Annonce
Annonce
Annonce
Musik

Debut-EP udvider spændvidden i dansk pop

Med en stemme uden bund tager Cæclie Trier et forrygende skridt ud i maskinel disko og kemiske forbindelser mellem klaver og cello.

Gem til liste

fakta

Politiken synes

Er der ét navn, der næsten altid dukker op i det improviserede virvar af projekter og bandkonstellationer, der længe har udgjort det spraglede danske indierockmiljø, er det Cæcilie Trier.

Den ene dag med sin cello i Choir Of Young Believers, den næste som sanger i Chimes & Bells og som en del af den fælles vejrtrækning i Valby Vokalgruppe.

Men nu står Trier alene under navnet CTM.

LÆS OGSÅSolodebuterende sangerinde elsker Michael Jackson

Eller næsten alene. Et par af vennerne som Aske Zidore og Janni Noya Makrigiannis har hjulpet til.

Men i midten, over og under det hele klinger Cæcilie Triers stemme. Og hvilken stemme!

En dybhavsbombe af længsel. Dunkel i sin intonering, vovet i fraseringerne og dyb som en mineskakt i sit register.

Dragende klang
Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg i skrivende stund har hørt Cæcilie Trier synge »You’re my favourite satellite«, men jeg er slet, slet ikke færdig med at høre åbningslinjen på sangen ’Space Grid’ og blive sendt i kredsløb rundt mellem synthflader og hinkende akkorder fra klaveret.

Måske er det Triers nyfundne rolle som solist uden for indiemiljøets spindelvæv, der har frigivet den dragende klang af ensomhed i stemmen

Simon Lund

Langtfra færdig med at falde om i vævet af kunstig lyd og organisk arrangement på ’Elsa Palma’, mærke optrapningen fra de syntetiske 1980’er-trommer under det diskopulserende ’Variations’ eller mærke fornemmelsen af forvreden r’n’b snige sig ind på mig under den febrile ’Saul’.

Måske er det Triers nyfundne rolle som solist uden for indiemiljøets spindelvæv, der har frigivet den dragende klang af ensomhed i stemmen.

Måske er det indtruffet under skiftet fra de håndspillede og indfølte indiesange til det nu maskinelt og trommeprogrammerede udtryk, der mere lugter af kemiske tilsætningsstoffer end fyrretræ.

Sjælden fornøjelse
Hvad det end skyldes, føles det mærkværdigt lindrende at blive gennemstrålet nedefra af Triers malmfyldige røst på de fem fornemt melodiøse og altid konstant bevægelige art-pop-kompositioner, der viser, at CTM lægger ud med en klar og gennemført lyd.

LÆS OGSÅDanmarks nye sangerindekuld sætter hinanden stævne

Med inspiration fra ikke mindst Talk Talk, men alligevel samlet i sit eget udtryk mellem den stive præcision på keyboardet og den bløde strøg på celloen. På hver side af en stemme, der udvider spændvidden i dansk pop.

Planen er, at projektet CTM, der mest lyder som et computerprogram, skal forlænges i form af flere ep’er, men allerede nu kan man efter version 1.0 konstatere, at det er sjældent at finde så meget fornøjelse på så lidt plads.

PolitikenPlus
  • Det Dyrebare Ny udstilling på Zoologisk Museum bliver den største i museets historie og viser nogle af dets mest dyrebare skatte.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Den sidste Mozart DR UnderholdningsOrkestret har igennem de sidste 15 år været kendt som Danmarks Mozartorkester. Kronen på værket var udgivelsen af de samlede symfonier i 2013.

    Pluspris fra 250 kr. Alm. pris fra 184 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Det forbløffer mange at flere af Bachs mest elskede værker, blandt dem storværker som messen i h-mol og Juleoratoriet, næsten udelukkende er genbrug af tidligere værker.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Dvo?áks requiem Den tjekkiske komponist Antonin Dvo?ák er ikke en ukendt komponist, men desværre er hans Requiem ikke så kendt, som dets kvalitet og storhed egentlig berettiger til.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 170 kr. Køb
  • Rasmus Bjerg Solo Så er det her! Showet verden har ventet på. Nu får du endelig Rasmus Bjerg helt alene!

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 275 kr. Køb