Udvalgt. Nicolaj Møller Nielsen er freelance bratschist.
Foto: Abders Hjerming

Udvalgt. Nicolaj Møller Nielsen er freelance bratschist.

Musik

Dansker deltager i YouTube-orkester

Musikere fra hele verden omsætter deres onlinebekendtskab til musik.

Musik

I 2009, første år i YouTube Symphony Orchestras livetid, blev de set af 15 millioner YouTube-brugere, de ansøgningsvideoer, som musikere i tusindtal havde sendt ind.

Det er da noget.

Klassiske musikere fra hele verden var blevet opfordret til at uploade en musikalsk ansøgning, en audition, til det helt nye indtil videre virtuelle orkester, og på baggrund af ansøgningerne blev der sammensat et symfoniorkester, der endelig mødtes i New York i april 2009 for at spille sammen.

Mange flere ansøgere
Det er den begivenhed, der finder sted igen i år 12.-20. marts i operahuset i Sydney. Og i år har en dansker for første gang fundet vej til orkestret og fået sin prøvevideo godkendt af juryen.

Bratschist Nicolaj Møller Nielsen, der er freelancer og assisterer i adskillige af de danske symfoniorkestre, tager til Australien 12. marts for, sammen med sine nye kolleger, at prøve sammen og derpå efter en uge at lade sig dirigere af den anerkendte Michael Tilson Thomas.

Jeg tager ikke mindst af sted for at udbygge mit netværk og for at være med til alle de ting, der foregår uden om koncerten.



Værket er ’Mothership’, der er skrevet af amerikaneren Mason Bates, som er huskomponist for Chicago Symphony Orchestra. ’Mothership’ blev uropført af London Symphony Orchestra i oktober 2010, blander akustiske og elektroniske elementer og kræver en del improvisation.

Ansøgerne har kunnet downloade noderne på nettet.

»I 2009 var der godt 5.000 ansøgere«, siger Nicolaj Møller Nielsen, »og selv om de ikke har offentliggjort tallet for i år endnu, regner man med, at det er mange, mange flere. Jeg har været inde på YouTube og set, hvem de andre er, og der er enormt mange konservatorieelever og ganske få egentlige amatører«.

Samspillet er en udfordring
I 2009 var hovedparten af deltagerne amatører, hvilket hævnede sig ved modtagelsen af koncerten, der blev streamet live fra New York.

Anmelderne var ikke blide, og eftersom et symfoniorkesters helt grundlæggende udfordring er samspillet, synes YouTube Symphony Orchestra at være født med et problem.

»Ja, det må man sige«, siger Nicolaj Møller Nielsen. »Det er jo ikke tilfældigt, at alle de rigtig gode orkestre spiller sammen mere eller mindre hver dag«.



Men Møller Nielsen understreger også, at der er mange gode folk imellem ansøgerne, og at det ikke så meget er selve den livestreamede koncert, der er pointen for deltagerne.

»Jeg tager ikke mindst af sted for at udbygge mit netværk og for at være med til alle de ting, der foregår uden om koncerten. Blandt andet er der en ren strygerkoncert, jeg også har tilmeldt mig«.

Virkeligheden for danske orkestermusikere, der ikke er kontraktansat i et orkester, er blevet hårdere inden for det seneste par sæsoner. Der skal spares alle vegne, orkestrene skærer ned over hele Europa, deriblandt Danmark, og musikere i dag har behov for at have alle antenner ude, også internationalt.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce