Pres. Kulturministeren vil udbedre kønsuligheden på landets livescener ved at bede spillesteder registrere hvornår der er kvindelige henholdsvis mandlige kunstenre på scenen. Her ses bandet Nelson Can, der udgøres af tre kvinder, under en koncert i 2012.
Foto: LARS JUST

Pres. Kulturministeren vil udbedre kønsuligheden på landets livescener ved at bede spillesteder registrere hvornår der er kvindelige henholdsvis mandlige kunstenre på scenen. Her ses bandet Nelson Can, der udgøres af tre kvinder, under en koncert i 2012.

Nu skal musikbranchen have kvinder på toppen

Kønsfordelingen er helt skæv på den rytmiske scene, og det medfører nu tiltag fra politisk hold.

Musik

Det gør en forskel at være kvinde i musikbranchen.

Det mener Gitte Nielsen, der som en af landets få kvindelige spillestedsledere styrer Radar i Aarhus.

»Det er der ingen tvivl om, at det gør. Mænd og kvinder har lidt forskellige vinkler og prioriteringer. Jeg mener ikke, forskellen nødvendigvis er voldsom, men min erfaring er klart, at mænd og kvinder i en vis udstrækning har forskellige fokuspunkter og prioriteringer. Blandt andet med hensyn til håndtering af personale og processer«.

Derfor hilser hun det velkomment, når kulturminister Marianne Jelved i sin kommende musikshandlingsplan vil have flere kvinder ind i ledelsen på spillestederne samt bede spillestederne registrere, hvor mange mandlige og kvindelige kunstnere, de har på scenen, for at skabe opmærksomhed om kønsuligheden.

LÆS DEBAT

I dag udgør kvinderne som Mø, Marie Key og Medina i alt 20 procent af den rytmiske scene i Danmark. Og det er for lidt, er der enighed om i musiklivet. Både organisationer, spillestedsledere, musikkritikere samt debattører har i den seneste tid diskuteret problemet, og nu vil kulturminister Marianne Jelved fra politisk hold have fokus på uligheden.

»Det handler det om, hvem der bliver inviteret til at spille – er det kun mænd, der kan spille jazz? Det er jo ikke rigtigt. Det kan være, at en kvindelig leder, ville have øjnene andre steder end mænd, når man leder efter et godt program. Det er ikke et spørgsmål om kvoter, men om at se mulighederne i de kvinder, der er der. Og min erfaring er, at kvinder er bedre til at få øje på kvinder«, siger ministeren.

DOKUMENTATIONRapport fra 2011 om kønsbalancen i rytmisk musik

Anders Laursen, formand for Dansk Musikforbund (DMF), der repræsenterer knap 6.500 musikere, musikundervisere, sangere og musikteknikere, hilser ministerens initiativ velkomment.

»Vi er ikke norske kvotister, ej heller er vi moralister, der løfter pegefingeren. Men vi støtter, at kvinder, både i rockbands og inden for jazzen, får bedre mulighed for eller stimuleres til at være med«.

Fremfor faste regler er han tilhænger af gode eksempler og fremhæver, at DMF er gået foran ved at afholde kvindestævner inden for rock og jazzcamp for kvinder.

»Kvinder udtrykker sig jo blandt andet ofte anderledes end mænd – det jeg kalder' den vidunderlige forskel' – og det skal mændene forstå på den fede måde«.

Men er det den rigtige vej at gå at få flere kvinder i ledelsen på spillestederne og ikke flere pigerne ind på musikskolerne, for eksempel?

»I min optik handler det om det hele – både på ledelsesniveau og på musikskoler. Jeg tror, det virker smittende og afsmittende med kulturministerens interesse«.

Ikke blot i det små

Formand for Dansk Artistforbund Lena Brostrøm repræsenterer de individuelle udøvende kunstnere i blandt andet i organisationen Gramex, Statens Kunstfonds og Jazz Danmarks repræsentantskab samt i Dansk Rock Samråd. Desuden er hun næstformand for Spot Festivalen. Og hun er begejstret for arbejdet for at få flere kvinder i branchen.

Hun har ofte oplevet at være ene kvinde på sine forskellige poster i musikbranchen og påpeger, at hun har måttet arbejde målrettet for at være der.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Man må mase lidt på selv«, siger Lena Brostrøm og mener, det giver god mening, at ministeren går ind og ser på kuraterings- og ledelsesniveauet i musiklivets institutioner.

»Det er et fint sted at starte. I flere år har vi talt om, at det er vigtigt at sætte fokus på kvinder i musikbranchen og ikke mindst på musikuddannelserne. Vi kan ikke blive ved med at gøre det ’i det små’ med de projekter som jazzcamp og pop-piloter. Ministeren står for en musikhandlingsplan, der giver en del støtte til spillestederne, og så er det logisk, at hun her kan gøre noget«.

LÆS INTERVIEW

Jazzhouse går forrest

På Jazzhouse har man på eget initiativ siden nytår registreret, når der er kvindelige kunstnere på scenen. Leder Bjarke Svendsen kalder det et »bevidstgørelsesværktøj« og vil bruge det til at få klarhed over, om antallet af koncerter med kvindelige kunstnere stemmer overens med det udbud, han får i sin indbakke.

»Hvis 10 procent af buddene er på kvinder, og vi booker to procent er det jo ikke en pæn afgivelse. Men det kan også være, vi ligger foran. Ved at tælle kan vi få afklaret, om det holder stik, at mænd booker mænd«.

Spørgsmålet er, om formuleringer i en ny musikhandlingsplan konkret vil rykke noget i forhold til, hvem der styrer og hvem, der står på landet musikscener.

For man er oppe imod en fødekæde, hvor mænd står stærkest i alle led, mener Gitte Nielsen fra Radar, der hilser et politisk pres velkomment.

»Det er vigtigt at forholde sig til og at reflektere over den skæve kønsfordeling og gøre en indsats for at hjælpe en bedre kønsfordeling på vej«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun har ikke en forklaring på, hvorfor kvinderne i dag er i stort undertal som ledere af spillesteder.

»Traditioner er mægtigt svære at bryde. Det gælder både for de ansættende fora og for de kvinder, der potentielt kunne tænke sig at ansøge. Måske er det den traditionelle tankegang, der for nogle kvinder også spiller ind her. De tænker måske 'det er en mandeverden, som jeg ikke har noget at gøre i eller ikke ønsker at være leder i'«.

Rettelse: Det fremgik tidligere af artiklen, at Radar var eneste spillested i landet med kvindelig leder. Musikhuset i Slagelse har en kvindelig leder, nemlig Anette Borg ligesom Det Bruunske Pakhus i Fredericia ledes af Helle Lillethorup.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce