem, men det kan være svært at skelne nyheder fra det, der ligner, og det kan blive farligt«.

Ifølge stifter af NewSpeek og 24nyt, Jeppe Juhl, udfylder flere af de nye medier et hul i markedet, fordi der er historier, den etablerede presse ikke længere dækker. Det skyldes, at journalisterne er ude af trit med samfundet, mener han.

»Man har ikke den berøring eller den kontakt til de folk, der lever livet forlæns. Man lever ikke sammen med dem. Ingen journalister bor for eksempel i Mjølnerparken«, siger Jeppe Juhl.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce