Tilbageblik. I det næsten tre timer lange show blander Simon Kvamm egne og andres sange med anekdoter bl.a. fra barndommens Silkeborg.
Foto: Maud Lervik

Tilbageblik. I det næsten tre timer lange show blander Simon Kvamm egne og andres sange med anekdoter bl.a. fra barndommens Silkeborg.

Musik

Simon Kvamm giver soloudbrud uden ægte smerte

Simon Kvamm er i sit soloshow under vejr med sig selv, men intensiteten og smerten mangler.

Musik

Simon Kvamms første sang var han år om at skrive. Han påbegyndte arbejdet, da han lige var begyndt at modtage klaverundervisning, men fik den først indspillet på bånd som teenager. Den hedder ’Playing the Game of Money’ og er faktisk ikke videre god. Ikke desto mindre indleder Simon Kvamm sit show på sin første solo-tour med en gammel optagelse af sangen. Men hvorfor skal publikum høre den nu etablerede og fejrede musiker, komponist, skuespiller og satirikers første famlende forsøg som sangskriver? Er det for at give os en oprigtig bid af sig selv som ungt menneske, er det for at glimre på en billig baggrund, eller er det den midaldrende mands dyrkelse af sin egen tabte uskyld?

Efter showet sidder man tilbage med en fornemmelse af, at det nok er af alle tre grunde. For den gamle båndsnas fra teenageværelset i Silkeborg anno cirka 1990 forlener showet med en autenticitet, man ellers savner. Ikke sådan forstået, at der hersker tvivl om historiernes ægthed og anekdoternes sandhedsværdi, for det gør der ikke. Men den næsten tre timer lange blanding af musik og snak gør ikke for alvor andet end at underholde på en lidt pæn måde. Intetsteds får man en damphammer af følelser i synet, ingen klumper i halsen, ingen lurende tårer, ingen empati, ingen erkendelse af ens egne teenageårs længst forvundne tristesse og Weltschmerz. Det er aftenunderholdning med jysk lune, men meget langt fra den Niels Hausgaard, der på trods af Simon Kvamms egen kategoriske afvisning står som et forbillede i kulissen.

Intetsteds får man en damphammer af følelser i synet

For hos Kvamm gror sangene ikke organisk ud af snakken mellem numrene, og fortællingens endegyldige pointe finder man ikke nødvendigvis i sangene. De to ting skal sys sammen med verbal tråd, og det gør sine steder det hele en kende anstrengt. Men der er fine anekdoter om barndommens og teenageårenes land i Silkeborg og såmænd også gode sange. Ikke mindst fordi de fremføres med en drenget charme og en stor sikkerhed, som tilsammen virker ganske overbevisende og sød.

Substansen er selve den individets fortælling, vi alle bærer i os. Om at være under vejr med os selv, fra fødslens exodus til voksendommens erkendelse af, at vi sgu nok er dem, vi nu engang er, på godt og ondt. Frisk berettet med masser af fine observationer i et karsk sprog, der er behageligt renset for distancerende abstraktioner. Simon Kvamm fortæller tingene lige ud af posen, og når han taler om sin bror, sine bedsteforældre og sin mor og far, er det med en bedårende kærlighed.

Der er herligt nørdede oplysninger som historien om, at han under den den daglige luftning af hunden på et bestemt tidspunkt gav tegn til sin bror, så han kunne hælde mælk på myslien, for at denne kunne få den rette konsistens, til han kom tilbage og skulle høre lydbog om ’Troldepus’ sammen med broren. Og skildringerne af drengerøvsmentaliteten i knallertbanden er right on the money.

Musikken er glimrende. Der er nogle rigtig fine sange imellem. Men det er altså surf-udgaven af ’Alle sømænd er glade for piger’ og instrumentalversionen af salmen ’Se nu stiger solen’, der bliver siddende i en, selv om også numre som ’Revner’ og det afsluttende ’Duskadaha’ har hitkvaliteter. De to medmusikanter Felix Diarra og Jakob Mayland på guitar og percussion var med til at gøre aftenen til en god musikalsk oplevelse.

Aftenen sluttede med Martin Gore og Depeche Modes smukke kærlighedshymne ’Shake the Disease’, fremført lidt distanceret af Kvamm, alene ved tangenterne. Det var fint, men satte tanker i gang: Hvorfor nu det? Hvorfor først smerten så sent og antydningsvist. Måske får vi svaret senere.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce