UNIFORMEN. Om man ser Sia forfra eller bagfra, præsenterer hun sig med håret. Ansigtet får vi ikke længere lov at se.

UNIFORMEN. Om man ser Sia forfra eller bagfra, præsenterer hun sig med håret. Ansigtet får vi ikke længere lov at se.

Anmeldelser, cd-beat

Sia brøler med melodisk overskud på nyt dramatisk popalbum

Sia Furler markerer sig med sit nye album,'This is Acting', som popmusikkens største teatralske stemme.

Anmeldelser, cd-beat
FOR ABONNENTER

Jeg har altid undret mig over, hvorfor Sia råber sådan. Jeg har haft svært ved at orke at stå model til alt det råberi, men jeg prøvede at overgive mig lidt, løsne skuldrene og stille mig i strømpebukser og undertrøje i stuen og skrue godt op for hendes nye album, ’This Is Acting’. Og så snart jeg gav slip og gav mig hen, var der egentlig en del, jeg havde brug for at brøle ad.

Verdens tilstand virker nogle dage helt enormt absurd og meningsløs, og i stedet for at sætte sig med armene over kors og holde sig for ørerne og surmule nihilistisk føles det her album som en opfordring til at give alle verdens ulyksaligheder lov til at være mærkbare.

Så jeg dansede skabagtigt til numre som det eksotiske ’Cheap Thrills’ og forsøgte forgæves at overdøve hende på numre som ’Broken Glass’. Sias sange er et sted, hvor vi kan opholde os og skabe os tosset og skære grimasser af krigen, kærligheden, begæret og døden. Alt det, der ulmer indvendig, kan krænges ud i Sias verden.

Sia er en af tidens største sangskrivere og har skrevet store popsange som Rihannas ’Diamonds’ og Alicia Keys ’Titanium’, og det er måske derfor, anonymiteten er blevet hendes foretrukne uniform. Det er hendes sange, der skinner som diamanter.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce