Annonce
Annonce
Annonce
Musik

Ulvesanger laver hit med sin syvårige søn og Wu-Tang-rapper

Ibyen har mødt manden bag det legesyge enmandsband Slowolf, som starter sin danmarksturne i Aarhus.

Gem til liste

De var klædt i lyserødt, da de stod der og spillede popsange. Det var deres afsluttende eksamen på Rytmisk Musikkonservatorium. Om et øjeblik var de færdiguddannede musikere.

Men en af de tre unge mænd i Harmony Boys havde mistet lysten til at spille musik. Andreas Asingh, som han hed, var sanger og trommeslager i bandet.

Men den dag i konservatoriets koncertsal havde han kun en lilletromme og en gulvtam stående foran sig. Resten af trommesættet havde han solgt.

Et nyt skema
Det føltes ikke rigtigt at spille trommer længere. Han gad ikke mere.

Drengen fra Mols, hvis første bamse var en Jimi Hendrix-plade, havde altid vidst, at han skulle lave musik.

Men på Musikkonservatoriet var det, som om at legen var forsvundet. Nu skulle han passe ind i et skema. Analysere hvert et slag, han slog på sine trommer. Det var derfor, han solgte sit sæt.

»Musik er interessant, når man laver noget, fordi man ikke mener, at verden kan være det foruden. Når det bliver en nødvendighed at lave det. Det lyder åndssvagt, men simpelthen at lave musik herinde fra«, siger den i dag 32-årige musiker og peger på sit hjerte, der banker et sted bag hans grå T-shirt.

LÆS OGSÅBlack metal og blød mandefalset flyder sammen på vellykket debut

Efterhånden lykkedes det Andreas Asingh at arbejde sig tilbage mod netop det udgangspunkt. Hen mod den legeplads, han havde længtes så meget efter i årene på konservatoriet. Harmony Boys udviklede sig med tiden til en synthrocktrio ved navn Small. Men det var først, da han gik solo og opfandt aliasset Slowolf, at musikken for alvor blev sjov igen.

Succes
Og det har været sjovt at være Slowolf på det seneste.

Enmandsprojektet fik sit navn, dels fordi musikken med Andreas Asinghs egne ord går »pænt langsomt«, dels fordi hans krop er dækket af en god portion sorte hår, og det i øvrigt var fuldmåne den aften, hvor hans far kørte lykkelig hjem fra hospitalet i Aarhus, hvor nyfødte Andreas Asingh lå og sov.

Det skrev anmelderne

»En blanding af synthesizertung pop tilsat blytunge, nærmest black metal-klingende guitarer, cashmereblød mandefalset og amerikansk East Coast-rap er i hvert fald ingenlunde musikalske slyngveninder«.
Pernille Jensen, Politiken. Fire hjerter.

»Det er storladent, poppet og fængende, men samtidig tungt og dystert. Og det er netop det, der gør debuten interessant, for bag de dystre og tonstunge beats ligger de lyse toner og skaber en melodiøs baggrund«.
Frederik Buhl Kristensen, Soundvenue. Fire ud af seks stjerner.

»Slowolf svøber numrene i samples, komprimeret distortionguitar, hiphop-lydende beats og falsetsang, hvor P3-favoritten ’See U In My Dreams’ klart står som albummets mest gennemførte track«.
Rune Schlosser, Gaffa. Fire ud af seks stjerner.

Det behårede enmandsband debuterede på sommerens Roskilde Festival med sin første og hidtil eneste koncert. I august udgav Slowolf så ’Seven’ – det første af en trilogi på tre minialbum. En syv numre lang plade, hvor metal og dunkle distortion-guitarer blander sig med hiphop og drømmepop.

Siden blev Slowolfs nummer ’See U In My Dreams’ Ugens Uundgåelige på P3. Og på torsdag kan Andreas Asingh så føje endnu et akt til et i forvejen hektisk 2012, når han drager på danmarksturne som opvarmning for Spleen United.

Det er meningen, at Slowolfs andet minialbum skal udkomme i begyndelsen af 2013. Det vil bære mere præg af beats og rytmer og være endnu mere legende end ’Seven’.

Det tredje og sidste album i trilogien skal udkomme i slutningen af næste år.

Fuck det der, mand!
Årsagen til den uortodokse udgivelsesmetode er temmelig enkel, hvis man spørger Andreas Asingh.

»Jeg havde nogle ting liggende, der passede til et album med syv sange. Og så passer det mig godt at have muligheden for at komme i en ny retning allerede nu. Det er mega luksus, for jeg vil gerne være i gang med noget nyt hele tiden«.

Det føltes rigtigt at gøre det på den måde. Sådan er det generelt med de ting, Andreas Asingh gør. De skal føles rigtige. Sådan har det været, siden hans et år yngre kæreste blev gravid som 18-årig, og de valgte at beholde barnet, til trods for at de kun havde kendt hinanden i et halvt år.

LÆS OGSÅHårdtslående synth-firkløver leverede ekstatisk nattefest

»Det har givet mig en form for konstant energi, at jeg fik børn så tidligt. Alle odds var imod os, fordi vi var unge uden job og lejlighed, men det skulle fandeme være løgn! Den periode var meget inspirerende«, siger han og tilføjer, at han fik en følelse af, at kunne han klare at blive far i den alder, kan han klare alt.

Siden kom der to børn mere til, og den voksende familie betød, at Andreas Asingh blev nødsaget til at bruge sin tid, når han havde den. Det gik op for ham, at han skulle passe på med at gå og planlægge hele livet. Også når det kom til musik.

»Man skal ikke gå og tænke: Nu laver jeg den her slags musik, så jeg kan få et hit på The Voice. Fuck det der, mand! Lav nu bare det, du synes er fedt, og se, hvad der sker«.

I ledtog med Wu-Tang
Og Andreas Asingh synes altså, at det er fedt at lege. Og han kan godt lide at arbejde sammen med andre.

Som da han besluttede sig for, at det ville være fedt at have Raekwon med på nummeret ’Dance Floor’. Har man bare den mindste viden om hiphop, ved man, at han ikke er hr. hvem som helst. Som en af de ni originale rappere fra hiphop-kollektivet Wu-Tang Clan er han del af et crew, der vel nærmest har samme status for hiphoppere, som Bruce Springsteen har for rockfans.

Det skal være sjovt, ellers dør jeg

Slowolf

Det var trommeslageren Travis Barkers nummer ’Carry It’, som satte gang i Andreas Asinghs drøm om at arbejde sammen med hiphophelten. Da han hørte det første gang i 2011, mindede det ham om en sang, han selv havde liggende på computeren.

Dagen efter skulle Raekwon tilfældigvis spille i Malmø. Så Andreas Asingh tog kontakt til en ven, der havde skudt coverbilledet til Raekwons første soloalbum. Et par timer efter modtog Andreas Asingh en sms.

»Der er hul igennem«, skrev vennen.

Det næste døgns tid blev hektisk. Først blev de enige om en pris for Raekwons deltagelse. En kunstner af den kaliber arbejder nemlig ikke gratis.

Heldigvis kunne det aftalte beløb næsten betales for den sjat penge, Andreas Asingh havde fået, da han solgte sit livs eneste bil, en gammel, benzinslugende Mercedes 280 SE.

Og så gik tiden ellers med at vente.

En tur i byen
På dagen for koncerten i Malmø tjekkede Andreas Ansingh nærmest konstant sin telefon. Om aftenen tikkede der endelig en sms ind. Raekwon ville gerne være med. Men pengene skulle til Malmø. Nu. Og det skulle være i dollar.

Men klokken var mange. Banken havde lukket, og Andreas Asingh havde kun danske kontanter. Han tog hjem og sad som forstenet. Der skete ikke noget. Ikke før dagen efter, da vennen ringede og sagde, at Raekwon havde lavet indspilningen selv – på hotellet i Malmø.

Amerikanerne spillede nummeret over telefonen, så Andreas Asingh kunne høre, at de havde lavet det, inden han overførte pengene. Så sad han der med telefonen op til øret og kunne svagt høre noget, han genkendte som sin sang.

Andre danskere, der har leget med de store

The Raveonettes: Det er vist ingen hemmelighed, at Sune Wagner har en fetich for 1960’erne gyldne pigepopgrupper – især dem, som den dengang så store producer Phil Spector havde drysset stjernestøv ud over. Så det må have været lidt af en sejr for ham og Sharin Foo, da de i 2005 fik selveste Ronnie Spector, The Ronettes-sangerinde og Phils ekskone, til at synge et vers i nummeret ’Ode to LA’ fra albummet ’Pretty in Black’.

Kashmir: David Bowie OG Lou Reed! Kashmir kunne ikke nøjes med én verdensstjerne, da de skulle indspille albummet ’No Balance Palace’ fra 2005. David Bowie medvirker på ’The Cynic’, mens den tidligere The Velvet Underground-frontmand læser et digt af Kasper Eistrup op på nummeret ’Black Building’.

Rasmus Seebach: »Jeg fik Danmarks største stjerne«, lød det begejstret fra Lionel Ritchie, da han tidligere på året sendte albummet ’Tuskegee’ på gaden – en plade, hvor storsælgende Rasmus Seebach medvirkede på singlen ’Say You, Say Me’.

LÆS OGSÅMaskinsoldaterne giver lektioner i eufori på nyt album

»Det var virkelig en særlig fornemmelse. Fandeme vildt! Jeg følte, at vi kom tæt på hinanden, når han lå der og bouncede oven på mit beat. Det var et fedt møde«, fortæller han om opkaldet.

Andreas Asingh mødte aldrig selv Raekwon. Det tætteste var en e-mail, hvor han var cc’et. Alligevel føler han, at de har noget unikt sammen.

»Det er, som om vi har været en tur i byen sammen, og aftenen er blevet foreviget af en masse billeder. Billederne er så bare den lydfil, som han rapper på«.

Hjælp fra sønnen
Raekwon er ikke det eneste specielle ved nummeret ’Dance Floor’. Omkvædet har også sin egen historie.

Inden den amerikanske rapper kom med på nummeret, havde Andreas Asinghs syvårige søn nemlig fundet på omkvædet. Som så meget andet i Slowolfs musik blev det også leget frem.

Far og søn var draget til København for at leje en bil. De gik hånd i hånd, da sønnen pludselig hev sin far i armen og bad ham lytte.

»To the dance floor/to the dance floor«, sang han og ramte præcis den melodi, der havde kørt rundt inde i Andreas Asinghs hoved hele dagen.

»Hold da kæft, noget catchy shit«, tænkte han og begyndte nogle dage efter at bruge sønnens skitse sammen med nogle andre musikbidder, han havde liggende. Langsomt blev nummeret til det, Raekwon i dag rapper på.

Det er sådan, Andreas Asingh laver sin musik. Der skal ikke analyseres for meget på tingene. De skal bare gøres.

»Jeg skal kunne ånde. Jeg kan ikke leve i et skema. Det skal være sjovt, ellers dør jeg«.

PolitikenPlus
  • Ilt Fuck genbrug, fuck el-biler, fuck energibesparende fucking el-pærer! Medmindre uddannede, omsorgsfulde mennesker som os holder op med at lave børn, så er verden totalt fucking fucked.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 130 kr. Køb
  • Brahms & Sjostakovitj Den franske violinvirtuos Renaud Capucon er solist i Brahms' romantiske Violinkoncert. Sjostakovitjs 1. Symfoni er et af historiens mest overlegne debutværker, skrevet af et nyskabende og flabet geni.

    Pluspris fra 128 kr. Alm. pris fra 180 kr. Køb
  • Favntag En storbykomedie om håb, tab og frihed.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 195 kr. Køb
  • Asteroiden Oplev den internationale teaterfestival Asteroiden i den hyggelige natur på spidsen af Refshaleøen.

    Pluspris 225 kr. Alm. pris 300 kr. Køb
  • Anne-Cathrine Riebnitzsky Erotiske noveller, global kamp for demokrati og tolkning på russisk. Den forfatteruddannede Anne-Cathrine Riebnitzsky har været genremæssigt vidt omkring inden hun i 2013 fik De Gyldne Laurbær.

    Pluspris 156 kr. Alm. pris 195 kr. Køb