Annonce
Annonce
Annonce
Musik

Kæmpe-bokssæt viser Sort Sols lyse bagside

Sort Sols nye bokssæt tegner et billede af et band, der gik fra skrabet punk til øjeblikke af stor skønhed.

Politiken synes
Politiken synes
Gem til liste

Sort Sol har sat et par milepæle i dansk rockhistorie og er en genlytning værd. Også selv om det er ti år siden, de sidst udgav et studiealbum.

Men det nye bokssæt – med de otte studiealbum samt ekstramateriale til tre bonus-cd’er – tegner omridset af et selvhøjtideligt rockband, der burde have brugt de musikalske kræfter bedre.

Boksen spænder fra 1979-debuten, ’Minutes to go’, til 2001-punktummet, ’Snakecharmer’.

Og hvis man som flertallet først for alvor steg på omkring 1991 og ’Flow My Firetear’ – eller ved den to år yngre storsælger, ’Glamourpuss’ – er der nu mulighed for en grundig tur tilbage gennem en af de mere mærkværdige karrierer i dansk rock.

LÆS OGSÅSorte Steen var urørligt cool

For trods den unikke status som et enormt populært band med respekt i både smalle og brede kredse var de aldrig folkelige. Og forsøgte aldrig at være det. Tværtimod.

Den drilske ligning for Sort Sol var i mange år at forblive i opposition og samtidig være (ret) populære.

Det tog mere end dét årti, før bandet trådte ud af undergrundens snævre cirkler med sange som ’Daughter Of Sad’ eller det sene Sort Sols signatursang, ’Let You Fingers Do The Walking’, i 1993.

Og bagefter blev der ikke leflet for masserne, men arbejdet seriøst med at skabe rockalbum.

Mest for die hard-fans
De otte album beskriver udviklingen af et band, der i begyndelsen – under navnet Sods – satte nittearmbåndet på dansk rock med nervøst søgende punk, og siden støbte deres til sidst majestætiske rockudtryk efter flere års selv- og kunstbevidst post-punk.

Historien kortlægges tydeligt album for album: Hvordan Steen Jørgensen får greb om sin melodramatiske og stemningssættende vokal, der ofte former grundtonen i Sort Sols univers af længsel, mystik og råkolde rum. Hvordan sangskrivningen begynder at tage melodisk form i det usminkede kaos.

LÆS OGSÅSort Sol opruster med en mur af guitarister

?Stamina?-samlingerne viser først og fremmest et mere løssluppent band.

Og hvordan især guitarspillet – fra Peter Peter og siden Lars Top-Galia – udvikler sig eksplosivt i en kompliceret og hele tiden udforskende retning, der udgivelse for udgivelse udvider det soniske rum om Jørgensens skæbnesvangre røst.

Men den historie er i form af et otte album langt foredrag mest for die hard-fans og musikhistoriske nørder. Og den slutter stadig i en bunker, hvor den sorte sol brænder ud i klaustrofobisk stilhed.

Mere alment spændende er det alternative parallelspor i boksen. De tre cd’er, ’Stamina 1-3’, består blandt andet af outtakes, skitser og ikke mindst en god håndfuld coverversioner. De fleste har været udgivet før.

'Stamina' har spændende ting at byde på
Men denne gang er de sidste rester vist fundet frem.

’Stamina’-samlingerne viser først og fremmest et mere løssluppent band.

Sort Sol er den danske bastion for dunkel eksistenspunk med Nick Cave, Berlinerundergang samt vemodet hos Joy Division som forbilleder.

I stedet for at trone utilnærmeligt i deres mørke univers, som Sort Sol al for ofte gør på deres studiealbum, står de her ved deres helte, lader en poppet melodi løbe af med dem og giver slip på den selvoptagede seriøsitet.

Hør bare Elvis Presley-pastichen ’El Torro’, hvor Steen Jørgensen pludselig har dyb schwung i stemmen mellem de tidlige 1980’er-fragmenter, eller den cowpunkede version af Tex Ritters ’Blood On The Saddle’.

LÆS OGSÅSort Sol lover: Det bliver meget råt

Ligesom Søren Rasteds letflydende popmelodi på ’Holler high’ viser Sort Sol som et band, der kan bruge sit musikalske vingefang til andet end at iscenesætte sig selv i det brede register af sortrandet weltschmerz.

Fungerer godt uden for kunstreservatet
Steen Jørgensen har aldrig været en stratenrøver, og Sort Sol for ikke rundt som britiske bøllepunkere, der med flabede grin snittede musikhistorien op. Sort Sol er den danske bastion for dunkel eksistenspunk med Nick Cave, Berlinerundergang samt vemodet hos Joy Division som forbilleder.

Det billede rokker genudgivelsen af de otte album ikke ved. Det stadfæstes bare.

Men de mere løse tøjler på ’Stamina’-cd’erne understreger ufrivilligt den iltfattige stemning, der ofte omslutter bandet.

Her bliver det blaserte og teatralske udfordret, og det viser, at Sort Sols på mange måder unikke og risikovillige greb om rockens onde rod fungerede godt uden for kunstreservatet.

PolitikenPlus
  • Ilt Fuck genbrug, fuck el-biler, fuck energibesparende fucking el-pærer! Medmindre uddannede, omsorgsfulde mennesker som os holder op med at lave børn, så er verden totalt fucking fucked.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 130 kr. Køb
  • Brahms & Sjostakovitj Den franske violinvirtuos Renaud Capucon er solist i Brahms' romantiske Violinkoncert. Sjostakovitjs 1. Symfoni er et af historiens mest overlegne debutværker, skrevet af et nyskabende og flabet geni.

    Pluspris fra 128 kr. Alm. pris fra 180 kr. Køb
  • Favntag En storbykomedie om håb, tab og frihed.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 195 kr. Køb
  • Asteroiden Oplev den internationale teaterfestival Asteroiden i den hyggelige natur på spidsen af Refshaleøen.

    Pluspris 225 kr. Alm. pris 300 kr. Køb
  • Anne-Cathrine Riebnitzsky Erotiske noveller, global kamp for demokrati og tolkning på russisk. Den forfatteruddannede Anne-Cathrine Riebnitzsky har været genremæssigt vidt omkring inden hun i 2013 fik De Gyldne Laurbær.

    Pluspris 156 kr. Alm. pris 195 kr. Køb