Füsun Eriksen vil med POW-festivalen sætte fokus på kvindelige fortællinger i kunsten, og efterlyser samtidig større interesse for at finde ud af, hvem de kvindelige kunst- og kulturforbrugere er, og hvad de kan tænke sig.
Foto: Mads Nissen

Füsun Eriksen vil med POW-festivalen sætte fokus på kvindelige fortællinger i kunsten, og efterlyser samtidig større interesse for at finde ud af, hvem de kvindelige kunst- og kulturforbrugere er, og hvad de kan tænke sig.

Musik

Leder af ny kunstfestival med kvindefokus: »Det er en illusion, at vi har ligestilling i kreative brancher«

Kvindelige kunstnere og kvinders fortællinger er underrepræsenteret på museer, scener og biograflærreder. Den nye danske festival POW sætter fokus på at ændre skævheden, siger lederen, Füsun Eriksen. Vi har spurgt hende, hvorfor vi i 2017 har behov for en festival om manglende ligestilling.

Musik
FOR ABONNENTER

Hvad drejer festivalen POW sig om?

»POW fokuserer på kvindelige værker, kvindelige kunstnere og kvinder, der arbejder i kreative brancher. Vi vil gerne vise, at de er lige så dygtige til at producere og skabe«, siger leder af POW-festivalen Füsun Eriksen.

Hvorfor fokuserer I på kvinder i kunst og kreative brancher?

»Kvinder er underrepræsenteret, selv om kvinder udgør en stor del af dem, der dyrker teater, køber bøger og ser film. Ofte er det mænd, der sidder ved magten i de kreative brancher, og i deres programlægning tænker de ikke på, hvordan de kan fortælle flere kvindelige historier og vise flere kvindelige værker«.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    »Jeg elsker jo ikke livet sådan helt ind i helvede«

    
    Tove Irma Margit Ditlevsen (født 14. december 1917 i København, død 7. marts 1976 smst.) var en dansk forfatter, der debuterede i 1939 med digtsamlingen "Pigesind".
    Hør om Tove Ditlevsen:

    Vi har været i arkiverne og fundet gamle interviews. Med den unge digterinde, der havde alt foran sig. Og med den ældre forfatter, der glædede sig til, at livet – efter depressioner og misbrug og fire ægteskaber – snart var slut. Her kan du høre Gudrun Marie Schmidt læse sin artikel om forfatterikonet højt.

Annonce