Annonce
Annonce
Annonce
Mode

Modefirmaer frygter dårlige ambassadører

Modebevidste forbrydere som massemorderen Anders Breivik giver kendte tøjmærker imageproblemer.

Gem til liste

FAKTA LACOSTE

René Lacoste var verdens bedste tennisspiller i 1920?erne og vandt syv grand slam-titler.
Han udviklede sammen med skjortefabrikanten André Gillier en særlig tennisskjorte i materialet jersey petit piqué. Lacoste har siden 1933 haft en grøn 2,8 cm lang krokodille som logo. Det er et af de tidligste eksempler på branding, hvor man placerer firmaets navn eller varemærke på ydersiden af tøjet.
Indtil 1951 blev Lacoste kun produceret i hvid, da det er den eneste kulør, man må bære ved tennisturneringen i Wimbledon.
Lacoste er i dag aktive inden for både sport og mode og har under ledelse af chefdesigneren Christophe Lemaire udviklet en mere moderne stil.
Lemaire blev for nylig afløst af Felipe Olivera Baptista.
www.lacoste.com

Anders Behring Breivik var klædt i jakkesæt og slips, da han forleden endnu en gang blev ført ind i Oslo Tingrett.

Denne ordknappe beskrivelse af den norske massemorders påklædning var en af de få oplysninger, som blev givet til pressen efter mandagens lukkede retsmøde, der var omgærdet af totalt referatforbud.

Jakkesæt og slips.

Det er en besked, som vil have glædet det franske tøjmærke Lacoste, der ellers har haft den tvivlsomme ære at være Anders Breiviks foretrukne påklædning. Billederne af ham i bilen på vej fra afhøring klædt i en rød Lacoste-sweater er gået verden rundt, og det samme gælder de pr-fotos, som den udspekulerede nordmand udsendte sammen med et såkaldt manifest inden sin udåd. Også her var han klædt i Lacoste-sweater.

LÆS OGSÅBreivik vil have kjole og hvidt på i retten

Faktisk er Breiviks entusiasme for det 78 år gamle franske mærke så udtalt, at han i manifestet gør rede for, hvordan han ved at bære lækkert, diskret mærkevaretøj som Lacoste »får mulighed for at ligne en veluddannet europæer af den konservative slags (...) Billige mærker vil ikke virke lige så potente, når det handler om at sende de signaler, der kræves for at berolige målet«.

Ifølge den norske avis Dagbladet er morderens kærlighed blevet for meget for Lacoste, som skal have henvendt sig til politiet i Oslo for at høre, om ikke Breivik kan få noget andet tøj på, når han deltager i retsmøderne. En politiadvokat bekræfter henvendelsen, men vil ikke gå i detaljer. Det samme gælder Lacostes norske importør, som dog siger til avisen, at »det er en uheldig sag«.

Vold i lækkert tøj
Det er langtfra første gang, at et kendt tøjmærke oplever at få sit image kidnappet af personer, som man helst ikke vil forbindes med. Man kender lignende fænomener fra f.eks. skinheadmiljøer, der altid har elsket klassiske polotrøjer fra Fred Perry, selv om det engelske tennismærke i årevis forsøgte at lægge afstand til det, man opfattede som støvletrampende voldsmænd.

I nyere tid har Fred Perry valgt en helt anderledes stil og omfavner i dag sine kortklippede fans. Det samme gælder det beslægtede Ben Sherman-mærke.

Inden for fodboldens kredse af voldelige hooliganer og casuals har mange længe haft et godt øje til mærker som Henri Lloyd, Burberry, Paul & Shark og Stone Island, som ellers mest forbindes med afslappede velstillede familier i Nordsjælland. Men det er altså også er en slags uniform for de flokke af yngre mænd, der sværmer omkring fodboldkampe og opnår en vis anonymitet ved ikke at bære let genkendelige klubfarver.

LÆS OGSÅRalph Lauren klæder Wimbledons boldpiger i blåt

I samme ånd er mexicanske narkogangstere vilde med at flashe deres trøjer fra Ralph Lauren Polo. Flere topfolk fra de brutale bander har været klædt i det amerikanske mærke, da de blev anholdt, og det har fået originalt og kopieret Ralph Lauren-tøj til at blive et modefænomen blandt visse unge mexicanere.

Sjælden reaktion fra Lacoste
Samme interesse har en New York-bande, der kalder sig Lo-Lifes. Magasinet Vice bragte i sommer en fotoserie, hvor bandemedlemmer fremviser genstande fra deres enorme samlinger af Ralph Lauren. Rødderne fra Brooklyn er særligt begejstrede for farverige ting fra 1980’erne og 1990’erne, og i modsætning til deres mexicanske kollegaer holder de sig fra trøjer med for mange hestelogoer.

Hvis Lacoste bliver spurgt til sagen, skal de lægge afstand, men ellers skal de bare forholde sig i ro og blive ved med at forbinde tøjet med tennis og sporty rigmandsliv.

Karl Fredrik Tangen, forsker

»Den slags kan man købe overalt. Det er ikke eksklusivt nok for et Lo-Life-medlem«, forklarer fotografen Brayden Olson, som har dokumenteret de modebevidste forbrydere.

Han fortæller også, at banden har finansieret sin passion med forskellige former for kriminalitet.

Det interessante er her, at Lo-Life-bandens påklædning menes at have påvirket en del af New Yorks rappere og været med til at skubbe til hiphopkulturens store interesse for casualtøj fra f.eks. Ralph Lauren og Tommy Hilfiger. En interesse, som i perioder er blevet gengældt af de store modefirmaer.

Det er til gengæld sjældent, at et firma bag en mærkevare, der er blevet ’kidnappet’, reagerer, som Lacoste gør i Norge.

Omvendt product placement
Men det skete for nylig i USA, da Abercrombie & Fitch udsendte en pressemeddelelse, hvor man bad Michael ’The Situation’ Sorrentino fra MTV-serien ’Jersey Shore’ om at holde op med at gå med firmaets tøj.

»Vi er dybt bekymrede for, at Sorrentinos brug af brandet gør betydelig skade på vores image«, hed det i udtalelsen fra A&F, der ligefrem tilbød en større sum penge, hvis Sorrentino og andre deltagere i den kontroversielle realityserie vil love at lade være med at bære tøjet.

A&F er med sine opulente flagskibsbutikker, hvor mænd i bar overkrop sprøjter parfume på kunderne, ikke ligefrem kendt for en afdæmpet stil, og amerikanske markedsføringseksperter er overbeviste om, at der er tale om et reklamestunt fra firmaets side. Var A&F for alvor rasende på ’Jersey Shore’, ville firmaet for længst have anlagt sag og forsøgt at få et fogedforbud, konstaterede en ekspert i product placement i New York Times.

LÆS OGSÅ Presse og pårørende må ikke møde Breivik

Den mulighed har Lacoste næppe, når det handler om den uønskede fan Anders Breivik.

Det ville da også være en desperat handling, forklarer samfundsforskeren Karl Fredrik Tangen fra Markedshøyskolen til Dagbladet.

»Hvis Lacoste bliver spurgt til sagen, skal de lægge afstand, men ellers skal de bare forholde sig i ro og blive ved med at forbinde tøjet med tennis og sporty rigmandsliv. Varemærket er formentlig så stærkt, at det vil kunne tåle opmærksomheden og eventuelt et lille dyk i salget«.

PolitikenPlus
  • Ilt Fuck genbrug, fuck el-biler, fuck energibesparende fucking el-pærer! Medmindre uddannede, omsorgsfulde mennesker som os holder op med at lave børn, så er verden totalt fucking fucked.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 130 kr. Køb
  • Brahms & Sjostakovitj Den franske violinvirtuos Renaud Capucon er solist i Brahms' romantiske Violinkoncert. Sjostakovitjs 1. Symfoni er et af historiens mest overlegne debutværker, skrevet af et nyskabende og flabet geni.

    Pluspris fra 128 kr. Alm. pris fra 180 kr. Køb
  • Favntag En storbykomedie om håb, tab og frihed.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 195 kr. Køb
  • Asteroiden Oplev den internationale teaterfestival Asteroiden i den hyggelige natur på spidsen af Refshaleøen.

    Pluspris 225 kr. Alm. pris 300 kr. Køb
  • Anne-Cathrine Riebnitzsky Erotiske noveller, global kamp for demokrati og tolkning på russisk. Den forfatteruddannede Anne-Cathrine Riebnitzsky har været genremæssigt vidt omkring inden hun i 2013 fik De Gyldne Laurbær.

    Pluspris 156 kr. Alm. pris 195 kr. Køb