Stillettter. De højhælede sko er smukke og giver pondus, men kan være en lidelse at have på.
Foto: MARTIN LEHMANN (arkivfoto)

Stillettter. De højhælede sko er smukke og giver pondus, men kan være en lidelse at have på.

Mode

Dansk designer vil lave ortopædisk korrekte højhælede sko

I 2015 sender designeren Frederikke Schmidt de første modeller på markedet.

Mode

Det er sæson for ømme fødder. Ikke bare dem, der traver strøggaderne igennem i jagt på julegaver, men særligt de fødder, som går til julefrokost klædt i høje hæle.

Stiletterne har et stærkt visuelt udtryk, der dog på ingen måde matches på sundhedsskalaen. Det kommer næppe bag på nogen, at det er usundt for fødderne at gå i høje hæle, og hvis man konsekvent vrider svangen op på en skibakke af en sål, kan det føre til store smerter.

Næsten 50 procent af alle kvinder får i løbet af livet en fodlidelse i stil med knyster, nedsunket forfod eller hælspore, og den største synder i den sammenhæng er fodtøjet.

Frederikke Schmidt gik dagligt i høje hæle. Hun arbejdede som designer i skobranchen, og det var op på stiletterne, når der var møder, messer og rejser. Efter tre års intensivt hælbrug havde hun konstant smerter i fødderne.

»Vi kan sende raketter til Mars, men ikke lave et par højhælede sko, man kan tåle at gå med. Jeg tænkte, at der måtte findes en anden vej«.

Det blev begyndelsen på et udviklingsprojekt, hvor hun sammen med en ortopædisk skomager satte sig for at fremstille en højhælet sko, der både er smuk og moderne, men ikke føles som et torturredskab.

Det har taget tid, og i begyndelsen af 2015 sender Frederikke Schmidt og hendes mærke, Roccamore, de første modeller på markedet.

»I en højhælet sko hviler hele kroppens vægt på tre små punkter i hælen, på siden af foden og på knoglen mellem fodballerne, som slet ikke er skabt til at gå på. Hvis man gør det hele tiden, ender man med kortere sener, og det bliver umuligt at gå selv i flade sko uden smerter«.

Helt at droppe stiletterne var ikke en mulighed for hende.

»Jeg er træt af, at man kun kan vælge det ene eller andet. Fodformet eller højhælet. Mærker som Clarks laver behagelige sko, men de kunne være flottere«.

Inspiration fra sport

Den første skokollektion fra Roccamore ligner højhælede sko, som vi kender dem. Forskellen findes indeni. Det er sålen, Frederikke Schmidt har fokuseret på.

Håndskomageren Kenneth Elsgaard begyndte med at lave en sportssål udformet anatomisk korrekt og tilpassede den til Frederikkes højhælede sko. I dag er de kommet frem til en model, hvor sportssålen er bygget ind i skoen. I tåen er desuden placeret fire millimeter latex, der virker stødabsorberende. Det samme materiale, som Nike bruger til sportssko.

I begyndelsen var Frederikke selv forsøgsperson, senere i en test har et panel af syv karrierekvinder rapporteret om fejl, mangler og givet flere og flere positive tilbagemeldinger.

»Da de var færdige med testen, ville jeg give dem et gavekort som tak for hjælpen, men 6 ud af 7 ville hellere have skoene«.

Karrierekvinderne blev valgt som målgruppe, fordi de bruger hæle på jobbet, og det er ikke kun af kosmetiske årsager, forklarer Frederikke Schmidt.

Hæle kan mere end at løfte kroppen og få ben til at se længere ud.

»Jeg kan lide lyden af hælene. Kliklyden. Der ligger noget magt, prestige og selvværd i den lyd. Når jeg har hæle på, og det siger ’klik’, kan jeg alt! I et kontormiljø med en chefgang, hvor der er få kvinder, må man larme lidt mere. Hæle giver pondus, og det understreges af lyden«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Fascination og afsky

Designeren taler om høje hæle som noget, der ikke kun handler om fødder. Som noget sanseligt. De sætter i hvert fald fornuften ud af spil, for skulle hjernen alene udvælge fodtøjet, ville minushælen have en anden status i dag.

Man kan opleve samme fascination, hvis man kigger ud i verden. De høje hæle er for tiden på museum i New York, hvor udstillingen ’Killer Heels’ er et hit på Brooklyn Museum.

Her viser man, hvordan hælen gennem historien er blevet brugt til andet end blot at bære kvinden.

New York Times beskriver udstillingens sko som såvel dragende som modbydelige. Der er indslag fra skofans som designerne Vivienne Westwood og Alexander McQueen og kongerne af de moderne stiletter, Manolo Blahnik og Christian Louboutin.

»Louboutins 20 cm høje læderpumps fra 2007 tvinger bæreren til at holde benene i position som en ballerina. Kvinden får ben med den samme umulige kurve som tegneseriefiguren Jessica Rabbit«, skriver avisens anmelder.

Det er den slags stiletter, der ved modeshows kan give selv trænede modeller vingummiben og føre til styrt.

Når man ser billederne fra udstillingen i New York, kan man spørge sig selv, om hælene overhovedet kan blive højere?

Frederikke Schmidt mener, at grænsen er nået.

Annonce

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Christian Louboutins særkende er hæle, der er højere end 12 cm. Den slags så man tidligere kun i forbindelse med s/m-udstyr. Han plejer at sige, at det bedste tilbehør, man kan have til hans sko, er en limousine. Man kan stort set ikke gå i de hæle, og jeg tror ikke, de bliver højere«.

Hun peger på, at modebilledet særligt i vores del af verden bevæger sig i en mere afslappet retning. Der er efterhånden sneakers på mange damefødder til hverdag, og flere kvinder går op i sundhed og velvære.

»Før led vi for moden. Vi vil stadigvæk se godt ud, men ikke gå på kompromis med komforten«, siger designeren.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce