Facebooks stifter Mark Zuckerberg.
Foto: Noah Berger/AP

Facebooks stifter Mark Zuckerberg.

Medier

Teknologien skal stoppe terrorister på Facebook

Facebook har offentliggjort en beskrivelse af sine antiterrortiltag.

Medier

Efter kritik løfter Facebook en del af sløret for virksomhedens arbejde med at bekæmpe terrorisme på platformen.

Den britiske premierminister Theresa May pegede efter terrorangrebet på London Bridge og Borough Market en finger mod sociale medier som Facebook. Hun kritiserede dem for at agere frirum for terrorister og varslede derfor skarp regulering af de teknologivirksomheder, der står bag tjenesterne.

»Vi kan ikke tillade, at denne ideologi har et rum, hvor den frit kan dyrkes. Ikke desto mindre er det netop, hvad internettet og de store virksomheder, der leverer internetbaserede tjenester, giver«, sagde den britiske premierminister i sidste måned.

Derfor lægger Facebook nu en beskrivelse af sine antiterrortiltag frem i en meddelelse på virksomhedens hjemmeside, der er skrevet af Monika Bickert, chef for global politik hos Facebook, og Brian Fishman, leder af afdelingen for antiterrorisme.

Teknologi kan ikke løse problemet alene

Den store udfordring er at finde frem til terroristerne og deres sympatisører i Facebooks gigantiske hav af mere end 1 milliard månedlige brugere.

Mediegiganten sætter i stor stil sin lid til teknologien og mere præcist det, der også kaldes maskinlæring. Det vil sige intelligente computere, som automatisk kan gennemse indhold og identificere eventuel terrorpropaganda.

»Når nogen forsøger at uploade et terrorfoto eller en video, ser vores systemer, om billedet matcher med et allerede kendt terrorfoto eller en video«, forklarer Facebook.

Derudover er Facebook i gang med at lære sine computere at identificere opfordringer eller støtte til terror.

Men teknologien kan ikke alene løse problemerne, erkender Facebook, som har flere tusinde moderatorer ansat til at overvåge og gennemse anmeldelser fra brugere. Dertil kommer samarbejder med en lang række andre sociale medier, virksomheder og regeringer.

»Udfordringen er den samme for fællesskaber online, som den er for samfund i den virkelige verden - at blive bedre til at spotte de tidlige tegn, før det er for sent«, skriver Facebook.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce