Annonce
Annonce
Musik For abonnenter

Selv en middelmådig Rihanna-plade gør ondt på den gode måde

Rihanna rør ved vores blå mærker, mens Christina Aguilera brøler skingert på sin nye plade.

Der er én sang, der har overskygget alle andre i den forgangne uge, når det handler om pop.

Og det gør det, når det gælder den 24-årige Robyn Rihanna Fenty, der har stødt en kollektivt forfærdet musikbranche på manchetterne ved at inkludere den kontroversielle duet ’Nobody’s Business’ med sin ekskæreste Chris Brown på sit nye album.

Manden, der i 2009 gav Rihanna tæsk. Og truede med at slå hende ihjel. Politirapporten er grufuld læsning. Den ligger selvfølgelig på nettet. Sammen med en række billeder af den forslåede Rihanna, der kigger skamfuldt ned i jorden.

LÆS OGSÅGennembanket Rihanna reklamerer for Chris Brown-koncert

Men på ’Nobody’s Business’ hæver hun blikket på ny og går provokerende konfrontatorisk til værks.

Resultatet er foruroligende. Men med sit bløde, varme house-beat er sangen samtidig også et veldrejet frisk pust på en plade, der fremstår uhyre dyster i sit udtryk. Det er ubehageligt, at sangen udstiller parrets forhold som værende helt okay. Når det udefra set virker langt mere komplekst.

Men jeg skal ikke anmelde Rihannas måde at leve sit liv på. Og selv om ’Nobody’s Business’ er frastødende, er den samtidig også et stærkt bevis på, hvem der er den mest interessante kunstner af de to. Og det er ikke ham.

Følelsesløs plade
Men som helhed er ’Unapologetic’ ikke nær så interessant.

Denne gang har Rihanna ikke arbejdet sammen med Calvin Harris, der producerede tidligere kæmpehits som ’We Found Love’ og ’Only Girl (in the World)’. I stedet har hun bl.a. arbejdet med den franske dj David Guetta, hvilket ikke er nogen udpræget succes.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce