Annonce
Annonce
Annonce
Musik

Fallulah spræller mindre mellem håndklap og tunge tramp på nyt album

Den forførende sangerinde har fundet en ny, mere indadvendt skønhed i sine dramatiske popsange.

Gem til liste

fakta

Politiken synes

Humøret har taget en dunkel drejning på Fallulahs andet album.

Da den rumænskdanske sangerinde for snart tre år siden dukkede op med sine fyrige popsange på debuten ’The Black Cat Neighbourhood’, flagrede hendes lysende klare stemme lystigt rundt mellem oppiskede håndklap og sprællende melodier.

LÆS INTERVIEWMan skal ikke fucke med Fallulah

Det var smittende temperamentsfuldt og rev publikums opmærksomhed med i forbifarten.

På opfølgeren er der mindre sus i skørterne, og de muntre tider, der har givet Fallulah enorm succes, er afløst af et afdæmpet udtryk på en samling sange, der er mindre spraglede og mere monotone.

Ny dramatisk skønhed
Man kan godt savne noget af den iltre energi og overraskelser i den ensartede lyd, men der er en ny dramatisk skønhed at finde i Fallulahs homogene udtryk, der faktisk gør ’Escapism’ til et bedre album end debuten.

Fra det dramatiske åbningsnummer, 'Deserted Homes', forbi det uafrysteligt fængende 'Superfishyality' til den smukke afrunding på 'Car Window' får Fallulahs håndklappede pop selskab af tungere stammerytmer, og associationen til en Fallulah i bare tæer og tæt kontakt med naturen skyder som en sølvfisk gennem hovedet.

LÆS OGSÅMaria fra Amager fandt modet i et nyt navn

Og efterlader et billede af svenske Wildbirds & Peacedrums.

Ikke fordi det er et økologisk album med en duft af træslagtøj, men der stampes en urgammel rytmik frem, der giver Fallulahs tidligere så spjættende popsange en anden tyngde, der passer til sigende linjer som: »I'm not used to being happy«.

Melankoli

Melankoli kan også høres i den forandrede lyd. Hvor instrumenterne før trådte klart frem og stemmen knejsede overlegent på toppen, har Fallulah nu pakket sine sange ind i svævende klange, gemt små klaverstykker ned i mixet og trukket stemmen med ned i en æterisk lyd, der kunne være undfanget i en drøm om Portishead.

Fallulah nu pakket sine sange ind i svævende klange, gemt små klaverstykker ned i mixet og trukket stemmen med ned i en æterisk lyd

Det er med til at forme et skyggefuldt album, der mere træder ud af højhusenes end fyrretræernes skygger, men som – allerede meget karakteristisk for Fallulah – stadig finder sin dynamik i spændingsfeltet mellem rytmer og sang, der med gentagelsen som hovedfigur snor sig om hinanden.

Ofte med smittende ørehængere som resultat, men med risiko for at forivre sig, som det unødvendige hastværk 'Dragon'.

Fallulahs spændstige pop, der gerne vil stikke dybere, fører også tankerne i retning af den fingerknipsende soul fra Jenny Wilson, der senest beskrev familielivet som en slagmark.

Mere indad
Fallulah vender sig mere indad, og det alvorligere udtryk afspejles i tekster om hjemløshed, drabelige mareridt, trangen til at flygte fra det hele og det forskelsløse liv på skiftende motelværelser: »comfort on a tv screen/ laughing all alone«.

Men tristessen har heldigvis ikke knækket Fallulahs melodiske sans.

LÆS OGSÅPopkomet: »Det er så vildt med hår på kjolen«

Igen kommer der de mest vidunderlige popsange ud af Fallulahs stemme, der blæser selvlysende serpentiner ud i skumringstimen. »I'm a diamond in the rough«, synger hun på 'Your Skin'. Ikke længere.

Fallulah viser med sit andet album, at hun har fundet en form, der kan varieres på et album med flere personlige temperamenter og stadig lyde som flere kommende radioplager.

PolitikenPlus
  • Det Dyrebare Ny udstilling på Zoologisk Museum bliver den største i museets historie og viser nogle af dets mest dyrebare skatte.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Den sidste Mozart DR UnderholdningsOrkestret har igennem de sidste 15 år været kendt som Danmarks Mozartorkester. Kronen på værket var udgivelsen af de samlede symfonier i 2013.

    Pluspris fra 250 kr. Alm. pris fra 184 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Det forbløffer mange at flere af Bachs mest elskede værker, blandt dem storværker som messen i h-mol og Juleoratoriet, næsten udelukkende er genbrug af tidligere værker.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Dvo?áks requiem Den tjekkiske komponist Antonin Dvo?ák er ikke en ukendt komponist, men desværre er hans Requiem ikke så kendt, som dets kvalitet og storhed egentlig berettiger til.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 170 kr. Køb
  • Rasmus Bjerg Solo Så er det her! Showet verden har ventet på. Nu får du endelig Rasmus Bjerg helt alene!

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 275 kr. Køb