Plusmode. De to garvede magasinkvinder, Camilla Momme (tv) og Kristine Høeg, lancerer i dag deres onlinemagasin CurvesAhead.dk til tykke, runde og kurvede kvinder.
Foto: Katinka Hustad

Plusmode. De to garvede magasinkvinder, Camilla Momme (tv) og Kristine Høeg, lancerer i dag deres onlinemagasin CurvesAhead.dk til tykke, runde og kurvede kvinder.

Mode

Danmarks tykke kvinder får et modemagasin

Curves Ahead vil have de runde damer ud af villatelt og joggingtøj.

Mode

Danskerne bliver højere, tykkere, får større fødder og bryster, men i butikkerne og damebladene føres udvalget stadig kun i størrelse 36-44.

Men »god stil findes i alle størrelser«, lyder kampråbet fra det nye onlinemagasin, CurvesAhead.dk, der lanceres i dag.

»Det at være tyk regnes altid for at være en midlertidig tilstand. Det er okay at være tyk, hvis man prøver at tabe sig. Men hvad med alle os, der har det godt med vores krop og størrelse? Modemagasinerne har en alt for snæver definition af, hvad en krop må og kan være«, siger journalist Kristine Høeg, der selv er en størrelse 50.

LÆS OGSÅ

Sammen med kollegaen, Camilla Momme, der er en størrelse 48, lancerer de to nu CurvesAhead.dk som alternativ til de klassiske modemagasiner, hvor tykke kvinder aldrig kan passe andet end en håndtaske eller en ansigtscreme og i øvrigt aldrig optræder på siderne.

Man definerer plus size som størrelse 46 og op, og det er en kundegruppe i vækst. Derfor kommer der også flere tøjmærker til kvinder med former, som danske Carmakoma og Junarose, men England og USA er meget langt fremme med særlige tøjlinjer, magasiner, blogs, tv-programmer til segmentet. Faktisk har de fleste af de store amerikanske modeskabere lugtet lunten og fører deres tøj op i plus size-størrelserne.

I Danmark er runde kvinder mestendels henvist til Bilka, Føtex, H&M og netshopping, især fra udlandet. Der er ikke meget tøj i store størrelser ude i butikkerne, men de to magasindamer fortæller, at kvinder med former har lige så meget, hvis ikke mere, brug for at prøve tøjet fysisk som de slanke.

»Men tykke kvinder er ikke velkomne i lækre strøgbutikker«, siger Kristine Høeg.

»Og ofte har modeskaberne ikke en husmodel i vores størrelse, derfor putter de bare fem centimeter stof mere på størrelserne, men man skal kende den tykke kvindekrop, og hvor den går ind og ud, for at kunne klæde den rigtigt på«, siger Camilla Momme.

Derfor vil CurvesAhead byde på en masse guides og tips til brug af beklædning, bælter, den rigtig bh-størrelse, hvordan man finder en skjorte, når man har stor barm, kjoler, der ikke er for korte, og hvordan man er sexet som stor kvinde.

Må købe det meste på nettet

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi har det på hjerte, at vi gerne vil have, at andre tykke kvinder også ranker ryggen og i øvrigt dropper joggingtøj og leggings. Vi ved godt, at det er dyrere at lave lækkert tøj i store størrelser, fordi der ikke er plads til både for- og bagstykke på samme rulle stof og derfor mere spild. Men det vil vi da gerne betale for!«, siger Camilla Momme. De bruger begge et par tusinde på tøj om måneden. Kristine Høeg mener, at hun sidste år lagde omkring 15.000 kroner i udenlandske netbutikker, fordi hun ganske enkelt ikke kan finde stilfuldt tøj i høj kvalitet i sin størrelse herhjemme, hvor det meste plus size-tøj er det, man kalder basis, T-shirts, jeans, cardigans, og som ikke følger trends som resten af moden.»Jeg vil også have flotte kjoler, der er syet ind i taljen, og klassiske blazerjakker. Jeg forstår ikke, hvorfor magasinbranchen, der kæmper med nedadgående salg, og modebranchen, der også har det svært, ikke synes, mine penge er gode nok«, spørger Kristine Høeg, der ligesom sin medredaktrice har mange år i magasinbranchen bag sig.



Rikke Agnete Dam er moderedaktør på Børsen og har også arbejdet i modemagasinbranchen. Hun hilser det nye plus size-tiltag velkomment. »Det lyder som en rigtig god idé. Kurvede kvinder bliver i modebranchen skildret som kuriositeter, noget man behandler i et sjældent særnummer – som noget særskilt. Ligesom hvis man bruger en ældre kvinde som model, så sender man også et signal. Men det handler blandt andet om, at modebranchen er en kæmpe industri, der skal tjene penge«, siger hun.Men hvis vi bliver flere og flere overvægtige, er det vel ikke det store sats at lave tøj til shoppeglade, store kvinder?»Det kan du sige. Men det handler også om image. I mange år har idealet i modebranchen og magasinerne været at være tynd. Perfekt hår, en urealistisk garderobe og en tynd krop. Man skal bare huske på, at kvinder ikke nødvendigvis har lyst til at læse modemagasiner med uretoucherede kvinder med deller.





Modemagasiner er et glansbillede, og mange bruger dem til at drømme, samtidig med at vi er bevidste om, at der findes masser af socialrealistisk virkelighed andre steder, f.eks. hjemme hos os selv«, siger Rikke Agnete Dam.

LÆS OGSÅ Hun oplever også en vis berøringsangst over for overvægtige kunder, der hænger sammen med modebranchens idealer og image. »Jeg synes, der skal være plads til alle. Men man kan også se på den mindre rosenrøde side, at det, at befolkningen bliver større, jo ikke betyder, at vi bliver sundere. Der er meget debat om tynde modeller, og i den debat ses f.eks. en topmave som noget positivt. Men det er jo en balance, og vi skal vel heller ikke hylde noget, som er usundt«. Rikke Agnete Dam ser dog en tendens imod, at der langsomt bliver åbnet op for plus size-moden. Til den københavnske modeuge i februar var der for eksempel flere modeshows med plus size-mærker og -modeller. »I modebranchen handler det i sidste ende om penge, og der kan være økonomiske risici ved at skille sig ud eller fremstå uhip. Men jeg synes, det er en virkelig fin idé at starte et nichemagasin til kvinder med kurver«.







Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce