Future skabte en trykkoger af hoppen og råben i Valbyhallen.
Foto: Andreas Haubjerg

Future skabte en trykkoger af hoppen og råben i Valbyhallen.

Musik

Blod, sved og hostesaft: Futures koncert var en kort ego-eksplosion

Future spillede en god portion af sine hits, men rappede kun lige når han orkede det og tabte energien i løbet af den noget korte koncert. Stemningen havde sine smukke energiudladende momenter, som nogle gange resulterede i hensynsløs publikum adfærd. Den tysksprogede rapper Ace Tee, viste at tysk hiphop er fremtiden.

Musik

Valby Hallen er mørk og de små touchscreenskærme lyser op som funklende ildfluer i natten.

Publikum er kommet for at se Kongen af Atlanta, Future hedder han.

En amerikansk rapper, der er blevet symbolet på den dekadente diamantbesatte hiphop.

Hans karakteristika er den mørke stemme og de skarpladte punchlines i teksterne, som bliver små overskrifter til stemninger og attituder.

Future er en rapper, der skaber nye dialekter og sociolekter i sproget. Han har lavet mixtapet ’Purple Reign’ som en hyldest til den lilla hiphop-blanding kaldet purple drank, der indeholder receptpligtig hostesaft og Mountain Dew sodavand - hiphop'ernes fortrukne drikkelse udover Hennessy cognac.

Derudover står den produktive rapper bag et hav af dagsordensættende album og mixtapes. Inden Future selv går på, er det tre forskellige unge rappere, Ace Tee, Rich The Kid og Stefflon Don, der får lov at varme publikum op.

I Hamborg rapper de skarpere og mere kærligt end i Atlanta

Den første, der går på scenen er en ung og lovende kvindelig rapper fra Hamborg.

Tarin Wilda er hendes navn, men den tysk/ghannesiske rapper er i øjeblikket i gang med at mejsle sit rappernavn Ace Tee fast på den internationale musikscene.

I foråret sparkede Ace Tee døren op til et overraskende internationalt gennembrud med debutsinglen ‘Bist du down’ og for nylig udkom hun med sin første ep ‘Tee Time’, der både byder på 90’er nostalgisk, futuristisk og tysksproget hiphop.

Ace Tee er kendt for sin karismatiske stil og har lanceret sin egen tøjlinje i samarbejde med tøjkæden H&M, og til marts spiller hun en solokoncert i Danmark på Vega.

Ace Tee
Foto: Andreas Haubjerg

Ace Tee

Men da hun træder på scenen torsdag aften, er det tydeligt at, der ikke herhjemme er samme kendskab og begejstring for hende som i andre lande. Hun spiller en kort, men livlig smagsprøvekoncert, som jeg håber kan lokke folk ind og se hende i marts, for hun har en energi, som hiphop trænger til. En kærlig og bekymringsfri energi.

Det er ganske sjældent, at en tysktalende rapper kan få så hurtigt et gennembrud uden for de tyske landegrænser, og det bliver interessant at se, om vi er på vej ind i en æra, hvor vi er mere åbne over for musik på sprog, vi ikke forstår, men forbinder os til, fordi musikken taler sit eget tydelige sprog.

Selvom Ace Tees sange ’Bounce auf dem beat’ og ‘Jumpa’ også er reklame for hendes H&M-kollektion, så er det stadigvæk sange med musikalsk opfindsomhed og originalitet, der både blander den britiske drum’n’bass lyd med moderne hiphop, britisk grime og veloplagte og kække tyske rim.

Ace Tee blev er et godt bud på fremtidens hiphop-innovator.

Tabte pusten og lod publikum bære energien

Der opstår en unødvendigt lang pause, hvor al lyset i salen tændes, mens vi venter på, at Future skal træde ind på scenen.

Men da salen efter den stemningspunkterende pause bliver mørk, sker der noget på scenen.

En stor skærm, med det jeg vil betegne som Windows 98-videokunst, er anslaget til at Future skal gøre entré, og det gør han med stil, inden han flår salens gulv op med sangen ’Draco’.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Draco season with the bookbag /Rat tat, got a little kick back«, råber publikum.

Salen bliver en trykkoger af energisk hoppen og råben, men der bliver desværre også maset og skubbet unødvendigt meget, alle vil jo gerne have et foto eller en video af Future, og så er der dem, der gerne vil lave moshpit, hvor man skubbende og hoppende danser rundt og i en cirkel. Viljerne kolliderer.

Future stråler igennem med numre som ’Rent Money’, ’Super Trapper’, ’Sh!t’ og han rapper også coverversioner fra rappere som Drake med duetten ’Jumpman’, han rapper Asap Fergs ’New Level’ blandt flere, men han taber energien i løbet af koncerten, især da han skøjter hen over sange som ’Bitches Love Me’ og ikke altid lige orker at rappe sine tekster selv.

Stop volden!

Selvom hiphop bare er noget vi leger, så har den arrogante og selvoptagede tone i Futures musik en lidt kedelig effekt på nogle fra publikum.

Musikken er jo ligeglad, det er dens grundlæggende budskab, hæmningsløs ligegladhed.

Ved siden af os står en ung mand og råber ting af min ledsager, fordi presset fra de hoppende og skubbende rammer de forreste rækker.

Han er truende, og vi forlader forreste række, senere kommer samme mand i slagsmål. Der er så meget energi og rastløshed, der får lov at flyve ud i salen på godt og ondt.

Future
Foto: Andreas Haubjerg

Future

Futures tekster er biblen til selvfedme, han rapper om sine fire forliste ægteskaber og besidderiske alfahan-opførsel, en opførsel som legitimerer en måde at være til koncert på, hvor egotrippet bliver en kløft, der deler publikum.

Der er dem, der kommer for at feste, og dem der kommer for at slås. Sidstnævnte kategori skal have rødt kort og udvises.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Når det er sagt, så havde koncerten med Future sine gyldne øjeblikke, men det er svært at abstrahere fra, hvad det er for en effekt, musikkens grundtone har på et publikum.

Moshpits og vildskab er en del af charmen ved koncerter som denne, men det kræver, at kunstnerne også tør tale kærligheden op.

Future var allerede på vej hjem under sidste nummer ’Mask Off’, hvor han stort set ikke rappede, inden lyset tændte og den 45 minutter korte koncert var forbi, og der lugtede lidt af blod, sved og hostesaft i sportshallen.

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce