Frivillig. Eva Laksø er musikblogger på regnsky.dk: »Vi kan nu søge legater hos Koda for at få råd til at betale afgifterne for så at betale penge tilbage  til netop dem. Det er et vanvittigt bureaukrati«.
Foto: Ditte Valente

Frivillig. Eva Laksø er musikblogger på regnsky.dk: »Vi kan nu søge legater hos Koda for at få råd til at betale afgifterne for så at betale penge tilbage til netop dem. Det er et vanvittigt bureaukrati«.

Musik

Musikbloggere frygter fremtiden

Koda kræver, at danske musikbloggere betaler for at lægge musik på deres blogs.

Musik

Orienterer man sig kun i de store dagblade, er det usandsynligt, at man har hørt om den danske duo Helsinki Poetry, som i øjeblikket forhandler med pladeselskaber om at få udgivet deres første album.

Men bevæger man sig i den digitale verden, er opmærksomheden langt større, for de har fået stor eksponering i underskoven af danske musikblogs.

LÆS OGSÅ

»At komme på blogs har betydning karrieremæssigt. Jeg forestiller mig, at grunden til, at vi blev spillet på P3, var blogging«, siger Ebbe Frej, den ene halvdel af duoen.

»Vi har eksisteret i to år, og allerede efter et år – uden at vi havde gjort noget – var bloggerne over os og spurgte efter musik. Det er ikke enhver, der kan få en bloghype, så det er virkelig fint for mange musikere«.

Mister lysten De danske musikblogs er eksploderet de sidste par år. Fra i alt omkring 10 for to år siden, er der i dag op mod 70 sites på nettet, hvor danske musikelskere frivilligt og ulønnet skriver om ny musik og poster musiknumre eller videoer med kunstnere, der falder i deres smag. Musik, som de har fået tilladelse til at lægge på nettet.

Men selv om musikere og pladeselskaber giver lov til at viderebringe musikken, skal bloggerne betale til Koda, som varetager musikernes rettigheder, når deres værker afspilles. Det falder flere bloggere for brystet, at deres frivillige arbejde skal koste dem penge, og de frygter, at færre vil begynde at blogge nu:

»Jeg var ærlig talt i chok over Koda’s måde at se det på. Hvad er det, jeg skal betale for? At gøre gratis reklame for ny musik? At skrive om musik, som musikerne eller pladeselskaberne selv har givet mig lov at skrive om?«, spørger Martin Hjort Frederiksen, der driver ’Börneblogger’ med omkring 3.000 besøgende per måned.



»Jeg lægger aldrig noget op, jeg ikke har fået lov til af kunstnerne eller pladeselskaberne. Det er jo dem, der kontakter mig og de andre bloggere med det håb, at vi vil skrive om deres musik. Konsekvensen af det her kan være, at jeg stopper med at skrive om dansk musik«.

Samme toner lyder fra Regnsky.dk, der er en af de store danske musikblogs med omkring 60.000 læsere om måneden.

»Jeg frygter, at den nye model vil ramme dem, der leverer et seriøst bidrag til musiklivet. Det kan komme til at gå ud over musikkens vækstlag – musikalsk og journalistisk. Udgifterne er ikke voldsomt store, men de er der, og det får os til at revidere, hvad vi vil med vores blog. Og den unge mand på 16, der lige har startet en blog op, han mister jo lysten, når han modtager en regning fra Koda«, siger Eva Laksø fra Regnsky.dk.

Ukendt og interessant

Konflikten mellem de danske bloggere og Koda begyndte i august, hvor folkene bag bloggen Wondersmakejoy.dk blev kontaktet af Koda, som krævede betaling. Inden da troede alle bloggerne, at de kunne lægge musikken ud gratis.

Siden er de to parter mødtes til et dialogmøde, hvor Koda fremlagde en ny model for de ikke-kommercielle musikblogs, hvor prisen blev sænket betragteligt. Men selv om de bloggere, som Politiken har talt med, er glade for mødet og dialogen, mener de, at Koda gør dansk musik en bjørnetjeneste ved at kræve penge. Blandt nye musikere og små pladeselskaber håber man, at bloggerne kan fortsætte deres arbejde. LÆS OGSÅ »Det ville være ærgerligt at undvære blogs, fordi de når nogle andre læsere end for eksempel Politiken – fortrinsvis de yngre«, siger Jens Christiansen, der ejer pladeselskabet Rump Recordings og selv udgiver album under aliasset Rumpistol. I duoen Helsinki Poetry er de også glade for det rygstød, som blogverdenen har givet deres karriere. Nu er de på vej ud af vækstlaget og mod de etablerede mediers søgelys. »Så er vi ikke så interessante for bloggerne mere«, siger Ebbe Frej. »Men det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg starter et band, så jeg håber, bloggerne er der og vil spille min musik igen«.











FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce