Earthquake. Titlen på et af Mads Langers hits er »måske ikke den poetiske dybe tallerken, men det er et eksempel på et simpelt sprogligt greb, der skaber et unikt dna«. siger han.
Foto: Peter Hove Olesen

Earthquake. Titlen på et af Mads Langers hits er »måske ikke den poetiske dybe tallerken, men det er et eksempel på et simpelt sprogligt greb, der skaber et unikt dna«. siger han.

Mads Langer guider dig: Sådan laver du et pophit

Vi har bedt hitsnedker og popsanger Mads Langer kigge i sit sangkatalog og forklare grundstenene i det kommercielle pophit.

Musik

Der er ikke to processer omkring tilblivelsen af en sang, der er ens. Men når det er sagt, så er det også et håndværk at skabe en popsang med hitpotentiale, siger Mads Langer, som vi bringer et større interview med i dag.

Her forklarer den albumaktuelle sangskriver grundstenene i det kommercielle pophit:

1

»Sangens signatur skal træde frem i løbet af de første otte takter. Du skal kunne genkende den i det øjeblik, den bliver sat på i din radio. I min single ’3AM’, der er ude nu, er der et orgeltema, som har den funktion. Det er så stor en del af sangens dna, at du ikke er i tvivl, når du hører det. Den genkendelighed er enormt vigtig i en kommerciel kontekst«.

2

»Der skal være et tekstmæssigt twist. Det behøver ikke at være stor lyrik, men mere en form for sproglig cliffhanger. Et af mine største hits hedder ’Heartquake’, hvor jeg har taget ordene 'heartbreak’ og ’earthquake’ og kombineret dem til en følelse: hjerteskælv. Det er måske ikke den poetiske dybe tallerken, men det er et eksempel på et simpelt sprogligt greb, der skaber et unikt dna på netop den sang«.

3

»Der skal være også et signaturtwist i rytmikken. Det skal swinge. Folks fod skal i gang. Et af de numre, hvor det lykkes bedst for mig, er ’Elephant’, hvor jeg gik ind og skrev et omkvæd, der startede med lange toner. Når de havde været der, kommer der nogle meget korte toner for at skabe kontrast i melodien. Den rytmik, kontrasten giver, fungerer bare godt i et hit«.

4

»Et vigtigt punkt er at finde det rigtige vokaltake. Som sanger jagter man det magiske take i studiet. Der er flere forskellige metoder, man kan bruge. Verdens største producer Max Martin går fuldstændigt milimeterteknisk til vokalen og myreknepper hver enkelt strofe med de sangere. For mig er det anderles: Jeg har en regel om, at jeg kun må tage tre vokaltakes. Der skal jeg så tilgængæld være på. For mig er det tilstedeværelsen, der er vigtig at arbejde med, mere end den vokale perfektion«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden