Annonce
Annonce
Annonce
Musik

Ny vild rose fra Koppelklanen debuterer overbevisende

Det er en befrielse at høre Naja Rosa Koppel folde sin sensuelle stemme ud.

1
Politiken synes
Politiken synes
Gem til liste

fakta

Naja Rosa Koppel er datter af Annisette og Thomas Koppel

Det har været lige så længe undervejs som et brev fra en savnet ven eller veninde med indtryk, oplevelser og refleksioner fra en mindre jordomrejse.

Og egentlig føles debuten fra Naja Rosa Koppel også som noget så gammeldags som et håndskrevet brev fra verden. Lige så øjenåbnende som bekræftende i al sin varme genkendelighed.

En sjælden og særlig gestus, man får lyst til at nyde langsomt og roligt med en god kop kaffe.

Velvære og nydelse breder sig hele vejen igennem de ti sange, Naja Rosa Koppel har komponeret gennem de seneste år, hvor hun også har turneret med sin mor, Annisette, i Savage Rose som korsangerinde, skrevet og fotograferet en bog om sin far og arbejdet med sit eget projekt primært i New York, hvor hun bor.

Naja Rosa på 30 år er det yngste medlem af den Koppelklan, der gennem så mange år har forsynet danskerne og resten af verden med musik med både kvalitet og holdning. Men hendes debut som solist er også det stærkeste, vi har hørt fra familien i årevis.

Overbevisende stilsikker debut
Slægtskabet er tydeligt med både sangerinden Annisette – hvis dybe og vilde, kropslige fraseringer, Naja Rose også råder over uden at overdrive brugen af dem – og Thomas Koppel – hvis rytmiske urkraft og kompositoriske overblik spiller med her.

I nogle sange, der er rundet af 1960’ernes og 70’ernes mere organiske rock, hvor computerne ikke havde overtaget musikken og reduceret den til noget, man hører i hovedtelefoner fra afspillere på størrelse med en tændstikæske.

Dengang deltes musik fra højtalere i rum befolket med levende mennesker, og det er den fornemmelse af rum, liv og fælles oplevelser, der strømmer ud fra det overbevisende stilsikre debutalbum fra Koppel, den yngste.

Lyden, som Naja Rosa Koppel har skabt i samarbejde med den allestedsnærværende bassist og producer Anders ’AC’ Christensen, er organisk, gammeldags og flydende.

Allerede fra første færd, den flirtende ’Set It On Fire’, der byder på et lille ekko af orglet fra The Doors, er det klart, at Naja Rosa Koppels sange passer til den lyd som blomster til håret, da hendes mor var ung i tresserne.

En tid, som går igen i nogle af teksterne her, hvor ordene brænder op på sangerindens stemmebånd i forsøg på at finde noget ægte, noget ærligt, noget rigtigt i stedet for at haste af sted i blinde.

Dødsfaldet, faderens indflydelse og sorgen præger

Det er en befrielse at høre en så fremragende sangerinde folde sin mørkt sensuelle stemme ud i kærlighedserklæringen ’From Bed To The Floor’, en forførende ballade med listigt trommespil uden antydning af overfladisk lir og det effektjageri, som så ofre hører denne afdeling til.

Melankolien mestrer Naja Rosa Koppel også i den smukke ’Winds Are Changing’. Lige så overbevisende er hun i den forfriskende rocker ’When The Smoke Clears’ og den funky ’The City’ med en fornemt twistet melodi.

Med backing af blandt andre den stort set altid fremragende Rune Kjeldsen på klangfuld guitar får pænheden aldrig taget over en sangerinde, der bevæger sig fra det indfølte til det råt udkrængende, imponerende ubesværet. Det får sammen med en sikker bandfornemmelse hos musikerne et umiddelbart og medrivende præg frem i musikken.

Da Thomas Koppel døde i 2006 i Puerto Rico, var hans datter på besøg. Dødsfaldet, faderens indflydelse og sorgen præger naturligt nok Naja Rosa Koppels debutalbum.

LÆS OGSÅ Komponisten Thomas Koppel er død

Mest direkte i sangen til faderen, ’Mountain Of Love’, men også mere indirekte i nogle af de sagte sange. ’Fly Away’ i al sin enkle skønhed, den smertefulde blues ’Heaven Is Crying’, hvor Naja Rosa nærmest lyder som en kopi af sin mor, og det afsluttende gospelnummer ’If Time Was A Religion’ til eksempel.

Et af årets hidtil bedste danske udgivelser

Indimellem kunne man godt ønske sig, at der blev givet endnu mere los, når nu talentet virker så voldsomt og utæmmet hos alle parter. Det må vente, til Naja Rosa Koppel drager ud på scenerne og synger disse fine sange live.

Indtil da må vi nøjes med at glæde os over, at en stilsikker sangerinde af international klasse med personlighed og sjæl er sprunget ud. Med en debut, der placerer sig blandt årets hidtil bedste danske udgivelser.

PolitikenPlus
  • Ilt Fuck genbrug, fuck el-biler, fuck energibesparende fucking el-pærer! Medmindre uddannede, omsorgsfulde mennesker som os holder op med at lave børn, så er verden totalt fucking fucked.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 130 kr. Køb
  • Brahms & Sjostakovitj Den franske violinvirtuos Renaud Capucon er solist i Brahms' romantiske Violinkoncert. Sjostakovitjs 1. Symfoni er et af historiens mest overlegne debutværker, skrevet af et nyskabende og flabet geni.

    Pluspris fra 128 kr. Alm. pris fra 180 kr. Køb
  • Favntag En storbykomedie om håb, tab og frihed.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 195 kr. Køb
  • Asteroiden Oplev den internationale teaterfestival Asteroiden i den hyggelige natur på spidsen af Refshaleøen.

    Pluspris 225 kr. Alm. pris 300 kr. Køb
  • Anne-Cathrine Riebnitzsky Erotiske noveller, global kamp for demokrati og tolkning på russisk. Den forfatteruddannede Anne-Cathrine Riebnitzsky har været genremæssigt vidt omkring inden hun i 2013 fik De Gyldne Laurbær.

    Pluspris 156 kr. Alm. pris 195 kr. Køb