Gudrun Sjödén i eget karakteristiske, kulørte, mønstrede og kropsvenlige design. Designerens kernemålgruppe er de ældre kvinder, men hun oplever, at de unge også kommer ind i butikkerne nu.
Foto: Pr-foto

Gudrun Sjödén i eget karakteristiske, kulørte, mønstrede og kropsvenlige design. Designerens kernemålgruppe er de ældre kvinder, men hun oplever, at de unge også kommer ind i butikkerne nu.

Mode

Skandinavisk modedesign er kendt som enkelt og prunkløst – og så er der hende her

Gudrun Sjödén har opbygget sit eget univers af farver og blomster, og det har gjort den aktivistiske designer til en af Sverige største modesucceser.

Mode
FOR ABONNENTER

'Kulturtanterne’ kalder Gudrun Sjödén sine kernekunder. Det er kvinder med erfaring og interesser, der rækker ud over statussymboler. Og selv om nogle af dem er blevet grå i toppen, har de stadig fuld fart på.

»Kulturtanten er frisk, man kan ikke holde hende nede. Ofte sidder hun i en høj position i samfundet, gerne inden for noget humanistisk eller kulturelt, og hun har ikke lyst til at blive proppet i en kedelig uniform«.

Som hun sidder i en blomstret stol i biblioteket på Sveriges ambassade i København, ligner Gudrun Sjödén selv den ultimative kulturtante. De runde briller med lyserødt stel stråler under en hjelm af stålfarvet hår. Hun er som altid klædt i eget design med lag på lag af bomuld i friske farver og dekoreret med grafiske print og blomster.

Gudrun Sjödén bærer flade sko. Da hendes modeller kort forinden viste kollektionerne til foråret og efteråret ved et intimt show i ambassadørens private gemakker, gik alle på bare fødder. Her er ingen høje hæle eller andre af modebranchens kropsforvrængende indslag.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce