Annonce
Annonce
Annonce
Musik

I Got You On Tape-forsanger viser tænder på soloalbum

Men Jacob Bellens måtte godt have vist endnu mere.

Gem til liste

fakta

Politiken synes

Han er en fast bestanddel af Vesterbro i København på samme måde som spillestedet Vega, Enghave Plads og Istedgade er det.

Det er her, den danske sanger og musiker Jacob Bellens bor. Her, han traver gaderne tynde. Og her, han skriver sine sange. Her, han som en anden Kirsten Giftekniv fører ord sammen på et fasttømret udvalg af bydelens cafeer.

Og det er selvfølgelig også i en nedlagt maltfabrik på Vesterbro, at Bellens’ første soloalbum, ’The Daisy Age’, er blevet til.

Lavt til loftet
Det er et roligt album. Som rent musikalsk ligger en lille flig nærmere hans virke i folkduoen Murder, som Bellens bestyrer sammen med guitaristen Anders Matthiesen, end den minder om den velturnerede og stringente rockmusik, Bellens står i front for i rockbandet I Got You On Tape.

LÆS OGSÅMurders lyse tvilling spiller på Amager

Men hvor der både her og hos Murder ikke sjældent er højt til loftet i lange, forførende glimt, må man som lytter af ’The Daisy Age’ dukke sig behørigt for ikke at hamre hovedet mod loftsbjælkerne.

For det er et album med forbløffende lavt til loftet. Lyder det skidt? Det er det ikke. Snarere er det et resultat af et valg, Bellens har truffet i samarbejde med sin producer og samarbejdspartner, Anders ’Ormen’ Christophersen, om, at sangene skulle indspilles live.

LÆS OGSÅPolitiken udvælger årets tolv bedste musikudgivelser

Få salmer
Det giver en intimitet, der klæder Bellens’ dybe, rare røst rigtig godt og samtidig giver en lun skødesløshed til de sange, der fremstår stramt komponerede, selv om de i teorien kan være blevet til ved nabobordet, da du drak kaffe på Café Darling på Enghave Plads en tirsdag formiddag for fem år siden.

Ikke sjældent har anmeldere kaldt Bellens’ to bands sange for salmer, hvilket igen skyldes den lidt ceremonielle alvor, der ikke sjældent ligger i nogle af sangene. Den findes ikke i samme mål på ’The Daisy Age’.

LÆS OGSÅIndiehelte fylder Koncerthuset to gange

Faktisk forekommer den kun rigtigt på åbningsnummeret ’Heart of Africa’, hvor Bellens synger over et flydende tyst strygerspor tilsat beskedent klokkespil og en støvet trombone.

Smuk åbning
Der er ingen melodi i musikken. Kun en dyb bas som en døende puls over lange, andægtige akkorder, der svømmer sammen som liflige farver i en højrød solnedgang. Men det er unægtelig Bellens, der ejer sangen, når han stævner ud i livet som solist som en rank og modig Marlow på vej ind i Mørkets Hjerte .

Sådan åbner man sit første soloalbum! Det er så smukt.

LÆS OGSÅDanske rock-darlings gav vilde udslag på kuldegysningsbarometeret

’Heart of Africa’ og den dystre ’Comedy Club’, der følger, viser tænder. Men de lover også mere, end ’The Daisy Age’ kan holde, også selv om Bellens helt overordnet er en musiker med et temmelig forrygende bundniveau.

For det er, som om han har fået kolde fødder efter den stolte åbning og derfra synes at vælge en mindre kringlet kurs end den, åbningsnummeret udstak. De efterfølgende numre har i hvert fald en anden, mere afklaret ro over sig. Hvilket egentlig ikke er nogen partout dårlig ting. Det bliver bare ikke helt så vildt, som man kunne have håbet.

Lyst til at danse

’The Daisy Age’ får med undtagelse af de to første numre ikke min indre Maude fra Matador til at gå op og lægge sig.

Men hun får lyst til at danse med sin elskede til de saloonswingende klaverer, de varme, knastørre trommer og lyden af Ned Ferms smygende, jazzede saxofonsolo på ’Only For The Lonely’ og Marie Fiskers bløde kor på den blussende romantiske ’Eight Arms to Hold You’, der bliver fulgt værdigt op af Bellens’ forelskede hyldest til sin kæreste på den groovy ’Around the World’.

LÆS OGSÅ Jacob Bellens om sit københavnske favoritsted

Enkelte af de mere afdæmpede sange er lettere forglemmelige. Men Bellens’ stemme er godt selskab. Han er en af de fineste engelsksprogede tekstforfattere herhjemme, og de kolde fødder tør op på dansegulvet undervejs. En anden gang vil jeg bare gerne med helt ind i mørket.

Lyt til Jacob Bellens album 'The Daisy Age' her:

PolitikenPlus
  • Det Dyrebare Ny udstilling på Zoologisk Museum bliver den største i museets historie og viser nogle af dets mest dyrebare skatte.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Den sidste Mozart DR UnderholdningsOrkestret har igennem de sidste 15 år været kendt som Danmarks Mozartorkester. Kronen på værket var udgivelsen af de samlede symfonier i 2013.

    Pluspris fra 250 kr. Alm. pris fra 184 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Det forbløffer mange at flere af Bachs mest elskede værker, blandt dem storværker som messen i h-mol og Juleoratoriet, næsten udelukkende er genbrug af tidligere værker.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Dvo?áks requiem Den tjekkiske komponist Antonin Dvo?ák er ikke en ukendt komponist, men desværre er hans Requiem ikke så kendt, som dets kvalitet og storhed egentlig berettiger til.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 170 kr. Køb
  • Rasmus Bjerg Solo Så er det her! Showet verden har ventet på. Nu får du endelig Rasmus Bjerg helt alene!

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 275 kr. Køb