Annonce
Annonce
Musik

Debut-EP udvider spændvidden i dansk pop

Med en stemme uden bund tager Cæclie Trier et forrygende skridt ud i maskinel disko og kemiske forbindelser mellem klaver og cello.

Gem til liste

fakta

Politiken synes

Er der ét navn, der næsten altid dukker op i det improviserede virvar af projekter og bandkonstellationer, der længe har udgjort det spraglede danske indierockmiljø, er det Cæcilie Trier.

Den ene dag med sin cello i Choir Of Young Believers, den næste som sanger i Chimes & Bells og som en del af den fælles vejrtrækning i Valby Vokalgruppe.

Men nu står Trier alene under navnet CTM.

LÆS OGSÅSolodebuterende sangerinde elsker Michael Jackson

Eller næsten alene. Et par af vennerne som Aske Zidore og Janni Noya Makrigiannis har hjulpet til.

Men i midten, over og under det hele klinger Cæcilie Triers stemme. Og hvilken stemme!

En dybhavsbombe af længsel. Dunkel i sin intonering, vovet i fraseringerne og dyb som en mineskakt i sit register.

Dragende klang
Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg i skrivende stund har hørt Cæcilie Trier synge »You’re my favourite satellite«, men jeg er slet, slet ikke færdig med at høre åbningslinjen på sangen ’Space Grid’ og blive sendt i kredsløb rundt mellem synthflader og hinkende akkorder fra klaveret.

Måske er det Triers nyfundne rolle som solist uden for indiemiljøets spindelvæv, der har frigivet den dragende klang af ensomhed i stemmen

Simon Lund

Langtfra færdig med at falde om i vævet af kunstig lyd og organisk arrangement på ’Elsa Palma’, mærke optrapningen fra de syntetiske 1980’er-trommer under det diskopulserende ’Variations’ eller mærke fornemmelsen af forvreden r’n’b snige sig ind på mig under den febrile ’Saul’.

Måske er det Triers nyfundne rolle som solist uden for indiemiljøets spindelvæv, der har frigivet den dragende klang af ensomhed i stemmen.

Måske er det indtruffet under skiftet fra de håndspillede og indfølte indiesange til det nu maskinelt og trommeprogrammerede udtryk, der mere lugter af kemiske tilsætningsstoffer end fyrretræ.

Sjælden fornøjelse
Hvad det end skyldes, føles det mærkværdigt lindrende at blive gennemstrålet nedefra af Triers malmfyldige røst på de fem fornemt melodiøse og altid konstant bevægelige art-pop-kompositioner, der viser, at CTM lægger ud med en klar og gennemført lyd.

LÆS OGSÅDanmarks nye sangerindekuld sætter hinanden stævne

Med inspiration fra ikke mindst Talk Talk, men alligevel samlet i sit eget udtryk mellem den stive præcision på keyboardet og den bløde strøg på celloen. På hver side af en stemme, der udvider spændvidden i dansk pop.

Planen er, at projektet CTM, der mest lyder som et computerprogram, skal forlænges i form af flere ep’er, men allerede nu kan man efter version 1.0 konstatere, at det er sjældent at finde så meget fornøjelse på så lidt plads.

PolitikenPlus
  • Diaboluskoret ?Måske en Martsnat? er en årstidssuite med ny musik for kor og jazzkvartet.

    Pluspris 75 kr. Alm. pris 150 kr. Køb
  • Cosi Fan Tutte - Forsang Kom til Forsang og omtale på denne sommers friluftsopera på Opera Hedeland som er Mozarts komiske og dramatiske opera om troskab, 'Cosi fan tutte'.

    Pluspris 75 kr. Alm. pris 150 kr. Køb
  • Oh The Happy Journey Ars Nova dirigeret af Paul Hillier præsenterer musik til livets rejse - en begyndelse, en midte, en slutning.

    Pluspris 95 kr. Alm. pris 120 kr. Køb
  • Bente Klarlund Pedersen Hun har modtaget DR?s Rosenkjærprisen, men er også anerkendt vidt og bredt for sin forskning på Rigshospitalet.

    Pluspris 156 kr. Alm. pris 195 kr. Køb
  • Den Danske Strygekvartet Den Danske Strygekvartet giver os alle 1?erne. De første strygekvartetter af den sonningpris-aktuelle Adés samt tre af vores største danske komponister.

    Pluspris 300 kr. Alm. pris 375 kr. Køb