Brantelid lever op til sit sædvanlige format.
Foto: Peter Hove Olesen

Brantelid lever op til sit sædvanlige format.

Dansk verdenscellist hiver franskmand ind på scenen

Med Andreas Brantelids og svenske Bengt Forsbergs mellemkomst får Gabriel Faurés musik oprejsning.

Musik
FOR ABONNENTER

Jeg ved ikke, hvorfor man ikke hører mere til franskmanden Gabriel Faurés kammermusik, end tilfældet er.

Jo, han blev i sin tid mobbet med, at han var en salonkomponist. At han hørte til i den lettere ende., fordi han ikke gik efter det grandiose i udtrykket eller virkemidlerne. Faktisk er Faurés musik oftest grundlæggende simpel i sit udtryk. Musikken har en særlig sval karakter, der gør den charmerende. Også en ting, komponisten, der datede sangerinden Emma Bardac, inden hun giftede sig med konkurrenten Debussy, er blevet slået oven i hovedet med.

Men Fauré er en mester på kammermusikkens område, og derfor er det stærkt, at den danske verdenscellist Andreas Brantelid har teamet op med den erfarne svenske pianist og akkompagnatør Bengt Forsberg og sammen med ham indspillet, hvad Fauré har skrevet for cello og klaver. Med et par ekstra godter smidt oven i hatten.

Brantelid spiller med sin sædvanlige koncentration og lægger fysiske kræfter i. Man kan høre ham trække vejret og ånde tungt. Men det fysiske gør godt som modspil til Faurés kølige grundkarakter, og Forsberg ved flyglet lader ikke bare klaverstemmerne leve med saft og sjæl. Han spiller også med store, opmærksomme ører. Alting holder balancen og bliver til helheder.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce