Stilleben. Trendforecasting handler om inspiration og om at læse stemninger i tiden. I filmen 'Trend Beacons' ser man f.eks. den hollandske duo Ravage lave en opstilling med vidt forskellige elementer, som de har spottet rundt omkring i verden. Det samlede billede skal fungere som inspirationskilde for designere, der arbejder med herretøj.
Foto: Foto fra filmen

Stilleben. Trendforecasting handler om inspiration og om at læse stemninger i tiden. I filmen 'Trend Beacons' ser man f.eks. den hollandske duo Ravage lave en opstilling med vidt forskellige elementer, som de har spottet rundt omkring i verden. Det samlede billede skal fungere som inspirationskilde for designere, der arbejder med herretøj.

Mode

Modens alkymister: Trendforecastere lever af fremtiden

Dokumentarfilmen ’Trend Beacons’ giver et sjældent indblik i forudsigelsens verden.

Mode

Et modefirma, der i 1960’erne overså, at miniskørtet ville blive et hit, brændte inde med en masse varer.

Den korte stil fik på et øjeblik alt andet i butikkerne til at se bedaget ud, og havde man ikke opdaget, at trenden ville skifte, blev man fanget med tøj, der ikke længere matchede tidsånden.

Den slags vil mode- og designbranchen helst undgå, og derfor har fænomenet trendforecasting vokset sig stærkt. Der findes i dag næppe et modehus, et bilfirma, en møbelproducent eller en koncern i fødevareindustrien, der ikke køber oplysninger om fremtiden af et trendbureau.

De vil sikre sig, at nye produkter ikke rammer ved siden af markedet, og derfor læner de sig op ad forudsigelser, som stammer fra trendforecastere. Det er folk, der lever af at fortolke nutiden og give et bud på, hvordan de kommende år udvikler sig, når det handler om vores valg af livsstil.

»Det er dyrt at vælge den forkerte farve. Hos mig køber de en slags forsikring. Det er også dyrt, men på den lange bane er min viden mange penge værd for firmaerne«, siger trendforecasteren David Shah.

Han medvirker i dokumentarfilmen ’Trend Beacons’, der har verdenspremiere i dag på CPH:DOX. Her giver en stribe trendforecastere et sjældent blik ind i en verden, hvor analyse møder mavefornemmelse.

Det er normalt et lukket univers. Trendbureauerne giver ikke noget væk. Det kan koste kassen at abonnere på deres rapporter, men de islandske dokumentarister Örn Marino Arnarson og Thorkell Hardarson har fulgt en håndfuld mennesker, som har én finger på pulsen og en anden i luften for at afkode, hvilken vej vinden blæser.

At forbinde prikkerne

En af dem er hollandske Christine Boland. Hun beskrives på sin hjemmeside som »alkymisten, der kan filtrere ideer«.

’Trend Beacons’ er med hende på inspirationsrejser og hører, hvordan hun fortolker de indtryk, hun får.

»Signalerne om fremtiden er omkring os, men du skal kunne se dem og være i stand til at forbinde prikkerne. Jeg holder øje med, hvad der sker, og vurderer, hvordan det påvirker vores liv. En trend er svaret på et behov, vi endnu ikke har formuleret«.

Hun sammenligner trendforecasting med havet. Vi kan alle se, at bølgen kommer, men hvor stærk bliver den? Hvor går den i land? Og hvornår er det rigtige tidspunkt for f.eks. et modefirma at stå på bølgen? Det rådgiver hun blandt andre Apple, Victoria’s Secret og Marks & Spencer om.

»Jeg kan ikke skabe en trend. Jeg kan se den tidligt og prøve at gribe den. Jeg er analytiker, ikke trendsætter. Når trenden kommer, er der intet, der kan stoppe den«.

Trendforecasterne arbejder med langt perspektiv. Man kan synes, det er vildt, at tøjet til modeugen i København først er i butikkerne otte måneder senere, men fremtidsforskerne ligger endnu tidligere i modens cyklus.

I ’Trend Beacons’ ser man makkerparret Ravage arbejde med farver til sommeren 2016, og de seneste trendbøger, bureauerne har udsendt, rummer inspiration til 2016 og 2017.

Ud i hjørnerne

Et af de emner, der fylder meget i dokumentaren, er hastighed. Modens tempo er skruet voldsomt op, og de sociale medier har sendt spredningen af informationer op i overlydsniveau.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vores kunder er mere oplyste i dag end tidligere, og forbrugerne er klogere«, siger David Shah og understreger, at trendforecasternes perspektiv altid skal være langt ude i horisonten.

»Hvis man opdager en trend i en butik, er man to år for sent på den. Det kan godt være, at det er en trendy butik, men den bølge er med garanti begyndt i et lille miljø langt fra gågaderne. Der skal vi være«.

Et af de mest fascinerende afsnit i ’Trend Beacons’ følger David Shah og hans team, mens de arbejder med inspiration til årets farver for Pantone. Det amerikanske firma har et standardiseret farvesystem, som bruges i mange brancher, og hvert år udvælger Pantone en stribe kulører, der passer til tiden. Det er her, David Shah kommer ind i billedet og taler om mad, tekstur, Zeitgeist og nuancer af pink.

Beacon betyder sømærke, og de islandske instruktører beder også de medvirkende ’Trend Beacons’ fremlægge deres tanker for den nærmeste fremtid, så vi andre kan få noget at navigere efter.

Fra ego til øko

Christine Boland taler om et generelt paradigmeskifte, hvor penge mister rollen som status-indikator. Hun tror, at social kapital, håndværk og tilgængelighed bliver vigtige kodeord.

»Vi bevæger os fra et egodrevet samfund til et økodrevet samfund. Vi skal i fremtiden ikke være styret af frygt, men af tillid og tro. Det håber jeg personligt – og jeg ser tegn på, at det vil ske«.

David Shah er mindre økoagtig og forventer ikke, at pengenes magt daler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det troede vi også i 1970’erne. Vi er alle sammen kapitalister indeni, og der er så meget spændende teknologi og nye materialer på vej, at jeg ikke kan forestille mig, at pengene får mindre betydning«.

Og selv om alt det her handler om fremtiden, fylder fremtiden i øvrigt alt for lidt i vores tanker, mener han.

»Vi har været gennem en økonomisk krise og har som altid grebet til nostalgi og at stjæle ideer fra historien. Ingen interesserer sig reelt for fremtiden. Det er skuffende, for fremtiden er supersexet«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce