Modstand. Sangerinden Pernille Rosendahl er en af kunstnerne, der gør modstand.
Foto: Lærke Posselt(Arkiv)

Modstand. Sangerinden Pernille Rosendahl er en af kunstnerne, der gør modstand.

Musik

Kunstnere fra hele Europa går til kamp for deres ophavsret

»Jeg vil gerne vise beslutningstagerne, hvordan mit liv med musik er«, siger Pernille Rosendahl.

Musik

I dag går kunstnere fra hele Europa til kamp for ophavsretten, når de mødes med EU-parlamentarikere ved arrangementet ’Meet the authors i Bruxelles’.

Kunstnerne frygter, at der snart vil blive indført lempelser i lovgivningen.

En af dem er sangerinden Pernille Rosendahl:

»Jeg vil gerne vise beslutningstagerne, hvordan mit liv med musik er, så de kan forstå de vilkår, jeg lever og skaber under«, skriver hun i en mail til Politiken.

I lommerne på de store

Kunsterne er især bekymrede for, at de penge, som de i øjeblikket tjener via ophavsretten, i højere grad ryger i lommerne på store multinationale selskaber.

Grunden til bekymringerne er Jean-Claude Juncker, der til november tiltræder som ny formand for Europakommissionen. En af hovedpointerne i hans politiske program er, at de nationale barrierer inden for blandt andet ophavsret skal revideres. Et eftersyn af ophavsretten kan ifølge den nye formand føre til vækst.

Niels Mosumgaard, formand for Koda, deltager sammen med en gruppe danske musikere og komponister i arrangementet i Bruxelles for at pointere over for parlamentarikerne, at ophavsretten ikke er et problem. Tværtimod påpeger han, at den er med til at skabe vækst.

»Der er mange ansatte i den kreative branche. Og de er afhængige af, at der er et indhold, og det er det, der skaber arbejdspladserne. Der er allerede en ophavsretslov, som er implementeret i 28 medlemslande, og som er tilpasset forskellige nationale arbejdsmarkeder. Hvis man harmoniserer ophavsret på EU-niveau, er vi bange for, at det for eksempel er græske tariffer og ikke danske, der pludselig gælder«, forklarer formanden.

Distributører producerer ingenting

Jens Skov Thomsen, bassist i bandet Veto, deltager i arrangementet for at give sit besyv med om, hvordan vilkårene er for kunstnere i dag. Mellem en fjerdedel og halvdelen af hans løn er baseret på rettighedsvederlag.

»Nogle ser ophavsretten som noget gammelt og stift, men jeg ser den som en måde at sikre på, at når nogen har en forretning, som blandt andet er baseret på noget, jeg skaber, så giver de mig en fair del af det, der bliver tjent«, siger han.

Med de mange nye onlineplatformes fremkomst er tanken om fri informationsdeling også vokset. Men den digitale distribution er bare en ny teknologi, mener Koda’s formand.

»Hvis man gør indholdet frit, går vi de store udbyderes veje, og de producerer jo ingenting, de tjener bare penge. Det indhold, de distribuerer, er den vare, de har på hylden, men de vil bare ikke betale for den«, siger Niels Mosumgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Frygt for innovation

I Google ser politisk ansvarlig Martin Ruby gerne, at man ikke lader en overdreven frygt for misbrug af reglerne ødelægge muligheden for at skabe nye ting inden for internetindustrien. Han nævner dj-kollektivet Den Sorte Skole, som skaber nyt materiale ved at sammenstykke små bider af andres, og for hvem de gamle regler forhindrer dem i at udbrede og tjene penge på deres musik:

»Det er ikke, fordi vi vil rive copyrighten midt over eller ødelægge den kreative sektor, men grundlæggende tror vi, at man åbner spillebanen for ny innovation og vækst. Der er ingen, der er ude på, at skaberne ikke skal belønnes for deres arbejde. Det digitale breder sig massivt, og hvis det er godt nok, vil forbrugerne gerne betale for det«, siger Martin Ruby.

Samtidig med mødet i Belgien foregår der i dag et lignende i Danmark. Kulturudvalget holder en høring, hvor man vil gennemgå det nuværende ophavsretssystem – ud fra et digitalt perspektiv – og drøfte, om de nuværende regler bør justeres, så de skaber mere innovation og vækst.

»Medlemmerne har selvfølgelig ladet sig præge af, hvad der har været af verserende sager i forhold til, hvad brancher og EU-implikationer måtte have rejst i forhold til det område. Hvis man kigger på, hvordan den digitale platform har udviklet sig, går det lynende hurtigt, og derfor er der aldrig tid til at læne sig tilbage«, siger formand for Kulturudvalget Flemming Møller Mortensen (S).

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce