modejob. Modeblogger Kia Ellegaard Møller fra blogkollektivet Bloggers Delight på arbejde under et af gårsdagens modeshow på Københavns Rådhus.
Foto: Per Folkver

modejob. Modeblogger Kia Ellegaard Møller fra blogkollektivet Bloggers Delight på arbejde under et af gårsdagens modeshow på Københavns Rådhus.

Mode

Danske modebloggere har fået meget større magt

Almindeligheden var tidligere bloggernes vigtigste våben. Nu er de blevet professionaliseret og kommercielle.

Mode

Hos Bloggers Delight er der pizza til frokost. Det er bestemt ikke hverdagskost i modeugen, der er i gang i øjeblikket.

Men det er heller ikke hverdagskost her på kontoret tæt på Hovedbanegården i København. Som Kia Ellegaard Møller, der driver bloggen ’Fierce og Fattig’, siger: »Vi plejer at få kedelige rugbrødsmadder«.

Ikke desto mindre har blogkollektivet Bloggers Delight, som nu tæller 27 modeblogs mod kun 7 ved i december, en god fod indenfor i modebranchen.

»Jeg får utroligt mange mail fra modebranchen med tilbud om events, produkter og annoncer«, siger Kia Ellegaard Møller, hvis blog alene kan tælle op til 35.000 unikke besøgende om måneden. De i alt 27 blogs har tilsammen 400.000 unikke besøgende.

LÆS OGSÅ Hvor modeblogs for bare et par år tilbage var en ret almindelig – som oftest – pige, der uden betaling lagde sin mening på nettet hjemmefra, er en del bloggere organiseret i firmakonstellationer med navne som Bloggers Delight og Looklab. De er velorganiserede med kontorer og centrale annonceafdelinger. Så meget, at den enkelte blogger ikke nødvendigvis selv bestemmer over annoncerne på vedkommendes egen side på internettet. Samtidig sender modehusene i stor stil produkter til bloggerne, der i visse tilfælde bliver betalt for at gå i og skrive om tøjet.

Modebloggerne er blevet så vigtige, at tøjmærkerne ligefrem har PR-bureauer til at holde øje med de vigtigste blogs og sørge for, at der bliver sendt personlige invitationer ud til blandt andet modeshow.

Modehusene bruger bloggerne
Der er kort sagt sket meget de seneste par år, fortæller cand.mag. i medievidenskab Marie Hedemann. I vinteren 2009 og 2010 skrev hun speciale om modebloggere, som dengang var et forholdsvis nyt fænomen i Danmark.

Pludselig sad helt almindelige piger mellem designere og kendisser og dokumenterede modeshows med kuglepen og digitalkamera. Og kort efter kunne også helt almindelige mennesker via blogs kommentere på sæsonens trends.

»Dengang var det nærmest et tabu at tage imod noget fra modehusene. Sådan er det ikke længere«, siger hun.

Nu tjenes der penge. Og modefirmaerne opfatter i høj grad de unge piger som almindelig mediekanal.



Marie Hedemann konkluderede sidste år i sit speciale, at den store og måske endda afgørende grund til, at der er læsere til modeblogs, er deres autenticitet. At der sidder en ’rigtig’ person bag skærmen. Og at en stigende kommercialisering underminerer autenticiteten.

Ikke plads til nytilkomne
Den stigende kommercialisering har imidlertid ikke mindsket læselysten. Tværtimod. I dag er de mest læste bloggere og dermed dem, der får adgang til modeshow, en integreret del af modebranchen.

Og der er ikke så meget plads til nytilkomne.

»Adgangen til at blive en succesfuld blogger er blevet lidt længere. Når de siger, at de er almindelige bloggere, klinger det lidt hult. De er ikke almindelige piger. De, der ikke er med i klubberne, bliver ikke inviteret med«, siger Maria Hedemann i dag og fortsætter:

»Deres appel er blevet en lille smule anderledes. Det er ikke længere helt almindelige piger. Der er nogle, for eksempel Sofies Blog (og en del af Looklab red.), som udmærker sig ved at skrive om forholdsvis almindeligt tøj og knap så eksklusive ting. Men bloggerne er kommet lidt højere op på en piedestal«, siger Marie Hedemann, der i dag arbejder i WebDanmark.com – specialister i e-handel og sociale medier.

Har sat fart på brug af sociale medier
Samtidig er modehusene hoppet med på vognen og benytter sig af Facebook, Twitter, egne blogs og onlinesalg.

Og de store og måske lidt konservative modemedier kan ikke længere skyde modeugereportagerne de to måneder, det tager deres glittede og dyre blade at komme ud i kioskerne.

Nu ligger der billeder og tekst på nettet, før stiletterne overhovedet har forladt podiet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der er kontant afregning fra læserne, hvis de glemmer at sige, hvor de har fået tøjet fra.



»Det er en udvikling, blogmiljøet har været med til at skubbe på«, siger direktør for Danish Fashion Institute, Eva Kruse.

Dermed ligner bloggerne og de etablerede medier mere og mere hinanden.

Udfordringen er ifølge Kia Ellegaard Møller stadig at bevare det troværdige og det mere forbrugerorienterede blik på moden.

LÆS GUIDE

Det sidste gør hun bl.a. ved ikke decideret at anmelde modeshows, men snarere skrive om de nye trends og foreslå, hvordan læserne kan efterligne dem ved at shoppe noget lignende i H&M og Topshop.

Hun er uddannet folkeskolelærer, men har nu ud over sin blog et fuldtidsjob med at scoute nye blogs til Bloggers Delight.

Kritiske bloglæsere

Cand.mag. Marie Hedemann mener, at der stadig er høj moral i den danske blogosfære. Og at man f.eks. husker at skrive i en omtale, at man har fået tøjet eller ligefrem fået penge for at skrive om det. »Der er kontant afregning fra læserne, hvis de glemmer at sige, hvor de har fået tøjet fra. Kommentarerne kan hurtigt blive meget grimme«, siger Hedemann. Rune Park er selv aktiv blogger og har arbejdet i modebranchen siden 1999.



LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han er uddannet industriel designer og arbejder nu på fuld tid som webmanager for Henrik Vibskov. Han mener, at læserne er meget bevidste om, hvad de læser på nettet.

»Brugerne ved godt, hvornår et modehus informerer om nye varer, og hvornår en enkeltperson kommer med sin subjektive og eventuelt kritiske mening. Hvis en blogger er blevet for forlovet med et modehus, kan man godt gennemskue det. Og kommer der for mange annoncer, vil der sekundet efter komme en modreaktion fra andre og nye bloggere, der vil gå helt over i den anden grøft og være mere low key og interessere sig for kun det nye og uetablerede«, siger han.

Eva Kruse fra Danish Fashion Institute mener ligefrem, at bloggerne har været med til at skabe opmærksomhed om unge modeskabere, som ikke har store PR-maskiner.

»De små og nye designere kan tillade sig at lave nogle vilde design. Og det kan bloggerne, der som oftest er unge mennesker, rigtigt godt lide« .

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce