Publikumsantallet ved Copenhagen Jazz Festival er, i modsætning til mange andre musikfestivaler, behæftet med stor usikkerhed. Både festivalen og turismeorganisationen Wonderful Copenhagen har interesse i at puste besøgstallene op, siger forsker.
Foto: Skjoldjensen Anders Rye

Publikumsantallet ved Copenhagen Jazz Festival er, i modsætning til mange andre musikfestivaler, behæftet med stor usikkerhed. Både festivalen og turismeorganisationen Wonderful Copenhagen har interesse i at puste besøgstallene op, siger forsker.

Musik

Dataindsamling skal kvalificere gættet: Ingen ved, hvor mange der har været på jazzfestival

Copenhagen Jazz Festival markedsfører sig med at have 263.000 publikummer. Det er et gammelt, usikkert tal, men et nyt dataprojekt skal kvalificere skønnet.

Musik

»Samlet publikumstal anslås til at være 263.000«. Sådan lyder det på Copenhagen Jazz Festivals hjemmeside. Også hovedstadens turismeorganisation Wonderful Copenhagen sælger den netop overståede musikbegivenhed som »en overdådig musikalsk fest for de i alt 250.000 besøgende, der deltager år efter år«.

Men reelt ved ingen, hvor stort et publikum Copenhagen Jazz Festival har.

»Der er tale om skøn. Vi kan få præcise tal for publikummer, der betaler entré. Men publikummer til de udendørs og gratis koncerter er baseret på skøn«, siger festivalleder Kenneth Hansen.

Søndag aften sluttede de sidste af i alt over 1.400 koncerter, der har været spredt ud over hovedstaden i 10 dage.

6 år gammel, usikker undersøgelse

Tallet på en kvart million publikummer, der anvendes i pr-sammenhæng, stammer fra en 6 år gammel undersøgelse fra Wonderful Copenhagen. Undersøgelsen dengang var baseret på tal fra billetsalget, oplysninger fra 1.618 deltagere i et rundspørge samt vurderinger fra spillesteder og restaurationer med gratis koncerter.

»Der er en række usikkerhedsfaktorer ved denne type undersøgelser«, lød det i analysen fra 2011.

Undersøgelsen konkluderede, at der i alt var 76.000 enkeltpersoner til mere end 1.000 koncerter på knap 100 forskellige spillesteder. Da gæsterne frekventerede flere koncerter, var der i alt 263.000 publikummer, lød antagelsen.

Luftfotos og internetovervågning

Det skøn skal nu opdateres og kvalificeres, og derfor har Wonderful Copenhagen under årets festival forsøgt at indsamle en række nye data. Blandt andet har turismeorganisationen taget luftfoto i Kongens Have og ved to andre udendørs gratiskoncerter, og software har talt folkemængderne foran scenerne.

»Denne nye software skal, sammen med billetsalgsdata fra online-salg og fra spillestedernes tilbagemeldinger, anslå antallet af deltagere ved årets jazzfestival«, oplyser organisationen på sin hjemmeside.

Et andet eksempel på dataindsamling er, at man under festivalen har opsat trådløst netværk i byen med krydstogtsturister som målgruppe. Cirka 50.000 krydstogtsgæster er således kommet til København i løbet af festivaldagene, og gennem de opsatte wifi-routere kortlægger Wonderful Copenhagen turisternes bevægelsesmønstre fra havnen og ud til forskellige spillesteder.

Tiltaget, som også Københavns Kommune står bag, kaldes Smart Event City, og foruden jazzfestivalen skal projektet med data og ny teknologi også indsamle viden om turisternes adfærd ved EM i svømning i december.

På grund af ferie har Wonderful Copenhagen ikke mulighed for at uddybe projektets indhold.

Tal er vigtigt for finansieringen

Copenhagen Jazz Festival håber på at kunne få kvalificeret sin egen mavefornemmelse af publikumsantallet.

»Vi vil gerne finde ud af, hvor mange mennesker der kommer til festivalen i år. Nu har vi de her tal fra 2011, men de er efterhånden lidt gamle. Vi har en idé om, at tallet er steget markant siden 2011. Det baserer vi på tendenser til stigninger, vi har haft i billetsalget til de koncerter, vi selv laver, men det er ikke videnskabeligt nok. Vi vil derfor gerne have en undersøgelse, som bekræfter tendensen«, siger festivalleder Kenneth Hansen.

Det samlede antal spillesteder og koncerter er steget år for år, og i 2017 har man for første gang rundet 1.400 koncerter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ved årets festival var der 120 forskellige spillesteder i forhold til knap 100 for 6 år siden.

Bag jazzfestivalen står en non-profit fond. Kenneth Hansen forklarer, at det betyder en hel del at kunne sætte konkrete tal på publikummet.

»Det er vigtigt for os, når vi skal ud og søge finansiering. Både offentlige og private tilskudsgivere skal gerne have en idé om, hvad vi har med at gøre. Det nytter ikke noget at have 1.400 koncerter, hvis vi ikke samtidig kan vise, at der kommer nogen til koncerterne«, siger festivallederen.

Tag undersøgelser med et gran salt

Fabian Holt, der forsker i musik og begivenheder, forklarer, at det for musikfestivaler er stadig vigtigere at kunne dokumentere deres værdi.

»De er afhængige af indtægter fra sponsorer og af velvilje fra leverandører, offentlighed og kommune. Når man forhandler et sponsorat, er prisen afhængig af, hvor mange gæster der er. Musikfestivalernes udgifter til internationale stjerner har generelt været stigende i årtier, og stjernerne er med til at skabe det store publikum, men øger den indbyrdes konkurrence om publikum og sponsorater«, siger Fabian Holt, der er gæsteprofessor ved Humboldt-Universität zu Berlin.

Han siger, at Copenhagen Jazz Festival har sværere ved at dokumentere sin værdi end eksempelvis Roskilde Festival, hvor der er et stort antal betalende gæster, der er samlet på et indhegnet geografisk område. På den måde kan den nye dataindsamling være til særlig gavn for jazzfestivalen.

Omvendt skal man holde sig for øje, at både festivalen og Wonderful Copenhagen har en økonomisk interesse i at fremhæve festivalens positive effekter.

»Man ved fra forskningen, at branchens egne rapporter har en tendens til at være mere positive end dem fra universiteterne. Branchen har unik ekspertise, men handler ikke nødvendigvis i offentlighedens interesse. Når man på sin hjemmeside nævner, at der er så og så mange gæster til begivenheden, så signaleres der, at man gerne vil opfattes som en stor, international begivenhed. Det handler både om at rejse penge og skabe et image«, siger Fabian Holt.

Jazzfestival: I år var bedre end sidste år

Copenhagen Jazz Festivals leder mener godt, man kan stole på både tidligere og nye undersøgelser om musikbegivenheden fra Wonderful Copenhagen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er vigtigt for en organisation som Wonderful Copenhagen at bevare en troværdighed omkring det, som den er sat i verden for at gøre. Det er vi ikke bange for«, siger Kenneth Hansen.

Han erklærer sig meget tilfreds med afviklingen af årets festival, der - målt på antallet af koncerter - er den største nogensinde.

»Vi sætter hvert år en lille rekord. Vi er ikke meget større end sidste år, men vi vokser lidt hele tiden. Frygten er, om publikummet også bliver ved med at vokse, og vores vurdering er, at det er tilfældet. Når vi ser på vores eget billetsalg til de store koncerter, så bliver de udsolgt, og det ville ikke være tilfældet, hvis publikummet blev mindre. Uden at kunne bakke det op med præcise tal, vil jeg sige, det har været en rigtig god festival - og bedre end sidste år, fordi vejret har været mere nådigt«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Kend din kommune

    Hvor mange penge bruger din kommune på ældreområdet, til daginstitutioner eller på dit bibliotek?

    Vi har samlet en lang række nøgletal, der fortæller om hvordan pengene i din kommune bliver brugt.

Annonce