Rock. På rockmuseet vil der være kuriositeter som de slidte maracas, Mick Jagger tabte i Falkonercentret i København i 1965. Der vil være p-piller og pikante bøger om seksuelle stillinger, Guitar Hero og musikmagasiner fra Børge over Go til Gaffa.
Foto: Peter Hove Olesen (arkiv)

Rock. På rockmuseet vil der være kuriositeter som de slidte maracas, Mick Jagger tabte i Falkonercentret i København i 1965. Der vil være p-piller og pikante bøger om seksuelle stillinger, Guitar Hero og musikmagasiner fra Børge over Go til Gaffa.

Jysk rockfan overhaler Danmarks Rockmuseum

Danmarks Rockmuseum åbner i Roskilde næste år. I dag præsenterer private kræfter et nyt rockmuseum i Østjylland.

Musik

Sir Henry tager imod. Eller bandets originale koncertkostumer gør i hvert fald.

Danmarks måske første rockplade med ’Jailhouse Rock’ i dansk version ved Preben Uglebjerg er her også, sammen med plakaten fra mesterskaberne om at blive Nordens »rockekonge« og avisskriverierne om at tage sig i agt for ungdommens nye, farlige pigtrådsmusik.

Og her er kuriositeter som de slidte maracas, Mick Jagger tabte i Falkonercentret i København i 1965. Her er p-piller og pikante bøger om seksuelle stillinger. Og her er Guitar Hero og musikmagasiner fra Børge over Go til Gaffa.

Danmark har fået sit første rockmuseum, Memory Lane Rock Museum, og det ligger ikke i Roskilde, hvor musikentusiaster ellers i nogle år har afventet åbningen af Danmarks Rockmuseum.

I ventetiden har en privat samler med erfaring fra rockudstillinger på syv jyske museer besluttet sig for, at nu gad han ikke længere pakke sin samling af Gibsonguitarer, basforstærkere og 70’er-hotpants op og ned af kasser for at udstille dem på Koldinghus eller andre museer.

Nu ville han ud af sin omfattende samling skabe et eget udstillingssted, og da han skrev rundt til »nogle steder, hvor der i forvejen kommer mange mennesker«, var der bid nær Ebeltoft.

På et pressemøde i dag kan Poul Nowack præsentere sit nye museum i en fløj på Fuglsøcentret, som huser konferencer, kurser og kulturelle arrangementer såsom koncerter.

Memory Lane på Mols

I de senere år har tendensen været, at mindre museer kører på pumperne, men den 64-årige samler og tidligere historielærer og rockmusiker ryster ikke på hænderne, siger han, da vi møder ham ved de sidste flyttekasser inden åbningen 1. oktober.

»Der har ganske givet været små museer, der ikke har fulgt med, og som har glemt at bruge fortiden til også at give nogle kroge til nutiden«, siger Poul Nowack.

»Men når museet fortæller 60 års rock-, pop- og ungdomshistorie, er det jo for at vise nogle af de forløbere, der har ført os hen, hvor vi er i dag. Det er levende historie, og jeg mærker stor interesse for mine udstillinger. Jeg stod aktuelt med invitationer fra både nord- og sydjyske museer, da jeg besluttede selv at åbne et sted«.

Fuglsøcentret har omkring 50.000 besøgende om året, og samtidig er Mols et turistområde med masser af besøgende især i alle skoleferier:

»En del af dem vil helt sikkert gerne en tur down Memory Lane«, spår Poul Nowack, der begyndte at samle som meget ung, og som især de sidste 20 år har sikret sig vidnesbyrd om pop- og rockkulturens udvikling.

To rockmuseer?

Projektet bliver sammenlignet med Danmarks Rockmuseum, som efter de seneste planer åbner i Roskilde i slutningen af 2015, men det vil noget andet og har langt større muskler og tilskud at spille med, understreger Poul Nowack.

»Det er to størrelser. De har ikke det fokus på hall of fame, som jeg har. Og så får de råd til den nyeste formidling, hvor jeg lægger vægten på de mange genstande, som har betydet noget gennem seks årtier«.

I Roskilde ærger man sig ikke over, at Memory Lane Rock Museum er kommet først.

Der er »historier nok til alle«, understreger Frank Birkebæk, leder af Roskilde Museum, som Danmarks Rockmuseum kommer til at høre under. Og rockmuseets daglige leder, Lena Bruun, føler sig ikke overhalet indenom af jysk foretagsomhed.

»Der er forskel på at ville vise nogle ting fra musiklivet og på som os at have en national forpligtelse til at dokumentere ungdomskulturens betydning for samfundsudviklingen fra 50’erne til i dag«, siger Lena Bruun.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce